לראשונה מאז 2022: סימני התאוששות בהייטק הישראלי

מנתונים ראשונים של דו"ח ההייטק של לאומיטק ו-IVC עולה כי חברות טכנולוגיה ישראליות גייסו כמעט 3 מיליארד דולר ברבעון השני של השנה • במקביל, נראה כי למרות המלחמה המתמשכת, אמון המשקיעים הזרים לא נפגע ואף עלה • אבל יש מי שמזהיר: "אנחנו עדיין בבעיה"

בניין משרדי חברות הייטק בכפר סבא. צילום: יהושע יוסף

ההיי-טק הישראלי ממשיך להפגין סימני התאוששות משמעותיים, כך עולה מנתונים ראשונים של דו"ח ההייטק לרבעון השני של 2024, שפורסם היום (ראשון) על ידי לאומיטק ו-IVC.

לפי הדו"ח, חברות טכנולוגיה ישראליות גייסו 2.9 מיליארד דולר ב-110 סבבי השקעה במהלך הרבעון השני, מה שמסמן את הרבעון הראשון מאז תחילת 2022 שבו לא נרשמה ירידה בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

מחאת ההייטקיסטים בשנה שעברה. ההייטק הישראלי עבר שנה וחצי של תהפוכות. ארכיון // צילום: דוברות מאבק ההייטק

הנתונים מצביעים על יציבות במספר העסקאות, כאשר הרבעון השני הציג מספר דומה של סבבי גיוס (110) בהשוואה לרבעון הראשון (111). מגמה זו מחזקת את העלייה שהחלה בתחילת השנה ומעידה על התייצבות מסוימת בפעילות ההשקעות בהיי-טק הישראלי, זאת למרות המשך המלחמה בעזה ובגבול הצפוני.

"למרות הנתונים המעודדים, יש עדיין מקום לדאגה"

בדברים שמסרה ל"ישראל היום", טענה מאיה שוורץ, מנכ״לית איגוד ההייטק הישראלי בהתאחדות התעשיינים, כי ״למרות הפגיעות הכלכלית והמדינית, ניתוח הנתונים מצביע על התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההיי-טק הישראלי".

לדבריה, "על אף שברבעון האחרון כמה חברות וקרנות הון סיכון הכריזו על גיוסים נאים—מנהלים ומשקיעים כבר הביעו באחרונה חשש שהמצב בישראל יגרום לעליית פרמיית הסיכון של ישראל, מה שירתיע קרנות מסוימות מלבצע השקעות. בנוסף, כספי הגיוס הלכו ברובם לשלוש חברות, עובדה שמעוותת את התמונה ועלולה לייצר אופטימיות מדומה". 

מאיה שוורץ, צילום: עידו לביא

"למרות הנתונים האופטימיים שעולים מהדו"ח, יש עדיין מקום לדאגה. תנאי השוק העולמי, הכוללים אינפלציה גואה, עלייה בריביות ואי-ודאות פוליטית, ממשיכים להוות איום על המשך ההתאוששות. חשוב גם לשים לב שאם מוציאים את ההתאוששות בתחום הביטחוני ובסייבר, אנחנו עדיין בבעיה. בתחום ה-AI אנחנו מפגרים מול העולם ואיננו מצליחים לעמוד בקצב הפיתוחים הגלובליים", טוענת שוורץ. 

חזרת האמון של משקיעים בינלאומיים

מגמה מעודדת נוספת שעולה מהדו"ח היא העלייה בהשקעות זרות. לאחר תקופה ממושכת של ירידה, נרשמה עלייה במספר המשקיעים הזרים שהשקיעו לראשונה בחברות טכנולוגיה ישראליות. נתון זה מעיד על חזרת האמון של משקיעים בינלאומיים בפוטנציאל של ההיי-טק הישראלי, למרות האתגרים הגיאופוליטיים באזור.

בחינה מעמיקה של היקף הגיוסים מגלה תמונה מעודדת אף יותר. גם אם להוציא מהמשוואה את גיוס הענק של חברת Wiz, שעמד על כמיליארד דולר, גיוסי ההון הסתכמו ב-1.93 מיליארד דולר - עלייה של 19 אחוזים לעומת הרבעון הקודם. נתון זה מצביע על מגמת צמיחה עקבית ומשמעותית בהיקף ההשקעות בחברות הטכנולוגיה הישראליות.

מייסדי WIZ. אחד מהגיוסים הגדולים של ההייטק הישראלי, צילום: אבישג שאר-ישוב

בולטות של עסקאות גדולות

אחת התופעות הבולטות ברבעון זה היא הדומיננטיות של עסקאות גדולות - שש עסקאות שונות בהיקף של מעל 100 מיליון דולר כל אחת, היוו 62 אחוזים מהסכום הכולל שגויס ברבעון. מעניין לציין כי רוב העסקאות הגדולות האלו נעשו בתחום הסייבר – תחום שממשיך להיות "הלחם והחמאה" של ההייטק הישראלי.

יש לציין כי הנתונים המוצגים הם ראשוניים, והדו"ח המלא, הכולל ניתוחים מעמיקים של מגמות ההשקעה בהייטק הישראלי, צפוי להתפרסם באמצע חודש יולי. עם זאת, הנתונים הראשוניים מספקים תמונה מעודדת של התאוששות והתחזקות מגזר ההייטק המקומי.

משרדי הייטק בבני ברק. נתונים מעודדים, למרות המלחמה (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

לדבריה של מיה אייזן-צפריר, מנכ"לית לאומיטק, "אנחנו שמחים לראות שסימני ההתאוששות שהורגשו בחודשים האחרונים מקבלים ביטוי גם בנתוני הרבעון השני. אם היקפי פעילות כאלה ימשיכו, אנחנו נמצאים בקצב שבו מגזר הטק יסיים שנה של צמיחה ביחס לשנה הקודמת".

בן קליין, מנכ"ל IVC: "הרבעון השני מסתיים היום עם מדדי צמיחה חיוביים. היקפי הפעילות בהייטק הישראלי המשיכו לצמוח במתינות, וזה לא טריוויאלי לאור הנסיבות. הנוכחות הגוברת של משקיעים זרים מלמדת על האטרקטיביות של ההייטק המקומי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר