תופעת "רעידות שמיים" שונה מרעמים רגילים. צילום: Rafael Ben-Ari/Chameleons Eye

תופעת "רעידות שמיים": התעלומה שהמדענים לא הצליחו לפענח

תופעת טבע בשם "רעידות שמיים" כוללת צליל מסתורי ומצמרר, בווליום חזק יותר מרעמים רגילים • התופעה שמזעזעת את העולם נשמעה בארה"ב, הודו, יפן ומדינות נוספות, אך טרם גילו ממה היא נגרמת

[object Object]

תופעת טבע בשם "רעידות שמיים", מזעזעת את העולם באופן מפחיד - למרות שהיא צוינה בעבר כסימן מקדים לרעידות אדמה.

אירועים של מה שמכונה "רעידות שמיים", הצליל המסתורי והמצמרר יותר מרעמים מוכרים ורגילים, תועדו במקומות רחוקים כמו הודו ויפן, לצד מקרים רבים בארצות הברית - מאות שנים קודם לכן. שוב ושוב, הם נשמעו במקומות שבהם לא היו סופות.

שני מטיילים במדינת קולורדו שבארה"ב, הקליטו אירוע כזה באור יום בווידאו, זמן קצר לפני שהתרחשה רעידת אדמה ב-2011.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Nick Jackson (@niickjackson)

גם בעבר הרחוק דיווחו על התופעה הזו. במדינת ניו יורק, תופעת הטבע מכונה לעיתים "תותחי סנקה" באזור אגמי האצבעות. הסופר המפורסם ג'יימס פנימור קופר תיאר את האירועים המוזרים כ"עמוקים, חלולים, רחוקים ומרשימים" בסיפורו הקצר "The Lake Gun" משנת 1850.

גם במאה ה-19, קולות דומים נשמעו במדינת מיזורי שבארה"ב, שעות ספורות לפני שהתרחשה רעידת אדמה באזור - תופעה מוזרה שדווחה שוב ושוב ברחבי המדינה במשך רוב המאה, על פי הסקר הגיאולוגי של ארצות הברית.

אך המומחים אינם צריכים לחזור מאות שנים אחורה כדי למצוא דוגמאות בולטות אחרות.

"בשנת 2001, מקבץ של רעידות אדמה קטנות לווה בקולות של פיצוצים והבהיל את העיר ספוקיין", דיווח הסקר הגיאולוגי של ארצות הברית.

גם צפון קרוליינה הייתה מיקום פופולרי נוסף למה שמכונה רעמי שמיים, כאשר סרטון של הרעשים המוזרים הופץ ב-2014.

בשנת 2017, השירות המטאורולוגי הלאומי בבירמינגהם, אלבמה, היה גם הוא המום מ"בום חזק שנשמע". "איננו רואים שום דבר המצביע על אש או עשן גדול במכ"ם או בלוויין; שום דבר בסקר הגיאולוגי של ארצות הברית המצביע על רעידת אדמה", פרסם השירות המטאורולוגי הלאומי בטוויטר (כיום X) באותה עת. "אין לנו תשובה, ואנחנו יכולים רק לשער יחד אתכם".

למרות שהיו מאות דיווחים בשנים האחרונות וגם לפני יותר ממאה שנים, טרם הושגה בהירות והבנה של תופעת הטבע המסתורית - כאשר גם למדענים יש מעט מאוד הסברים.

"רבים מ'סיפורי הבומים' נותרו בגדר תעלומה", לפי הסקר הגיאולוגי של ארצות הברית, שציין כי לחלקם יש סיבות שניתן להסביר. "אנו יכולים להסיק מתצפיות ומדידות במיקומים בחוף המערבי שלפחות חלק מהבומים בחוף המזרחי קשורים לרעידות אדמה קטנות מאוד", כתבה הסוכנות הממשלתית.

הסקר הגיאולוגי של ארצות הברית הוסיף וסיפר לאתר ניו יורק פוסט כי בחוף המזרחי של ארה"ב ובצפון-מזרח במיוחד, מתקבלת כמות הדיווחים הגדולה ביותר על התופעה. 

ב-2020, מדענים ניסו למצוא תשובה לרעמי השמיים המוזרים ולקשר שלהם לרעידות האדמה. "באופן כללי, אנו מאמינים שזוהי תופעה אטמוספרית - אנחנו לא חושבים שהיא נובעת מפעילות סיסמית (רעידות אדמה)", אמר החוקר אלי בירד ל-Live Science באותה השנה. "אנחנו מניחים שהיא מתפשטת דרך האטמוספירה ולא דרך הקרקע".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו