בשנתיים האחרונות מתקיימת בארה"ב ובאירופה מהפכה טכנולוגית, כזו שבארץ רובנו לא שמענו עליה עדיין וקוראים לה "המהפכה הקולית" או The Voice revolution.
אלקסה, גוגל אסיסטנט, סירי, קורטנה וביקסבי הם רק חלק מהעוזרים הקוליים שמסייעים ללא מעט אמריקנים לקנות מצרכים, לשמוע מוזיקה, לקבוע פגישות, להזמין פיצה או נסיעה עם "אובר" ועוד המון שירותים נוספים אחרים. מדובר על אבולוציה למערכת הפעלה שמוכרות לנו בסמארטפונים ובמחשבים - רק שעכשיו אין צורך לגעת - רק לדבר.
"אלקסה, חפשי לי מתכון לעוגת שוקולד"
"אוקי גוגל, תזמין לי פיצה"
"סירי, מהי הפגישה הבאה שלי?"
"היי קורטנה, מה מזג האוויר בברלין בשבוע הבא?"
האם מדובר בטרנד שיחלוף? כנראה שלא. למעלה מ-50 מיליון רמקולים חכמים משולבים בעוזרים קוליים כבר נמכרו בארה"ב ומערב אירופה (אמאזון אקו, גוגל הום ואחרים), ואנליסטים צופים שעד 2020 מחצית מהחיפושים והבקשות שלהם יהיו באמצעות דיבור.
בנוסף, בכל סמאטרפון כמעט יש כבר היום עוזר קולי שאפשר לדבר איתו ולבקש ממנו לעשות דברים. בישראל זה עובד באופן חלקי, ובאנגלית (למעט סירי של אפל) - אבל זה רק עניין של זמן עד שהוא ידע לדבר עברית שוטפת ולתת מענה נבון גם לישראלים.
גם שיחות וידאו בתמונה. ה-Smart Display של לנובו // צילום: יחסי ציבור
אז למה לי מסך עכשיו?
מאז השיקה אמאזון את המכשיר הראשון שכלל גם מסך מגע בשם Echo Show לפני קצת יותר משנה, והשבוע הכריזה על הדור הבא שלו, היא הספיקה גם להשיק דגם נוסף קטן יותר עם מסך בשם Spot, ואילו חברת לנובו השיקה מסך חכם לפני כחודש עם העוזר של גוגל, והשמועות מדברות שכבר בנובמבר הקרוב נזכה לראות מכשיר משולב מסך גם עם חומרה של גוגל.
גם יצרניות מכובדות בעולם האלקטרוניקה הצרכנית כמו JBL, LG ואחרות כבר הכריזו שישיקו מוצרים דומים בקרוב ואפילו מפייסבוק יש טענות שתשיק בקרוב רמקול חכם שיישב בשאיפה אצלנו בסלון.
גוגל לוקחת את עניין המסכים החכמים בצורה רצינית ואף השיקה לאחרונה את מערכת ההפעלה Android Things, מערכת הפעלה שמבוססת על אנדרואיד המשפרת את חוויית המשתמש, כדי להתאימה למוצרים חכמים לבית ולמסכים שכאלו המשלבים את העוזר האישי של גוגל אסיסטנט.
לעוד דעות וסיפורים על הטכנולוגיה שבאה, הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המכשיר הראשון של לנובו שהתחיל להימכר לפני מספר שבועות זכה לביקורות מעורבות של עיצוב וממשק מרשימים אבל עם יכולות מוגבלות - אך עדכוני גרסה עתידיים שישפרו חלק מהדברים ויוסיפו תמיכה בדברים נוספים, אמורים כבר לעשות את העבודה.
אז אם תוך כ- 3 שנים נמכרו כבר כ-50 מיליון רמקולים חכמים, חדירה לשוק מכובדת לכל הדעות - למה צריכים עוד קטגוריה של עוזרים חכמים עם מסכים? הנה כמה סיבות אפשריות:
1. הסיבה העיקרית - הרמקול החכם עדיין לא מקיים את ההבטחה ועושה את הדברים שעבורם הוא נוצר. יש לא מעט אתגרים הקשורים בחינוך שוק ויצירת ביטחון לדבר עם הרמקול. אחד השימושים הנפוצים ביותר כיום הוא בקשה לנגן מוזיקה שזה די טריוויאלי לבקש מרמקול חכם, אבל עדיין לא מבקשים ממנו מספיק אנשים להזמין אוכל או לקנות כרטיסים לסרט. למה? כנראה אנחנו צריכים לראות בעיניים מה אנחנו מזמינים ולאמת את המחיר לפני שאנחנו נותנים אישור. תהליך דומה קרה בשנים האחרונות, כשלאנשים עוד היה קשה פסיכולוגית לקנות שירותים בסמארטפון עם כרטיס אשראי כי ״זה לא בטוח״, אבל היום לרובנו אין בעיה לעשות זאת. בשילוב המסך הלקוח יוכל לבקש להזמין שירות, לקבל מסך סיכום אישור מפורט ופשוט ולאשר תוך רגע. קל.
2. שירותים מורכבים יותר - יש סקילים (אפליקציות קוליות) שקשה לעקוב אחריהם בהאזנה. לדוגמא, לבקש הסבר על מתכון ולהקשיב לצעד-אחר-צעד כיצד לאפות את הפשטידה, או לשאול מהם אתרי התיירות הפופולאריים בירושלים ולקבל כ-20 תשובות אפשריות. זה אפשרי, אבל יותר קשה לשבת ולהאזין כמה דקות לתוצאות בצורה קשובה.
3. תקשורת ושיחות ועידה - הרמקולים הקוליים תומכים בשיחות קוליות (אפילו למספרים נייחים) - אבל העתיד טמון בשיחות וידאו. המסכים החכמים משלבים גם מצלמת וידאו מה שמאפשר להם כבר היום ליצור שיחות ועידה בין מסכים שונים, או בין סמארטפון למסך (באמצעות אפליקציה ייעודית). זה משרת גם את הרצון של החברות להכניס את העוזרים והמסכים החכמים לתוך המשרדים, שכן יש שם שימוש רב בשיחות ועידה ואינטראקציה חזותית בין העובדים שממוקמים במשרדים שונים ומרוחקים.
4. שווקים נוספים - בין אם ילדים או מבוגרים. אין דבר יותר טריוויאלי מלדבר, דבר שאנו עושים מגיל שנה. לכן הכניסה של העולם הקולי לעולם המבוגרים או הילדים יכול לעודד אותם להשתמש במוצרים ושירותים טכנולוגיים ללא צורך בהדרכה, לימוד או תלות במיומנויות קריאה. הוסיפו לזה מסך שיאפשר לסבתא לקבל תמונות מהנכדים או לבקש לעשות שיחת וידאו עם הרופא שלה וזה ללא צורך בפתיחה של אף מחשב או אפליקציה - וקיבלתם כאן חבר וירטואלי, שיכול לחולל שינוי מהותי באורח החיים שלהם.
5. מגוון, רבותיי, מגוון - מטרת העל של החברות היא לשלב את המנוע של העוזר החכם בכל מקום שבו אתם נמצאים - בבית, ברכב, בעבודה, כרמקול, טלוויזיה, שעון ואולי אף משקפיים - איפה שנצטרך עזרה או לשאול שאלה, שהן יהיו שם בשבילנו. המכשירים עם המסכים הוא תוספת נהדרת ואלגנטית לסלון, מטבח או חדר השינה שיכולים להיות שימושיים לדברים נוספים כמו שעון, טיימרים לבישול או מסגרת דיגיטלית, ואת תחילתה של המגמה הזו כבר ראינו השבוע עם ההכרזה של אמזון שהכריזה גם על שעון קיר ומיקרוגל מחוברים, כמו גם התקן אלקסה ייעודי לרכב.
אז כשיש רצון חזק מצד ענקיות הטכנולוגיה שנכניס את המוצרים הללו לכל חדר ונשתמש במוצרים שלהם ובשירותים שלהם כמה שיותר - אין ספק שנראה בקרוב יותר ויותר עוזרים חכמים שמשלבים מסכים כדי שזה יעודד אותנו להשתמש בהם יותר ושיהיו חלק אינטגרלי וטבעי בחיים של כולנו.
אבישי פריז הוא יזם היי טק, ומנהל קבוצת עוזרות אישיות בפייסבוק
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו