סקירה: שירות אינטרנט בטיסה של אל על

אל על הצטרפה למועדון חברות התעופה שמספקות שירות אינטרנט בטיסה • אז איך זה לראות מונדיאל באוויר? בדקנו

חינם לתקופת ההשקה. ויי פיי באוויר // צילום: ניב ליליאן

שירות אינטרנט בטיסות הוא עדיין לא חזון נפרץ. למי שטס בטיסות פנימיות בארצות הברית, או טס בטיסות ארוכות של חברות מסויימות, כבר יצא אולי להיתקל בשירות אינטרנט בטיסה, אבל עדיין, לא מדובר בשירות נפוץ. רק ל-88 חברות מתוך 350 חברות תעופה יש שירות כזה בטיסה, ורק רבע מכלל המטוסים המסחריים מצוידים בחומרה הרלוונטית. כעת, גם אל על מצטרפת לחברות שמספקות שירות אינטרנט בטיסה, והצטרפנו לטיסת הבכורה הרשמית של השירות כדי לבדוק אותו. 

צילום: ניב ליליאן

 

איך זה עובד? 

על גג המטוס מותקנות אנטנות, שמתכווננות אוטומטית ועוקבות אחרי האלומה של לוויין תקשורת (KA-SAT), שהוא זה שמספק את חיבור האינטרנט למטוס. אגב, כרגע בגלל מגבלות כיסוי של הלווין, השירות מוצע רק כ-30 דקות אחרי ההמראה מתל אביב, אבל הכיסוי ישודרג בעתיד. לאורך המטוס מותקנים נתבים, שמהווים נקודות גישה עבור הנוסעים. כל מה שהנוסע צריך לעשות, זה לפתוח את הויי פיי במכשירו, ולהתחבר לרשת הויי פיי של אל על. אז יוצג לו מסך כניסה עם אפשרויות הרכישה והמסלולים השונים (ראו בהמשך). 

ניתן להתחבר עם סמארטפון, טאבלט או מחשב נייד בהתאם לסוג ורמת החיבור שבחרתם, אבל עם מכשיר אחד בכל רגע נתון לחשבון. בניגוד לחברות תעופה אחרות שמוכרות חיבורים לפי נפח, החיבור של אל על הוא ל-"לקטע טיסה" על אף שכרגע, בקטע טיסה מדובר למעשה בטיסה שלמה כשלא מדובר בטיסות טרנס אטלנטיות.

 גולשים במצב טיסה // צילום: ניב ליליאן 

 

ביצועים

חברת ViaSat, שמספקת את השירות בפועל במטוסים, מתחייבת על 12 מגהביט לשניה לכל נוסע. שזה אולי נשמע מעט, אבל זה די והותר לכל תחום אפשרי. לצורך השוואה, כשנטפליקס למשל מזרימים למכשיר שלכם וידאו באיכות טובה, זה תופס בערך שני מגהביט/לשניה. החשבון שבדקנו איתו היה חשבון ביזנס, בלתי מוגבל, כולל חיבורי VPN, שהוא החשבון היקר מבין השלושה, ראוי לציין.

איכות החיבור הייתה טובה, אפילו טובה מאוד. ראינו סדרות בנטפליקס, התכתבנו בווטסאפ, גלשנו באתרים וגם את הכתבה הזו שלחנו במייל ישירות מהמטוס, והכל עבד (הקולגות שלנו עקבו גם אחרי חצי הגמר של צרפת-בלגיה דרך האפליקציה של כאן, ישירות מהמטוס). הרשתות מנצלות את כל רוחב הפס של טווח החמישה גיגההרץ, וקיבלנו לאורך רוב הטיסה איכות אות טובה של -50 dBm. 

ובכל זאת, הצלחנו לשבור את החיבור. בחיבור עם VPN, לא הצלחנו להתחבר לשירות הווידאו של hulu דרך ניתוב שרתים בארצות הברית, אבל ראוי לציין שמדובר בהתחכמות פראית מצדנו... בשימושים רגילים וסבירים, האינטרנט האלחוטי של אל על עובד מצוין. 

איכות  אות טובה.  בדקנו // צילום: ניב ליליאן

מה אי אפשר לעשות? שיחות קוליות. טכנית, השירות כמובן תומך גם בהעברת קול על בסיס האינטרנט, אבל בטיסות הוא חסום במכוון, כדי לא ליצור מצב שאנשים כל הזמן בשיחות בזמן הטיסה, תוך שהם מפגינים חוסר התחשבות בסביבתם הצפופה – בכל זאת, טיסה זו לא נסיעה ברכבת ישראל. אגב, ניסינו להתחכם גם למגבלה הזו. קטעי קול מוקלטים הצלחנו להעביר, אבל תעבורה קולית נחסמה, על אף שהצלחנו לחבר שיחות בווטסאפ – פשוט לא שמענו את הצד השני.

תמחור

אל על מציעה שלושה מסלולים ללקוחותיה במטוסי ה-737 וה-787. החבילה הבסיסית שכוללת שירותי מסרים מיידיים, דואר אלקטרוני, וגלישה לאתרי אל על תוצע בחינם לנוסעים למשך תקופת ההשקה (עד סוף אוקטובר). החבילה השניה, החבילה ה-"חברתית", כוללת גם גלישה באתרים ושימוש באפליקציות וצפיה בסרטונים קצרים ועולה 9.99 דולר לקטע טיסה או 30 נקודות הנוסע המתמיד, חבילת הביזנס כוללת כבר שירותים מורכבים כמו צפייה בסרטים, האזנה למוזיקה בהזרמה וחיבור ל-VPN, ובניגוד לשתי החבילות כוללת גם חיבור ממחשב נייד. היא תעלה 19.99 דולר לקטע טיסה או 60 נקודות של חבר הנוסע המתמיד. 

מנתונים שבדקנו, המחיר של אל על אטרקטיבי למדי. רק לשם השוואה, בריטיש איירוייז מציעה חיבור לארבע שעות ב-18 פאונד, שהם כ-24 דולר, ואילו אייר פרנס גובים 12 דולר עבור 50 מגהבייט, כאשר לא מעט חברות אחרות גובות לפי נפח  - שתעבורת וידאו זללנית תאכל לכם אותו בדקה. היחידים שהיו יותר זולים מאל על היו טרקיש איירוויז, שמציעים את השירות בחינם לנוסעי מחלקת עסקים, ואילו נוסעי מחלקת תיירות יכולים לרכוש אותו תמורת 15 דולר – ל-24 שעות. 

השורה התחתונה

אמנם, בטיסה בודדת קשה להעריך איכות כללית של שירות בכל צי המטוסים (כרגע הוא מוצע ב-15 מטוסים, עם מגמת התרחבות), אבל מההתנסות הקצרה שלנו יצאנו מרוצים. אל על מציעה שירות אינטרנט אלחוטי באיכות מעולה ובתמחור שהוא יותר מסביר. 

 

גילוי נאות: הכותב היה אורח חברת אל על

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר