רק אחד ממאה יכול לראות צבעים "בלתי נראים": האם תצליחו להבחין בהם?

מבחני גנטיקה מיוחדים בוחנים את הימצאותן של מוטציות בגנים הנוגעים לתאים קולטי אור, שעלולים להופיע על גבי כרומוזום X ולהשפיע על היכולת של העיניים לקלוט צבעים • עד שתעשו מבחן גנטי, בחנו את עצמכם: כמה גוונים אתם רואים בתמונה?

כמה צבעים אתם מצליחים לזהות כאן?. צילום: צילום מסך מתוך ה"דיילי מייל"

רק כ-1% מהאוכלוסייה יכול לזהות 99 מיליון צבעים נוספים מעבר לאלו שרובנו יכולים לראות, ותוכלו לבדוק אם אתם חלק מהאחוז הזה בעזרת מבחן צבעים שפרסם אתר ה"דיילי מייל". תופעה זו, הנקראת טטרכרומטיות, מאפשרת לאנשים (בעיקר לנשים), לראות גוונים שהינם בלתי נראים עבור מרבית בני האדם.

אצל רוב האנשים קיימים שלושה סוגי תאים קולטי אור ברשתית של העין, שרגישים לאור בשלושה אורכי גל, היוצרים את גווני האדום, הכחול והירוק. עם זאת, אנשים בעלי ארבעה סוגי תאים קולטי אור יכולים להבחין במגוון רחב יותר של צבעים – וזוהי בעצם תופעת הטטרכרומטיות.

על מנת לבדוק אם אתם בעלי יכולת לראות את אותם צבעים "בלתי נראים", תוכלו לצפות במנעד הצבעים הבא ולנסות להבין כמה צבעים אתם רואים. בעוד שמרבית האנשים יזהו במבדק בין 20 ל-32 צבעים בלבד, טטרכרומטים יוכלו לזהות לפחות 33 עד 39 צבעים.

קונצ'טה אנטיקו, טטרכרומטית, תיארה את חוויותה האישית לאתר הבריטי: "תמיד ידעתי שמשהו שונה אצלי. הייתי אומרת לאנשים, 'תראו את האור הזה שעל המים' או 'האם אתם רואים את הוורוד שמנצנץ על הסלע?'", אלא שאנשים אחרים לא ראו את אותם הצבעים שהיא חוותה בעוצמה.

לנשים יש סיכוי יותר טוב לראות יותר גוונים, צילום: freepik

רק הגן קובע

הגירויים האופטיים שנקלטים בתאים קולטי אור, מועברים למוח דרך עצב הראייה, ובמוח הם מעובדים לתמונות שאותן אנו רואים. אלא שבכל הנוגע לטטרכרומטיה, בעוד שישנם מבדקים ויזואליים שיכולים לעזור לאדם לקבוע אם הוא סובל (או נהנה) מהתופעה – הדרך היחידה לדעת בוודאות היא באמצעות ביצוע של בדיקה גנטית.

מבחני הגנטיקה בוחנים את הימצאותן של מוטציות בגנים הנוגעים לתאים קולטי אור, אשר עלולים להופיע על גבי כרומוזום X ולהשפיע על היכולת של העיניים לקלוט צבעים. נשים, שלהן שני כרומוזומי X (לעומת גברים שלהם כרומוזום X אחד), עשויות להיות חשופות יותר למוטציות מהסוג הזה – ולכן טטרכרומטיה נפוצה אצלן יותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר