רשות התקשורת הפדרלית בארה"ב (FCC) הודיעה היום (רביעי) כי לא תעניק לסטארלינק (Starlink), מיזם האינטרנט של אילון מאסק וחברת SpaceX , מימון בגובה של 886 מיליון דולר מקרן השירות האוניברסלי, שיועד להרחבת שירותי האינטרנט שמציעה החברה באזורים כפריים בארה"ב ומקומות נידחים בעולם.
הרשות טענה כי סטארלינק כשלה ב"הוכחת היכולת שלה לספק את השירות הנדרש" ושמתן המימון לא יהיה "השימוש הטוב ביותר בסכום המוגבל ממילא של הקרן". נזכיר כי לפי דבריו של מאסק בעבר, אחת השאיפות הגדולות שלו ושל המיזם, היא לספק אינטרנט לארגוני סיוע ולכל נקודה בכדור הארץ.
טיל הפאלקון 9 של חברת SpaceX ממריא עם לווינים עליו. דצמבר 2023 // צילום: רויטרס
"המשימה שלנו היא להבטיח שלצרכנים בכל מקום תהיה גישה לפס רחב במהירות גבוהה שהוא אמין ובמחיר סביר", אמרה יו"ר הרשות, ג'סיקה רוזנוורצל. לטענתה, "סטארלינק לא עמדו בחובת ההוכחה לזכאות של כמעט 900 מיליון דולר למשך כמעט עשור".
במקביל, נציב הרשות, ברנדן קאר, התנגד לדבריה של רוזנוורצל וטען כי "ה-FCC מעולם לא דרש מכל חברה אחרת להראות שהיא עומדת בתנאים, שנים כה רבות לפני הזמן".
כריסטופר קרדאצ'י, ראש האגף המשפטי בחברת SpaceX, שלח מכתב לרשות התקשורת בו טען כי "סטארלינק היא ללא ספק האופציה הישימה היחידה לחבר באופן מיידי רבים מהאמריקנים שחיים ועובדים באזורים מרוחקים של המדינה, בהם אינטרנט מהיר הוא לא אמין, לא נגיש מבחינת מחיר או בכלל לא זמין".
טסלה נגד מדינת קליפורניה
במקביל למצוקה של SpaceX מול הרשויות, גם חברת הרכבים החשמליים של מאסק על המוקד. לאחר שמשרד התחבורה של קליפורניה האשים את טסלה שפרסמה את פיצ'ר "הטייס האוטומטי" ברכביה כמערכת רכב אוטונומית (מה שלטענתם לא נכון), מנסה עכשיו החברה לצאת מהברוך אליו נקלעה.
רקע – משרד התחבורה של קליפורניה (DMV) הגיש בשנת 2022 תלונה נגד טסלה, עם בקשה להשעות או לבטל רישיון היצרן שלה, בטענה שהחברה פרסמה מידע מוטעה שהפר את חוקי המדינה. לפי כתב התלונה, "טסלה הפיצה מידע שאינו נכון, מטעה ואינו מבוסס על עובדות, בו טענה כי כלי הרכב שלה מצוידים במערכת נהיגה אוטונומית".
"בעוד שרכבי החברה מצוידים במערכות ADAS שונות (מערכות חכמות מובנות לסיוע וצמצום תאונות, כמו למשל התרעה על סטייה מנתיב. ד"ג), הציגה אותן טסלה לא בתור מערכות ספציפיות לסיוע, אלא בתור מערכת כוללת של 'טייס אוטונומי' עם יכולת נהיגה עצמית מלאה, מה שבזמנו וגם היום, אינו נכון ואינו אפשרי", כך לשון התלונה.
טסלה מצידה, טוענת כי משרד התחבורה פגע בחופש הביטוי שלה וכי חוקי המדינה שצוטטו בתלונה נגדה מפרים את התיקון הראשון של החוקה האמריקנית וסעיפים נוספים בחוקת מדינת קליפורניה, מכיוון שהם "מגבילים באופן לא חוקי את התיאור המלא והאמיתי של החברה על כלי הרכב שלה ותכונותיהם".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו