אסטרואיד (אילוסטרציה). צילום: GettyImages

מדענים גילו מטאוריט שגרם לצונאמי עצום בכדור הארץ

חוקרים מאוניברסיטת הארוורד סבורים שמטאוריט ענק שהתגלה לראשונה בשנת 2014, עשה הרבה צרות בכדור הארץ • בין היתר, הוא גרם לצונאמי הגדול ביותר שהכה פה אי פעם והרתיח את מי האוקינוס

[object Object]

מטאוריט עצום שהתגלה לראשונה בשנת 2014, גרם לצונאמי הגדול ביותר בתולדות האנושות והרתיח את מי האוקינוס, כך גילו חוקרים מאוניברסיטת הארוורד.

גודלו של המטאוריט היה פי 200 מזה שהביא להכחדת הדינוזאורים, והוא התרסק לכדור הארץ לפני מיליארדי שנים. צוות של חוקרים יצא לאתר ההתרסקות בדרום אפריקה, כדי לגלות פרטים חדשים על התקרית.

האימה, צילום: Getty Images

"אנחנו יודעים שאחרי שכדור הארץ נוצר, הייתה הרבה פסולת חלל שהתעופפה סביבו והתנגשה בו" אמרה פרופסור נדיה דרבון, שעומדת בראש משלחת המחקר. "גילינו שלמרות הפגיעה הקשה, זה עזר לחיים פה לשגשג".

רוחבו של המטאוריט, שזכה לשם S2, היה 40-60 ק"מ. לצורך השוואה, הסלע שהביא להכחדת הדינוזאורים, היה ברוחב של עשרה ק"מ. בתקופת הזמן בה S2 התרסק, כדור הארץ היה בחיתוליו וכוסה כמעט לחלוטין במים. החיים היו פשוטים מאוד וכללו מיקרואורגניזמים חד-תאיים בלבד.

ההשלכות לא היו רק שליליות, צילום: EPA

חברי המשלחת אספו מאות קילוגרמים של סלע מאתר ההתרסקות, והצליחו לתאר מה קרה ברגע שהמטאוריט התרסק.

"הוא יצר מכתש באורך 500 ק"מ וריסק סלעים, שעפו כלפי מעלה ויצאו ענן מאובק מסביב לכדור הארץ. דמיינו ענני גשם, אבל במקום טיפות הם ממטירים רסיסי מתכת וסלע" אמרה פרופסור דרבון.

כזה, אבל הרבה יותר גדול, צילום: רויטרס

צונאמי ענק הציף קרע את קרקעית הים והציף את קווי החוף. האנרגיה ייצרה כמויות חום שהרתיחו את מי האוקינוס, וגרמו לעשרות מטרים של מים להתאדות. הטמפרטורה באוויר עלתה ל-100 מעלות, השמיים השחירו ויצורים חיים שנסמכו על אור השמש נמחקו מעל פני כדור הארץ.

אבל לא הכל שלילי: פרופסור דרבון והצוות שלה גילו שלאחר הפגיעה, החיים חזרו לקדמותם - ואף שגשגו. לפי הממצאים החדשים, המטאוריט הביא לכדור הארץ חומרים חיוניים כמו זרחן. מים עשירים בברזל שעלו מקרקעית האוקינוס עזרו גם כן לצמיחה מחודשת, והעניקו בוסט של אנרגיה לטבע.

הממצאים החדשים מחדשים את התפיסה הרווחת בעולם המדע, לפיה החיים המוקדמים על כדור הארץ נעזרו ברצף ההתרסקויות האלימות של מטאוריטים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו