אירופה לוקחת צעד במלחמה נגד הזיהום האלקטרוני: הפרלמנט האירופי אישר בשבוע שעבר שורה של נהלים ותקנות חדשות הנוגעות לתכנון, ייצור ומחזור של כלל הסוללות הנטענות הנמכרות ומשווקות ברחבי האיחוד. לפי התקנות החדשות – כלל מכשירי הסלולר יצטרכו להכיל סוללה הניתנת להחלפה פשוטה על ידי הצרכן.
התקנות החדשות קובעות שכל כלי רכב חשמליים, כלי תחבורה קלים (למשל קורקינטים חשמליים) וסוללות תעשייתיות נטענות (מעל 2kWh) יצטרכו להיות בעלי הצהרת טביעת רגל פחמנית, תווית ודרכון דיגיטלי. בכל הנוגע לסוללות ניידות במכשירים כמו סמארטפונים, טאבלטים ומצלמות, קבע האיחוד כי הצרכנים יהיו חייבים להיות מסוגלים "להסיר ולהחליף אותן בקלות".
ההחלטה צפויה לגרום לכאב ראש ליצרנים שכן היא תדרוש חשיבה עיצובית ותכנון חדש של מכשירים רבים מצידם, זאת עקב העובדה שרוב יצרניות הטלפונים והטאבלטים אוטמות כיום את הסוללה ודורשות כלים וידע מקצועי כדי לגשת אליהן ולהחליף אותן בבטחה.
זוהי לא הפעם הראשונה שהאיחוד האירופי יוצא נגד הזיהום הסביבתי שגורמות לו היצרניות הגדולות – חברת אפל אולצה כבר על ידי האיחוד לעבור מיציאת ה- Lightning של מכשירי האייפון שלה, ליציאת USB-C שהיא הסטנדרט המקובל בתעשייה, כאשר אייפון 15 צפוי להיות הראשון לעשות את המעבר. כעת נראה שאפל תצטרך להבין בנוסף כיצד לאפשר גישה לסוללה במכשירי האייפון העתידיים שלה, מה שככל הנראה ישנה דרסטית את העיצוב של המכשיר המוכר.
התקנות החדשות קובעות בנוסף יעדים נוקשים לאיסוף פסולת אלקטרונית ושחזור סוללות ישנות. עד שנת 2031, איסוף הפסולת האלקטרונית באיחוד אמור להגיע ל-61% ואחוז המחזור של הסוללות ניידות אמור לעמוד על לא פחות מ-95%.
חברי הפרלמנט האירופי אישרו באופן גורף את הכללים החדשים, עם 587 הצבעות בעד, 9 נגד ו-20 נמנעים. החוק צפוי להיכנס לתוקף בתחילת 2027, אך האיחוד האירופי יכול לעכב אותו אם היצרנים יוכיחו שהם זקוקים ליותר זמן כדי לעמוד בדרישות. הפרלמנט צפוי לבחון בשנים הקרובות גם את נושא הסוללות הניידות שאינן נטענות ולהחליט האם יש לבטל את ייצורן לחלוטין.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו