משנים את החוקים: עם הלגו הזה ממש לא תוכלו לשחק

חברת לגו הדנית (LEGOׂ) הפתיעה את העולם והציגה שיתוף פעולה מרתק עם סוכנות החלל האירופית • הפעם, לא מדובר במשחק חדש או דמויות כאלה ואחרות, אלא בלבנה העשויה מחומר שהגיע מהחלל • והמטרה - ממש לא רק לשם הבידור

הלבנה של לגו העשויה ממטאוריט עתיק. צילום: סוכנות החלל האירופית/ לגו

חברת לגו הדנית (LEGOׂ), הידועה בערכות הבנייה הצבעוניות שלה, הפתיעה את העולם בשיתוף פעולה יוצא דופן עם סוכנות החלל האירופית (ESA), והתוצאה שהתקלה היא לבני לגו העשויות מאבק מטאוריטים אמיתי.

בעוד שערכות לגו רבות כבר מציגות אסטרונאוטים, זו הפעם הראשונה שהלבנים עצמן מיוצרות מחומרים שאסטרונאוטים עשויים למצוא בחלל. הלבנים החדשניות מוצגות כעת במספר חנויות לגו ברחבי העולם, כולל בסניף המרכזי בשדרה החמישית במנהטן, עד ה-20 בספטמבר.

כדי לדמות את החומר הטבעי הנמצא על הירח - לגו ריסקו מטאוריט עתיק לכדי אבקה, צילום: לגו

משמעות מדעית אמיתית

מעבר לעניין הבידורי והחינוכי שבדבר, לפרויקט ישנה משמעות מדעית עמוקה. לדבריו של ד"ר איידן קאולי, קצין המדע של סוכנות החלל האירופית: "זוהי הוכחה לכך שאסטרונאוטים יכולים להשתמש בחומר שנמצא בחלל לבניית מבנים על הירח. בנוסף, הדבר יוביל לחיסכון משמעותי באנרגיה ובעלויות הכרוכות בשינוע חומרי בנייה מכדור הארץ לירח".

הרעיון החדשני מבוסס על שימוש ב"רגולית" – שכבה של חומר המורכבת מסלעים ומינרלים ומכסה את פני הירח (תחשבו על זה בתור ה"אדמה" של הירח, ד"ג), כאשר כבר זמן רב שמדענים מאמינים כי חומר זה יהיה חיוני לבניית המושבות האנושיות הראשונות מחוץ לכוכב הלכת שלנו.

לבני החלל של לגו. עשויים לפתור את שאלת המבנים שבני האדם יבנו על הירח,

בהיעדר רגולית אמיתי מהירח על כדור הארץ, מדעני סוכנות החלל האירופית יצרו תחליף על ידי טחינת מטאוריט עתיק לכדי אבקה, ושימוש בה להדפסה תלת-ממדית של לבני הלגו. הלבנים החדשות מתחברות כמו לבני לגו רגילות, אך זמינות רק בצבע אחד - אפור חלל, המתאים למקורן הקוסמי.

פרויקט שאפתני, אך ריאלי לחלוטין

פרויקט זה מתקשר לתוכניות עתידיות של נאס"א, סוכנות החלל האיטלקית ותאגיד Thales Alenia Space, המתכננים להקים את המושבה האנושית הקבועה הראשונה על הירח, מתישהו בעשור הבא. נכון לעכשיו, הרעיונות למבנים שייבנו על הירח נעים בין מבנים דמויי בתים ניידים ועד לכפרים מתנפחים מלאים.

הדמיה של נחיתת בני אדם על הירח כחלק ממשימות "ארטמיס". בני האדם קרובים מתמיד לחזור לירח, והפעם כדי להישאר בו., צילום: נאס"א

שיתוף הפעולה בין לגו ל-ESA מדגים כיצד טכנולוגיות חלל עתידניות יכולות להשתלב עם מוצרים יומיומיים שכבר נמצאים בשימוש (גם אם לא לאותה המטרה). יש לציין כי האנושות השתמשה בחומרים מקומיים כמו אדמה, בוץ וחול לבנייה במשך אלפי שנים, כך שהעיקרון עשוי להיות מיושם גם הרחק מגבולות כדור הארץ (והוא אפילו הגיוני מאוד).

מדור טכנו תוהה כמה כיווני אוויר צפויים להיות במבנים האנושיים האלה על הירח והאם גם שם נשלם ארנונה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר