פרסומות למוצרי ילדים ובני נוער ברשתות החברתיות הן עניין שבשגרה ומיועדות בעיקר לנשים ואימהות. אבל כשיצרנית תכשיטים לילדים בארה"ב קידמה פרסומת באינסטגרם עם תמונה של ילדה בת חמש – היא ממש לא ציפתה שהמודעה תגיע כמעט לחלוטין לגברים מבוגרים.
לאחר שהיצרנית פנתה ל"ניו יורק טיימס" עם הסיפור, במערכת החדשות ביצעו תחקיר מעמיק שמטרתו הייתה להבין מדוע אותן פרסומות משכו קהל לא רצוי, למרות שקהל היעד במערכת הפרסום של "מטא" היה לכאורה נכון.
מודעה תמימה מגיעה לעברייני מין
ב"טיימס" פתחו שני חשבונות אינסטגרם וקידמו דרכם שני סוגים שונים של מודעות, אחת עם אותה ילדה בת ה-5 העונדת תכשיטים ומודעה אחרת הכוללת את הבגדים ותכשיטים, ללא הילדה. כל המודעות קודמו לאנשים המתעניינים בנושאים כמו ילדים, ריקוד, בגדים, תכשיטים וכו' – נושאים שכלי הפרסום של מטא העריכו שיעניינו בעיקר נשים.
התוצאות שהתקבלו היו מעבר למטרידות. מלבד העובדה כי המודעות הגיעו באופן מפתיע לחלק גדול מאוד של גברים, הן קיבלו תגובות ישירות מעשרות משתמשים, בהם שני עברייני מין מורשעים (בארה"ב קיים מאגר ממשלתי של עברייני מין, ד"ג), שהציעו לשלם לילדה בעבור מעשים מיניים.
ב"טיימס" הבהירו כי למרות שהם בחרו למקד את המודעות שהם העלו כחלק מהתחקיר לפי נושאים שמעניינים נשים, המודעות הוצגו כ-80 אחוז מהזמן בממוצע לגברים. מודעות שהראו את הילדה הוצגו ב-95 אחוז מהזמן לגברים, בעוד שתמונות של הפריטים בלבד הגיעו ב-64 אחוז מהזמן לגברים.
"תוך דקות מרגע הקמת פרופיל - עשרות פניות מיניות"
במקביל, לפני כשבוע הודיע התובע הכללי של ניו מקסיקו, ראול טורז, על מעצרם של שלושה גברים שנתפסו בניסיון לארגן קיום יחסי מין עם נערות קטינות דרך הפייסבוק. לדבריו של טורז, האלגוריתמים של מטא מילאו תפקיד מפתח בהפניית עברייני המין האלה לפרופילים שיצרו חוקרי המשטרה.
"תוך ימים, אם לא שעות, מרגע שמוקם פרופיל של ילד או ילדה בפלטפורמות של מטא, הוא מוצף בהודעות ופניות מיניות מפורשות מצד גברים מבוגרים שאיכשהו מצליחים להגיע לאותם החשבונות", הוסיף טורז.
במטא דחו את הפרסום ב"טיימס" וטען כי מדובר ב"מבדקים מלאכותיים שלא בוחנים את הגורמים הרבים שתורמים בסופו של דבר לחשיפה למודעות. התמונה שהתקבלה מהתחקיר פגומה, לא נכונה ומבוססת על נתונים חלקיים בלבד".
בכל הנוגע למעצרים בניו מקסיקו, ממטא נמסר בתגובה כי "ניצול ילדים הוא פשע מחריד והשקענו שנים בבניית טכנולוגיה כדי להילחם בתופעה. זהו מאבק מתמשך נגד פושעים נחושים". כך או כך, למרות טענות מטא, הקלות והשכיחות בה פדופילים ועברייני מין משתמשים בפייסבוק ובאינסטגרם כדי לעקוב אחר קטינים וליצור איתם קשר היא בלתי ניתנת להכחשה.