לא תאמינו כמה חיידקים מסתתרים במברשת השיניים שלכם

מחקר חדש שבחן מברשות שיניים וראשי מקלחת, מצא זנים חדשים של חיידקים ובקטריות • בניגוד למה שניתן לחשוב, מדובר בבשורה משמחת שעשויה לסייע רבות לאנושות

בחורה מחזיקה מברשת שיניים חשמלית וסמארטפון. צילום: wayhomestudio / Freepik

קבוצת מדענים שערכה מחקר שכלל 96 ראשי מקלחות ו-34 מברשות שיניים שנאספו מבתים בארצות הברית, מצאו עליהם כ-614 וירוסים שרבים מהם חדשים לחלוטין למדע.

החשיבות הגדולה בתגלית הנוכחית היא שרוב הוירוסים החדשים הם בקטריופאגים, כלומר נגיפים שתוקפים חיידקים ובקטריות מסוגים שונים בהם גם כאלו שמסוכנים לאדם ומייצרים מחלות שונות. במילים אחרות, לא מדובר בתגלית שאמורה להפחיד אותנו, כיוון שלא מדובר בנגיפים המסוכנים לאדם.

חיידקים הם חברים, צילום: gettyimages

הנגיפים שהתגלו יכולים לעזור בפיתוח שיטות טיפול מתקדמות בחיידקים ובקטריות, שהפכו עם השנים לעמידים בפני אנטיביוטיקה. עולם המדע מחפש דרכי התמודדות עם "חיידקי על" עמידים, ואחד הנתיבים המבטיחים בתחום הוא השימוש בבקטריופאגים שתוקפים את החיידקים והבקטריות באופן טבעי.

הממצאים החדשים והמסקרנים האלו פורסמו בכתב העת המדעי Frontiers in Microbiomes. "מספר הנגיפים החדשים שמצאנו הוא מדהים ולא צפוי לחלוטין", אמרה פרופסור אריקה הרטמן, מומחית למיקרוביולוגיה באוניברסיטת נורת'ווסטרן, שפרסמה את המחקר.

תגלית מדהימה, צילום: Getty Images

"מצאנו המון נגיפים שאנחנו יודעים עליהם מעט ומאד וגם כאלה שלא ראינו אף פעם. מדהים לגלות כמה המגוון הביולוגי סביבנו ענק וכמה אנחנו לא מנצלים אותו. למעשה, כדי לגלות סוגים חדשים של נגיפים וחיידקים לא צריך לחפש במקומות רחוקים - הם מצויים ממש מתחת לאף שלנו".

אחת הנקודות המעניינות הנוספות שהתגלו במחקר האחרון, טמונה בכך שכל מברשת שיניים וראש מקלחת הכילו נגיפים וחיידקים שונים גנטית מאלו שנמצאו על דגימות אחרות.

מה מסתתר בראש המקלחת?, צילום: Freepik

"בבדיקה הגנטית שלנו, ראינו שאין חפיפה גנטית בסוגי הנגיפים בין ראשי המקלחות ומברשות השיניים השונות. למעשה, כל ראש מקלחת וכל מברשת שיניים הם אי קטן עם אוכלוסיה שונה".

מדהים לדמיין כמה מהנגיפים האלו אפשר לחקור, ולמצוא דרכים להשתמש בהם כדי לנקות את הגוף שלנו ממזיקים. הסביבה שלנו כבני אדם מלאה בכמות אדירה של נגיפים וחיידקים, כאשר רובם כלל לא מסוכנים לאדם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר