ההייטק עובר לחלל: חמישה מיזמים ישראליים בדרך לתוכנית היוקרתית ביותר של נאס"א

ישראל כבר ידועה בתור מובילה עולמית בתחום הלווינות, וכעת תנסה להיכנס גם לתחום החלל העמוק • בשיחה עם "ישראל היום" מסביר מנכ"ל Creation-Space: "זו לא הרפתקה מדעית, אלא הזדמנות אדירה להתקדמות טכנולוגית וחברתית"

הלוגו של סוכנות החלל נאס"א במרכז קנדי שבארה"ב. תוכנית ארטמיס היוקרתית תכלול גם חברות ישראליות?. צילום: רויטרס

ישראל, הידועה בעולם כמובילה בתחום הלוויינים, מרחיבה את אופקיה אל מעבר לכדור הארץ: בצעד משמעותי קדימה, חמישה סטארט-אפים ישראליים נבחרו להשתתף בתוכנית ייחודית שמטרתה לשלב טכנולוגיות כחול-לבן בתוכנית "ארטמיס" היוקרתית של נאס"א לחקר ויישוב הירח והמאדים.

התוכנית היא חלק מהאקסלרטור החדשני EXPAND, יוזמה משותפת של חברת Creation-Space הישראלית, ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב וקהילת החדשנות Tech7, שהושק לאחרונה במצפה רמון. מתוך יותר מ-50 מועמדים, נבחרו חמש חברות מבטיחות שיזכו לליווי מקצועי מבכירי תעשיית החלל בישראל ובעולם, ויהיו מועמדות לתמיכה כספית.

הטכנולוגיות של נאס''א שייקחו את האנושות אל מאדים. ארכיון // צילום: נאס''א



חמשת החברות שנבחרו כוללות את Tedence Space, המפתחת פלטפורמה רפואית שמשתמשת בבינה מלאכותית לניתוח אותות אנרגיה נמוכה, במטרה לאבחן ולהגן על אסטרונאוטים מפני קרינה מזיקה; Omnidrill, המתמקדת בטכנולוגיות רובוטיות תת-קרקעיות לפתרונות תשתית בני-קיימא, שיכולים להיות קריטיים ביישוב חלל; Inhayle, מציעה טכנולוגיה לחיטוי משטחים, שתוכל לסייע בשמירה על ניקיון סביבתי בתחנות חלל ומושבות אנושיות; 4NOValert, מפתחת סנסורים לניטור חכם של מצבים פיזיולוגיים דרך בגדים, ללא מגע ישיר, לזיהוי מוקדם של בעיות בריאותיות ו-OASIX, המציעה מערכת חדשנית לאספקת חימום וקירור למבנים, המבוססת על טכנולוגיית אגירה תרמית ייחודית ומשאבת חום ידידותית לסביבה.

חברי הצוות של משימת ארטמיס 2. הראשונים להקיף את הירח מאז שנות ה-70., צילום: נאס"א

"התרחבות תחום החלל בישראל"

בשיחה עם "ישראל היום", מסביר ד"ר רואי נאור, מנכ"ל Creation-Space: "אנחנו עדים להתרחבות תחום החלל בישראל, עם פיתוח טכנולוגיות התומכות בחקר החלל העמוק ובקיום חיים אנושיים מחוץ לכדור הארץ. זו לא רק הרפתקה מדעית, אלא הזדמנות אדירה להתקדמות טכנולוגית וחברתית".

"בעוד שתחום הלוויינות מפותח מאוד בארץ, כעת הגיע הזמן להתמקד בחקר החלל העמוק. הטכנולוגיות הנבחרות לא רק יתמכו במאמצי חקר החלל, אלא גם יסייעו בפתרון אתגרים סביבתיים ואקלימיים גם כאן על כדור הארץ. היה לנו מאוד חשוב לבחור בחברות שכבר יודעות לספק פתרונות חזקים מאוד כאן, ולעזור להן להתפתח הלאה גם לתחומי החלל", טוען ד"ר נאור.

ד"ר רואי נאור, צילום: יח"צ

לדבריו של אורי אורון, מנהל סוכנות החלל הישראלית, "השקת האקסלרטור היא עדות נוספת להתפתחות תחום החלל בישראל. מצפה רמון הופכת למוקד משיכה לא רק לדמיון, אלא גם לרעיונות חדשניים של יזמים מהארץ ומהעולם".

סטיב ברוורמן, מנהל CreationVC: "עם התקדמות תוכנית ארטמיס והתגברות המאמצים הגלובליים לחקר והתיישבות בחלל, ישראל ממצבת את עצמה כשחקן מפתח בתעשיית החלל העולמית. היוזמות הללו לא רק מקדמות את המדע והטכנולוגיה, אלא גם מחזקות את מעמדה של ישראל כמובילה עולמית בחדשנות ובפתרונות פורצי דרך לאתגרי העתיד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר