קטנצ'יק – עם סוד גדול: התגלית המפתיעה של הכוכב הקרוב ביותר לשמש

מדענים גילו כי מתחת לקרום של כוכב חמה יש מעטפת עשויה יהלום בעובי של לא פחות מכ-16 קילומטרים • כיצד בדיוק נוצרה המעטפת העצומה הזו? כל הפרטים

כוכב חמה (אילוסטרציה). צילום: iStock

כוכב חמה הוא אמנם הכוכבת הקטן ביותר במערכת השמש שלנו, אך מסתבר שהוא מסתיר סוד גדול מאוד שלא ידענו עליו: על פי נתוני גשושית החלל מסנג'ר, מדענים קבעו בסבירות גבוהה כי לכוכב יש מעטפת יהלום בעובי של 10 מיילים (כ-16 קילומטרים) מתחת לקרום של הכוכב, שהוא הקרוב ביותר אל השמש שלנו.

על פי נתוני נאס"א, שפורסמו בכתב העת המדעי Nature Communications, על פני הכוכב התגלתה שכבה של מעין פחמן, שמעיד על כך שבימיו המוקדמים של חמה פעל אוקיינוס של מגמה עשירה באותו פחמן, שיצר את אותה שכבה מדוברת.

כוכב חמה (אילוסטרציה), צילום: iStock

אותו תהליך הביא גם ליצירת מעטה מתחת לשטח, שעל פי הערכת החוקרים, הוא אינו עשוי גרפן (יריעה דו-ממדית של אטומי פחמן) כפי שהוערך בעבר, אלא בכלל מיהלומים. "על פי החישובים שלנו, החומר שנוצר בין השכבה לליבת הכוכב הוא של יהלום, וזאת בעקבות החישובים שעסקו בלחץ על הליבה ובשל הידיעה שזהו כוכב עשיר בפחמן", אמר חבר הקבוצה שביצעה את המחקר, פרופסור אוליבר נאמור.

"אנחנו מאמינים שהיהלום נוצר באמצעות אחד משני תהליכים: הראשון, התגבשות של אוקיינוס המאגמה, תהליך שככל הנראה גרם רק ליצירת שכבה דקה מאוד היהלום, והשני, והחשוב ביותר, הוא ההתגבשות של ליבת הברזל של כוכב חמה", אמר נאמור. לדבריו, כאשר הכוכב נוצר לפני כ-4.5 מיליארד שנים, הליבה שלו הייתה מלאה בנוזלים, שלאורך השנים התגבשו, תהליך שלא מודע לחלוטין למדענים, אך הצוות מעריך כי אלה כללו מעט פחמן, אם בכלל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר