טסים ליפן? האתגר הטכנולוגי החדש והמפתיע שמצפה לכם

לראשונה מזה 20 שנים, הנפיק בנק יפן סדרה של שטרות כסף חדשים • אבל בארץ השמש העולה, שהיא סמל לחדשנות טכנולוגית, לא כולם ערוכים להתמודד עם השינוי • האתגר הטכנולוגי שלא היה צפוי בכלל שיקרה

נשים בביגוד מסורתי בטוקיו, יפן. מדינה שנמצאת בין חזית טכנולוגית לשמרות מסורתית. צילום: Kate Nevens / flickr

יפן, ארץ השמש העולה, ידועה בעולם כמעצמת טכנולוגיה וחדשנות. מרובוטים מתקדמים ועד רכבות מהירות - כבר עשורים שיפן נמצאת בחזית. אולם, בתחום אחד לפחות, המדינה נאחזת בעבר באופן מפתיע: השימוש במזומן.

לפני כשבוע, לראשונה מזה 20 שנה, הנפיק בנק יפן סדרה חדשה של שטרות כסף. מהלך זה, שנועד במקור להיאבק בזיופים ולחזק את אבטחת המטבע של המדינה, גרם לבעיה לא צפויה עם אחד הסמלים הטכנולוגיים של המדינה - מכונות הממכר האוטומטיות.

צעירים יפנים ליד מכונת ממכר אוטומטית. אחד מהסמלים הטכנולוגיים של המדינה, צילום: אי.אף.פי

הפער בין עיר לפריפריה

בבירה טוקיו, הלב הפועם של יפן, התמונה נראית מודרנית להפליא. תיירים ומקומיים משלמים בקלות באמצעות כרטיסי אשראי וסמארטפונים. אולם, מספיק להתרחק מעט ממרכזי הערים הגדולות כדי לגלות תמונה שונה לחלוטין.

בבתי התה הקטנים והאינטימיים, המציעים אווירה מסורתית ואותנטית ובמקדשי השינטו והבודהיזם השונים, המזומן עדיין שולט. במקומות אלה, לא רק שכרטיסי אשראי אינם מתקבלים, אלא שהשימוש בהם נתפס לעתים כפגיעה במסורת ובאווירה המיוחדת.

ההבדל בין הערים השוקקות לבין הפריפריה המסורתית ביפן היא בולטת מאוד., צילום: EPA

אתגר טכנולוגי בלתי צפוי

אבל אם מדובר בנושא ידוע שעד כה כולם התמודדו איתו, היכן הבעיה? ובכן, מסתבר שעם הרצון להגביר את אבטחת השטרות החדשים, הכוללים הולוגרמות תלת ממדיות שמשנות צורה שמטים את השטרות (חידוש עולמי לטענת הבנק היפני, ד"ג), משהו אחד לא נלקח בחשבון.

דווקא אחד הסמלים המובהקים של הנוחות והיעילות היפנית, מכונות הממכר האוטומטיות, מתקשות להתמודד עם החידוש. על פי נתוני איגוד יצרני מכונות המכירה האוטומטיות, כ-80 אחוז מהמכונות במדינה יזדקקו לשדרוג משמעותי כדי שיוכלו לקבל את השטרות החדשים.

ועד כמה הנזק גדול? מדובר במיליוני מכונות הפזורות ברחבי המדינה, המציעות מגוון עצום של מוצרים - מקפה חם ועד בשר ואגיו יוקרתי.

צעיר מכניס שטר של 1,000 ין למכונת ממכר אוטומטית. השלכות כלכליות ותיירותיות, צילום: אי.אף.פי

השלכות כלכליות ותיירותיות

העיתוי של השקת השטרות החדשים מוסיף מורכבות לסיפור. הין היפני נמצא כעת בשפל היסטורי מול הדולר האמריקני, מה שהוביל לגל גדול של תיירים המנצלים את שער החליפין הנוח.

תיירים אלה, שבאו ליהנות מיפן במחירים אטרקטיביים, עלולים למצוא עצמם במצב מביך כשהשטרות החדשים שקיבלו אינם מתקבלים במכונות הממכר או בעסקים קטנים שטרם הספיקו לעדכן את המערכות שלהם.

בנק יפן מצדו, נמצא כעת בדילמה מעניינת. מצד אחד, הוא מודע למגמה העולמית של מעבר לתשלומים דיגיטליים ומעוניין לקדם חדשנות פיננסית.

תיירים באזור גיון שבקיוטו, יפן. עלולים להיתקל בלא מעט בעיות מביכות., צילום: איי.אף.פי.

מצד שני, בהצהרה מחודש אפריל השנה, הבנק הדגיש את חשיבותו המתמשכת של המזומן בכלכלה היפנית. "הביקוש למזומן, שניתן להשתמש בו בקלות על ידי כל אחד, בכל מקום ובכל זמן, ימשיך למלא תפקיד משמעותי בכלכלה שלנו," לשון ההצהרה.

אם אתם טסים ליפן בתקופה הקרובה – אנחנו ממליצים לכם להתעדכן במצב המתפתח במדינה ולזכור שאתם עלולים להיתקל בבעיות שכאלה בעת שימוש בשטרות החדשים. אל תיבהלו באם תיתקלו בבעיות, כאמור במדינה מודעים למצב שנוצר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר