לרגל יום האינטרנט הבטוח פרסם היום (ג') איגוד האינטרנט הישראלי סיכום שנתי של נתוני דיווח על פגיעה אישית ברשת שהגיעו לקווי הסיוע של האיגוד. על פי הדוח, הזירה העיקרית שבה נפגעו המתלוננים היא אינסטגרם עם 24% מהפגיעות המדווחות. במקום השני פייסבוק עם 18% מהפגיעות המדווחות. 7% מהפגיעות המדווחות אירעו בווטסאפ ובטיקטוק, כל אחת.
הרשת החברתית שרשמה את הזינוק המשמעותי ביותר במספר הפניות על פגיעה שאירעה בה היא טיקטוק. אם בשנת 2019 נרשמו רק 7 דיווחים על פגיעות ברשת זו, ובשנים 2020 ו-2021 נרשמו 70 ו-87 פגיעות בהתאמה, הרי שבשנת 2022 נרשם זינוק של פי שלושה ברשת זו, ל-201 פניות על פגיעה.

רבע מהפניות אל הקו של האיגוד היו על פי הדוח היו בתחום "פגיעות ואלימות ברשת". שליש מהן – בנושא אלימות מינית. קצת פחות מרבע מהפניות (23%) היו בתחום ביריונות רשת, הכוללת פגיעות של אלימות, הטרדה והסתה. במקום השלישי נמצאת פגיעה בפרטיות (13%), במקום החמישי התחזות (12%). ולבסוף פגיעות של לשון הרע (7.2%).

מבין הפגיעות המיניות, הפגיעה המינית שהדיווח עליה היה הנפוץ ביותר, היתה הפצת תוכן אינטימי ללא רשות. בקרב פונים ערבים אחוז גבוה מהתלונות היו על ניסיונות סחיטה מינית באמצעות התחזות ברשתות חברתיות (תופעה המכונה "סקסטורשן").
בחברה הערבית, על פי הדוח, רוב הפונות הן נשים (60%) וגברים רק 40%. מבחינת תוכן הפניות, רוב הפניות במגזר הערבי היו בתחום האלימות המינית (40%). במקום השני אלימות ובריונות ברשת (27%), ובמקום השלישי חשבונות מתחזים (24%).
פניות בתחום הסייבר תפסו 43% מסך הפניות הכללי. 77% מהפניות בתחום הסייבר היו נושאי פריצה והשתלטות על החשבון של הפונה. 23% מהפניות היו בנושא פישינג והונאות ברשת.
אבל לא הכל גרוע. על פי המידע שנחשף, במהלך שנת 2022 דווקא חלה ירידה במספר הפניות הכולל שהתקבלו במוקד. בסך הכל התקבלו בשנה שעברה 3343 פניות, לעומת השנה שקדמה לה (שנת 2021), שבה היו 4077 פניות – ירידה משמעותית של 734 פניות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו