דרמה בחלל: בואינג נכשלה, SpaceX עשויה להציל את האסטרונאוטים שנתקעו בחלל

לאחר כחודשיים בהם שני האסטרונאוטים של בואינג, שהמריאו על גבי החללית "סטארליינר" של החברה, תקועים בתחנת החלל הבינלאומית ללא היכולת לחזור ארצה, נראה כי בנאס"א החליטו לשים קץ לפארסה • הפתרון - לפנות לחברה הנוספת היחידה המספקת שירותי טיסה לחלל והמתחרה הגדולה של בואינג, SpaceX • ההשלכות עשויות להיות דרמטיות

סטארליינר מתקרבת לעגינה בתחנת החלל הבינלאומית. רצף של תקלות. צילום: נאס"א

שמונה שבועות חלפו מאז שיגור החללית "סטארליינר" של בואינג לתחנת החלל הבינלאומית על גבי טיל ה"אטלס V". המשימה, שתוכננה במקור להסתיים ב-14 ביוני, שמונה ימים לאחר ההמראה, הסתבכה בשל בעיות טכניות חמורות שהתגלו במהלך המסע (והיו ידועות עוד לפני ההמראה), וגרמה לכך ששני אסטרונאוטים "נתקעו" בתחנת החלל הבינלאומית, מבלי היכולת לחזור ארצה. 

כעת, נראה כי בסוכנות החלל הגיעו למסקנה המתבקשת כי החללית לא ברת תיקון, לפחות לא כזה שיוכל להבטיח את חזרתם הבטוחה של שני האסטרונאוטים, בוץ' ווילמור וסוני וויליאמס, בחזרה לכדור הארץ וכי דרוש פתרון אחר.

אחת מטיסות הניסוי הלא מאוישות של סטארליינר. תקלה רודפת תקלה. ארכיון // צילום: רויטרס

המתחרה תהפוך למצילה?

על פי מקורות מקורבים לנושא, בעקבות המצב המסוכן, בנאס"א שוקלים ברצינות לפנות למתחרה הגדולה של בואינג - SpaceX של היזם אילון מאסק, וישנה סבירות גבוהה ששני האסטרונאוטים יוחזרו בסופו של דבר בחללית "דרגון" של SpaceX במקום בסטארליינר.

SpaceX מצידה, כבר החלה בהכנות לתרחיש הזה. לפי הדיווחים, החברה קיבלה משימה מנאס"א לבצע היערכות מיוחדת לתרחיש חירום, הכוללת בדיקת אפשרות להטיס שישה נוסעים בחללית הדרגון - הצוות הרגיל של ארבעה אסטרונאוטים, בתוספת ווילמור ו-וויליאמס.

אילון מאסק, המנכ"ל של SpaceX. יהיה המושיע של צוות האסטרונאוטים האומלל שנתקע בחלל?, צילום: אי.פי

השלכות דרמטיות

ההשלכות של מהלך כזה עלולות להיות דרמטיות ורחבות היקף. החזרת הצוות של בואינג בחללית של המתחרה SpaceX עשויה לסמן את סופה של תוכנית ה"סטארליינר", שכבר הסבה הפסדים עצומים של 1.6 מיליארד דולר לענקית התעופה האמריקנית.

יתרה מזאת, הדבר עלול להשאיר את נאס"א עם ספק אחד בלבד המסוגל להוביל את צוותיה לחלל נכון לעכשיו, מה שמעלה שאלות לגבי עתיד התחרות בתעשיית החלל המסחרית, עתיד התעשייה החללית האמריקנית, היחסים בין נאס"א לספקיות החלליות הפרטיות, ועל מאזן הכוחות בתעשיית החלל העולמית בכלל.

קפסולת "דרגון" בתמרון עגינה עם תחנת החלל. תחזור עם הצוות של סטארליינר?, צילום: SpaceX

כך או כך, בנאס"א נכון לעכשיו ממשיכים לדחות את ההחלטה הסופית בנושא. פגישה חשובה בנושא שתוכננה ליום חמישי האחרון בוטלה, והסוכנות הודיעה כי תכנון החזרה של סטארליינר צפוי להימשך לפחות עד השבוע הבא.

בינתיים, מקורות מדווחים כי דיונים נמרצים בנושא מתקיימים ללא הרף במרכזים השונים של נאס"א, כאשר קבוצות רבות מתנגדות בתוקף לשימוש בסטארליינר, בטענה כי במצבה הנוכחי, החללית מהווה סיכון משמעותי לחיי הצוות - סיכון שנאס"א אינה יכולה להרשות לעצמה לקחת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר