שעון חורף 2024: מתי מחליפים את השעון? מה שצריך לדעת לקראת המעבר

שעון חורף 2024 מתקרב, ובקרוב נזיז את השעון בישראל • מה משמעות השינוי לשגרת היומיום שלכם, איך זה ישפיע על הגוף, ומתי מחליפים את השעונים בשאר העולם?

שעון קיץ 2024. צילום: ישראל היום

מתי מזיזים את השעון לשעון חורף 2024?

שעון חורף 2024 יתחיל בלילה שבין שבת לראשון, 27 באוקטובר 2024, בשעה 02:00 לפנות בוקר. בשעה זו נזיז את השעון שעה אחת אחורה לשעה 01:00. ההחלפה הזו מתבצעת בכל שנה ביום ראשון האחרון של חודש אוקטובר, ומביאה איתה שעת שינה נוספת, אך גם ימים קצרים יותר.

שעון חורף 2024 יימשך עד 28 במרץ 2025, אז נעבור שוב לשעון קיץ. המעבר לשעון קיץ מתבצע ביום שישי האחרון של חודש מרץ, שבו מחזירים את השעון שעה קדימה. בינתיים, נצטרך להסתגל לשעות האור הקצרות יותר בחורף.

מעבר לשעון חורף
מעבר לשעון חורף

למה מחליפים את השעון לשעון חורף?

בישראל, החלפת השעון לשעון חורף מתבצעת בהתאם ל"חוק קביעת הזמן" שנחקק בשנת 2013. החוק מגדיר כי השעון יוזז שעה אחת אחורה ביום ראשון האחרון של חודש אוקטובר בכל שנה, וזאת במטרה להתאים את שעות הפעילות שלנו לשעות האור המשתנות עם חילופי העונות.

מטרת המעבר לשעון חורף היא בעיקר לנצל את אור היום בצורה יעילה יותר. במהלך חודשי החורף, כאשר הימים קצרים והשמש זורחת מוקדם יותר, הזזת השעון מאפשרת לתושבים ליהנות משעות אור בשעות הבוקר המוקדמות ובכך להפחית את השימוש בתאורה מלאכותית בשעות הערב. השינוי גם מקל על שמירה על שגרת יום עבודה או לימודים אשר מתאימה לזמני הזריחה והשקיעה.

למרות ששינוי זה נועד לחסוך באנרגיה, ההשפעה שלו על חיסכון זה במציאות המודרנית אינה גדולה כפי שהייתה בעבר, בשל השימוש הנרחב במכשירים חשמליים לאורך כל שעות היום.

איך הזזת השעון משפיעה על הגוף?

הזזת השעון לא משפיעה רק על השגרה היומית שלנו, אלא גם על הגוף. השינויים בשעות האור משפיעים על השעון הביולוגי שלנו, מה שגורם להפרשת מלטונין (הורמון השינה) ברמות שונות.

זה עשוי להוביל לעייפות, במיוחד בשבוע הראשון לאחר המעבר לשעון חורף. בנוסף, הירידה בכמות האור עשויה להשפיע על המצב הרגשי שלנו, עם תחושות דכדוך ועייפות מתמשכת.

עייפות

טיפים להתמודדות עם המעבר לשעון חורף

  1. התרגלו לשינוי מראש – נסו להקדים את שעת השינה שלכם בכ-15 דקות בכל יום, כמה ימים לפני המעבר. זה יקל על הגוף שלכם להסתגל לשינוי.

  2. נחשפו לאור טבעי מוקדם בבוקר – חשיפה לשמש בשעות הבוקר יכולה לעזור לגוף שלכם להתרגל לשעון החדש ולשפר את תחושת העירנות שלכם.

  3. הימנעו מקפאין בשעות הערב – כדי להבטיח שינה טובה לאחר המעבר לשעון חורף, צמצמו את צריכת הקפאין בשעות הערב.

  4. בדקו את המכשירים – ודאו שהמכשירים שאינם מתעדכנים אוטומטית כמו שעוני קיר ושעוני מכוניות מותאמים לשעון חורף.

  5. שמרו על שגרת שינה קבועה – הקפדה על שגרה מסודרת יכולה לעזור לגוף להתרגל לשעון החדש ולשפר את איכות השינה.

האם צריך לעדכן את השעון ידנית?

ברוב המכשירים הדיגיטליים, הסמארטפונים והשעונים החכמים, המעבר לשעון חורף נעשה באופן אוטומטי. עם זאת, אם אתם מעדיפים לבדוק את ההגדרות, ודאו שהמכשיר מוגדר על עדכון אוטומטי של תאריך ושעה.

במכשירים ישנים יותר ייתכן שתצטרכו לעדכן את השעה באופן ידני. בדקו את ההגדרות במכשיר שלכם כדי לוודא שהכול תקין.

איך שעון חורף משפיע על זמני כניסת ויציאת השבת?

במהלך שעון חורף, כניסת השבת מוקדמת יותר בשעות הצהריים המאוחרות, ויציאת השבת מוקדמת יותר בשעות הערב. לדוגמה, בערים כמו ירושלים ותל אביב, השבת יכולה להיכנס כבר בשעה 16:30 ולצאת מוקדם יותר במוצאי שבת, סביב השעה 17:30.

נרות שבת, שבת תיכנס מוקדם יותר

מה קורה בעולם בזמן החלפת השעון?

ארצות הברית: בארה"ב, הזזת השעון מתבצעת ביום ראשון, 3 בנובמבר 2024, בשעה 02:00 לפנות בוקר, כשנזיז את השעון שעה אחת אחורה לשעון חורף. השעון יישאר כך עד יום ראשון, 9 במרץ 2025, אז נחזור לשעון קיץ.

עם זאת, מדינות כמו הוואי ואריזונה אינן מחליפות את השעון כלל. גם חלק מהטריטוריות של ארה"ב, כמו פוארטו ריקו, גואם, איי הבתולה וסמואה האמריקנית, אינן משתתפות בהחלפת השעון.

אירופה: במדינות האיחוד האירופי, שעון חורף נכנס לתוקפו ביום ראשון, 27 באוקטובר 2024, בשעה 02:00 לפנות בוקר, ומסתיים ביום ראשון, 30 במרץ 2025. מדינות כמו רוסיה, בלרוס, ואיסלנד אינן עוברות לשעון חורף כלל, והן שומרות על שעון קיץ קבוע כל השנה. גם טורקיה ביטלה את המעבר לשעון חורף בשנים האחרונות וממשיכה להשתמש בשעון קיץ לאורך כל השנה.

באירופה מתקיים דיון מתמשך על ביטול המעבר בין שעון קיץ לחורף, אך בשלב זה לא התקבלו החלטות רשמיות בנושא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר