אבטלה טכנולוגית: שליש מהמשרות בישראל מאוימות על ידי בינה מלאכותית

בדיון מיוחד שהתקיים בכנסת, התייחסו בכירים בתעשייה ובאקדמיה לחשש המגיע בעקבות התפתחות ה-AI • דניאל שרייבר, מייסד ושותף בחברת לימונייד: "אין מעסיק שלא יחליף עובד במכונה אם היא מסוגלת לכך"

חברת Open A, אילוסטרציה. . צילום: אי.פי

השפעת הבינה המלאכותית על עולם התעסוקה, מביאה לכך שמקצועות רבים מתחילים להפוך ללא רלוונטיים. ישנה סכנה כי ככל שהטכנולוגיה תתפתח, כך תגדל הסכנה שהכוח העובד יוחלף בבינה מלאכותית. בדיון מיוחד שהתקיים היום (רביעי) בכנסת, עולה כי שליש מהמשרות בישראל נמצאות בסכנת החלפה.

בדיון שהתקיים בכנסת מטעם הוועדה לענייני בינה מלאכותית וטכנולוגיות מתקדמות השתתפו בכירים בתעשייה ובאקדמיה שהשתתפו בדיון לצד נציגי משרדי הממשלה. כאמור מתוך הדיון עולה כי 33 אחוזים מהמשרות בישראל וכ-47 אחוזים ממשרות השכירים בארה"ב יושפעו בצורה רבה מהתפתחות הבינה המלאכותית.

הרובוט מבוסס הבינה המלאכותית של אמנון שעשוע / צילום: Mentee Robotics

"קצב קדמה כמו זה שאנו רואים בבינה המלאכותית כיום לא היה באף אחת מהמהפכות הטכנולוגיות", אמרה דניאל שרייבר, מייסד ושותף בחברת לימונייד.  "בקצב הזה, לא רחוק היום שבינה מלאכותית תתרחב לכל מקצוע. כיום בחברה שלנו 98 אחוז מפוליסות הביטוח נמכרות על ידי בוטים ו-AI. כך גם 50 אחוזים מהתביעות, למרות שהן דבר סבוך. אין מעסיק שלא יחליף עובד במכונה אם היא מסוגלת לכך. ממשלת ישראל צריכה להתכונן לאבטלה מבנית, תמידית והולכת וגוברת. ללא שינוי מבני, מדינת ישראל תקרוס מדינית, כלכלית ופוליטית לפני שנבואות הזעם יבשילו".

דייויד וויד, מנהל פיתוח טכנולוגי ושותף בכיר בגולדמן זאקס אמר ש"על פי מחקרים, ישנה עלייה רציפה של 25 אחוזים ביעילות בעבודה בזכות בינה מלאכותית. יותר ויותר תעשיות צפויות להיות מושפעת מבינה מלאכותית ג׳נרטיבית". זאת למרות החשש כי בענפים בהם רוב העובדים מבוגרים כמו ענפי הבריאות, כלכלה ודואר, יהיה קושי להטמיע את הטכנולוגיה החדשה.

לא יצליחו להטמיע את הטכנולוגיה? דואר ישראל, צילום: יהושע יוסף

לדברי אלעד גביר, ראש ענף בינה מלאכותית במשרד הביטחון הטכנולוגיה לא מתירה את האדם. "אנחנו לא מייתרים את הבן אדם בקצה אלא הופכים אותו למקבל החלטות, הוא צריך להכיר את פעילות המכונה. באגף המודיעין הבינו שיש מחסום שפה, ולכן הכניסו בינה מלאכותית לעולמות האלה לפני כמה שנים."

בסיכום הדיון אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ אורית פרקש הכהן: "נושא הבינה המלאכותית נוגע בכל תחומי החיים, ואנו חייבים להתחיל ולהתכונן לשינויים הצפויים. שמענו את נציגות משרד העבודה ובנק ישראל שציטטו את דו"ח קרן המטבע – מזהירות בצורה ברורה כי רמת החשיפה של שוק העבודה של ישראל, ורמת המוכנות של המשק לאתגרים האלה אינה גבוהה דיה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר