תגלית מדהימה: האם היקום מבוגר יותר ממה שחשבנו?

טלסקופ החלל ALMA חשף גלקסיה שדומה לשביל החלב, שנוצרה בזמן שאינו תואם את המחקרים עד כה • "אנחנו לא יודעים הכל וצפויות לנו הפתעות רבות שנצטרך להסביר"

תיעוד של חומרים שנזרקו מכוכב שחור בגלקסיה קנטאור A. צילום: איי.פי.

האם מה שאנו יודעים על גיל היקום ותהליך התפתחות הגלקסיות בו נכון? התשובה לכך הופכת למורכבת, עקב שורת ממצאים חדשה שמתגלה בשנים האחרונות. הגילויים מגיעים בעקבות התצפיות של טלסקופים חזקים וחדשים, דוגמת ג'יימס ווב וטלסקופ החלל ALMA.

על פי העמדות הנוכחיות בחקר החלל, ההתפתחות של גלקסיות מסודרות כמו שביל החלב, הפכה לאפשרית רק מיליארדי שנים אחרי המפץ הגדול. עצם הופעת הגלקסיות, גם אלו שאינן מסודרות, הצריכה זמן רב יותר ממה שהתגלה בעבר בתצפיות.

גלקסיית שביל החלב, צילום: איי.אף.פי

אלא ששתי ההנחות האלו הופרכו בשנים האחרונות מספר פעמים. כעת, טלסקופ החלל ALMA חשף עוד אנומליה ביקום שלנו, כשהוא צפה בגלקסייה דמויית שביל החלב, שקיימת כ-700 מיליון שנה בלבד אחרי המפץ הגדול, זמן מוקדם בצורה דרמטית ביחס לדעה המקובלת במחקר ביחס להיווצרות גלקסיות כאלו. הממצא האחרון התגלה בתצפיות של האסטרונומית ד"ר ג'קלין הודג' מאוניברסיטת ליידן.

פרופסור יאיר הרכבי, מהמחלקה לפיזיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת תל אביב, הסביר את משמעות הגילויים.
"התגליות הן קודם כל קצה הקרחון ביחס למה שאנו יודעים על היקום שלנו בכלל ועל היקום המוקדם. אפשר להגיד שהממצאים החדשים אפשריים אם גיל היקום עתיק יותר, אלא שיש לנו ממצאים וראיות מדעיות חזקות שתומכות בכך שהוא נוצר לפני 13.77 מיליארד שנה. חייבים להגיד שבמדע הכל אפשרי".

כמה מסתורין!, צילום: נאס"א

ביחס לתגלית הנוכחית והחדשה של הטלסקופ ALMA, אמר הרכבי שהתגלית אכן מפתיעה מאוד: "אם נמשיל את התפתחות הגלקסיות לחיי אדם, הרי שבגן ילדים אנחנו רואים את כל הילדים משחקים ונעים לכל כיוון בלי סדר הגיוני מסויים".

מנגד, בדיור מוגן לקשישים, אנחנו רואים את הציבור יושב ומשחק ברידג' באופן מסודר. לכן אם נגלה פתאום שהילדים בגן, או לפחות חלק מהם, גם כן יושבים ומשחקים ברידג' באופן מסודר, אנו נעמוד בפני שאלה. המשל הזה מתאים ליקום שלנו".

צילום של טלסקום החלל ג'יימס ווב, צילום: איי.פי.

בתחילת הקיום שלו, כפי שאנו תופסים כיום, היה אי סדר והגלקסיות לא נראו מסודרות ויציבות, עם דיסקה יפה כמו שיש לגלקסיית שביל החלב שלנו. אלא שפתאום מגיעה תצפית שמראה לנו משהו אחר: גלקסייה מסודרת ויפה כמו שביל החלב, בשלב כל כך מוקדם שהיא לא צריכה להתקיים בו".

אז מה המשמעות של התגליות? מה שנצפה כרגע, כמו גלקסיות גדולות בגיל מוקדם מדי של חיי היקום, מלמד ככל הנראה שאנחנו לא באמת מבינים איך גלקסיות נוצרות.

הטוב עוד לפנינו, צילום: רויטרס

בהמשך דבריו העריך הרכבי כי התגליות האלו ראשוניות וכי יש עוד הרבה לפנינו: "היכולת שלנו לצפות אל ראשית היקום הולכות ומשתפרות כל הזמן. הטלסקופים משתכללים ומשום כך אנו נגלה עוד ועוד תגליות שנצטרך ככל הנראה להסביר. היום אנחנו לא יודעים הכל וצפויות לנו הפתעות רבות שנצטרך להסביר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר