הצעד החדש והשערורייתי של אילון מאסק: פורנו ברשתות החברתיות

בעוד שרשתות חברתיות כמו פייסבוק ואינסטגרם פועלות כדי לסנן תכנים מיניים, הפלטפורמה של איל ההון החליטה ללכת לכיוון הפוך ולאשר אותם באופן רשמי • "בגלל הקו הניצי של מאסק, המפרסמים הגדולים עזבו אותו והוא מחפש מקורות אחרים שיכניסו כסף ל-X"

אילון מאסק. יש לו אחריות על מה שהרשת שלו מתירה לפרסם. צילום: רויטרס

תכנים פורנוגרפיים החלו להופיע ברשת בערך מהרגע שהאינטרנט נולד, אי שם לפני מעל ל-30 שנים. מאז נכנסו לחיינו הרשתות החברתיות ואף אחד לא הופתע כשגם בהן החלו להופיע פוסטים, תמונות וציוצים בעלי אופי מיני ופורנוגרפי.

אבל בעוד שרשתות חברתיות כמו אלו של מטא (פייסבוק ואינסטגרם) וטיקטוק מנסות להילחם בתופעה, ב-X (הנמצאת בבעלותו של המיליארדר אילון מאסק), מעולם לא טיפלו בנושא, ומזה שנים ארוכות שקיימות בה קהילות פעילות ("פידים") של תוכן למבוגרים בלבד. כעת, נראה שב-X החליטו להפוך את זה לרשמי.

"ביטוי אומנותי"

במהלך סוף השבוע נודע כי X עדכנה את תנאי השימוש שלה כך שמעתה ניתן באופן רשמי לפרסם תוכן פורנוגרפי ברשת החברתית. לפי התנאים החדשים, משתמשים יוכלו לפרסם תוכן מיני בתנאי שהוא נעשה בהסכמה וכל עוד הוא סומן מראש. אגב, הכללים האלו מכסים גם סרטונים ותמונות שנוצרו על ידי AI.

"אנו מאמינים שמשתמשים צריכים להיות מסוגלים ליצור, להפיץ ולצרוך חומר הקשור לנושאים מיניים כל עוד הוא מיוצר ומופץ בהסכמה. תוכן מיני, חזותי וכתוב, יכול להיות צורה לגיטימית של ביטוי אמנותי", כך נכתב בעמוד של X תחת הנושא "תוכן למבוגרים".

"החברה תומכת בחופש של אנשים מבוגרים ליצור ולעסוק בתוכן המשקף את האמונות, הרצונות והחוויות שלהם, כולל אלו הקשורים למיניות. יחד עם זאת, אנחנו נגביל את החשיפה לתוכן מסוג זה לילדים ומשתמשים בגירים שיבחרו לא להיחשף אליו", לשון ההודעה.

X של אילון מאסק הולכת להפוך לפלטפורמת פורנוגרפיה?, צילום: אי.פי

ניסיון להגדיל הכנסות

כאמור X מעולם לא אסרה הפצת תכנים פורנוגרפיים בפלטפורמה שלה, אבל הכללים החדשים צפויים לאפשר לרשת החברתית לבנות עולם שלם סביב תוכן מיני, בדומה לאופן שבו עובדת הפלטפורמה של OnlyFans.

בשיחה עם "ישראל היום", מסבירה אריאל פלג, חברת הנהלה במרכז החדשנות בלשכה לטכנולוגיות המידע כי "משמעות ההחלטה של מאסק, שהוא זה שמחליט בפועל על מהלכים מהסוג הזה ב-X, היא הפיכת הפרסום הפורנוגרפי בה לחוקי לחלוטין".

"חשוב להבין שמאז שמאסק החליט להוביל קו קיצוני ב-X, שמאפשר לכל גורם לפרסם על גבי הפלטפורמה, מפרסמים רבים וגדולים נטשו אותה. אף חברה רצינית לא רוצה שהמודעות שלה ייראו לצד מודעות המקדמות תוכן ניאו-נאצי, וזה הוביל לירידה חדה בהכנסות החברה", טוענת פלג.

אריאל פלג, צילום: שי גבריאלי

לדבריה, "האישור הרשמי לפרסום תכנים מיניים פונה בעיקר לחברות הפורנו, שמחמת התוכן בו הן עוסקות, מוקצות מרובן המוחלט של הפלטפורמות המרכזיות. מאסק מחפש מקורות חדשים שיכניסו כסף לחברה, וחברות כמו פורנהאב לצורך העניין, נכנסות בדיוק למשבצת. כך ששני הצדדים מרוויחים מהעניין".

"לצד הפן הכלכלי, ברור לכולם שיש פה אמירה נוספת מצידו של מאסק, שבחר במודע להיות 'הילד הרע' של עולם הטק, שעושה הכל הפוך ושונה מהשאר. הוא כל כך עשיר ומקושר, שהוא בגדול יכול לעשות מה שהוא רוצה, והוא לא חושש להראות את זה, גם אם זה עולה לו כספית", מסכמת פלג.

"יש כל כך הרבה אלימות ב-X, שפורנו זאת לא הבעיה"

לדבריה של הגר סידס, כותבת תוכן ברשתות החברתיות ופובליציסטית, "האמת ש-X היא פלטפורמה נוראית. פורנו ותוכן מיני קיימים בה עוד לפני שמאסק רכש את החברה, ככה שההודעה הנוכחית לא באמת שינתה משהו".

"למעשה, כבר שנים שקיימים ב-X פידים שלמים, האשטגים ואפילו משתמשים ספציפיים שכל עיסוקם הוא עירום, פורנוגרפיה וכו'. ככה שההודעה הנוכחית לא באמת ריגשה מישהו או שינתה משהו מהותי", מספרת סידס.

הגר סידס, צילום: פרטי

"זאת בעיקר אמירה נוספת של מאסק, שממשיך את הקו הניצי שלו לגבי חופש הביטוי בפלטפורמה. אבל האמת היא, שהבעיה הגדולה של X היא אפילו לא הפורנוגרפיה. כאישה ומשתמשת קבועה ב-X, האלימות חסרת הפרופורציות ברשת החברתית, מטרידה אותי הרבה יותר".

"כמות הבוטים שהציפו את X היא לא הגיונית. כמות השנאה, האלימות המילולית והאיומים שאני מקבלת שם, גרועים הרבה יותר מכמה תמונות עירום, שניתן להסתיר. מאסק לא עשה שום דבר כדי לטפל בנושא הזה, גם לא לאחר שביקר בארץ וראה את מה שנעשה בעוטף, וזה לדעתי מטריד ונוראי הרבה יותר", היא מסכמת בעצב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר