שוק הסלולר בישראל מוצף בדגמים שונים במחירים משתנים, ואת הכניסה של "שחקניות" נוספות לזירה, ניתן לזקוף לרפורמת הסלולר בעשור הקודם: ישראל עברה מהפכה בתקופה של שר התקשורת דאז משה כחלון, שפתח את השוק לתחרות. לפניה, הכוח היה בידי מפעילות הסלולר (סלקום, פלאפון וכו'). הן היחידות שיכלו למכור מכשירים סלולריים.
מדי כמה שנים נכנסות לישראל חברות סלולר סיניות, והבולטת שבהן היא שיאומי (Xiaomi), שמחזיקה בשנתיים האחרונות בארץ ביותר מ-20% מנתח השוק (מכירת מכשירים, לא רווחים). ההערכה היא כי 30% מהטלפונים הנמכרים בארץ הם מכשירים סיניים. למרות זאת, את ראש טבלת ההכנסות מובילה אפל האמריקנית, משום שמחירי האייפונים גבוהים משמעותית מהמחיר הממוצע של יתר המכשירים הנמכרים בישראל.
בישראל, ובטח שבארה"ב, הסמארטפונים הסיניים עדיין לא "נוגסים חזק" באפל. "אפל מאז ומתמיד הייתה שוק של אנשים שהם 'פריקים' שלה ורגילים לעבוד עם אפל. אלה אנשים שמוכנים לעמוד בתור שעות בשביל לקנות מכשיר, אלה אנשים שמוכנים לשלם יקר. זו תופעה טיפה שונה. בסופו של דבר, לשיאומי ולאפל יש סדר גודל של 25%, ואני מניח שלא רק סמסונג אלא גם אפל נפגעה מזה ששיאומי נכנסה חזק, ונתח השוק הולך ועולה", מספר אבי קורנפלד, מנכ"ל שיאומי ישראל מקבוצת המילטון, שפועלת בישראל מאז 2015.
"אנחנו משחקים עם אפל על המקום השני והשלישי (בכמויות מכשירים שנמכרות, לא ברווח כספי). המוטו של שיאומי הוא לתת את המוצר הכי אטרקטיבי במחיר הנמוך ביותר. אף אחת מהסיניות האחרות לא הצליחה לשכפל את המנטרה הזאת. בשנים הראשונות בכלל לא פרסמנו, לא היה בזה צורך".
זה יהיה נכון לומר שגם הנפילה של וואווי הוסיפה להצלחה שלכם?
"נכון. ברגע שוואווי נפלה בעולם, שיאומי התרכזה ב-High level כדי לקחת את הנתח של וואווי. שיאומי 13 למשל מתמקד כעת בעדשות הצילום, כמו שוואווי עשתה בזמנו".
שוק הסלולר בירידה - אך המכשירים הסיניים שנמכרים בעלייה
בהשוואה בין התקופה שבין ינואר-נובמבר 2021 לתקופה המקבילה ב-2022, שוק הסלולר בישראל ירד ב-9.2% (בכמות מכשירים שנמכרו). את הירידה אפשר לקשור לעליית מחירים עולמית, ובכך שהצרכנים מעדיפים "למשוך עוד זמן" עם המכשיר הקיים שלהם מאשר לקנות אחד חדש. למרות הירידה הכללית, הסיניות מציגות עלייה של כ-8% במכירות של המכשירים, כך לפי נתוני חברת המחקר GFK. ה"נגיסה" באה על חשבון מכירות מכשירי סמסונג הקוריאנית, שהצטמצמו בתקופה המדוברת בשיעור דומה (7.5%).
למרות הירידה בכמות המכשירים שנמכרו בין התקופות המוזכרות, מבחינת עלויות (ערך כספי) - השוק ירד רק באחוז אחד, בעיקר בגלל ההשקה של אייפון 14. הסינים, כאמור, העלו את נתח השוק שלהם גם ביחידות שנמכרו וגם בערך הכספי. לצד שיאומי, נמכרים בישראל בין היתר מכשירים של הסיניות ריל מי, וואן פלוס ו-OPPO.
"ללקוח שהיה לו אנדרואיד יותר קל לקנות טלפון עם אותה מערכת הפעלה ולא להמיר את עצמו לאפל", מסביר אבישי פריז, מנכ"ל חברת רונלייט, יבואנית OPPO בישראל, הפועלת בארץ שנתיים. "בישראל מבינים שאפשר לקבל מוצר שהוא יותר Value For Money: האיכות והמפרט יותר טובים, במחיר יותר נמוך. אם אפשר לקנות את אותן יכולות של מוצר בפחות כסף - קונים. היום אם שמים את האייפון בצד, המחיר הממוצע של טלפון הוא בין 800 ל-1,000 שקלים, ופה לשחקנים הסיניים יש מגוון מוצרים ולכן הם יותר פופולריים".
"היום OPPO משחקת על אזור 2%-2.5% נתח שוק. השאיפה היא ללכת עקב בצד אגודל ולהגיע ל-4%-5% אחוזים וצפונה. בעולם OPPO ממוצבת במקום הרביעי-חמישי, תלוי ברבעון. בעיקר באירופה, שם תופסים נתח שוק גדול".
איך הסיניות הפכו להיות לגיטימיות בעיני הישראלים?
"כשיש כמה חברות סיניות המציעות את מרכולתן עבור הצרכנים, השוק מוצף במכשירים שונים שאפשר לרכוש. לרוב, הבשורה במכשירים האלו היא שמקבלים מכשיר פרימיום במחיר אטרקטיבי ביחס לחברות המובילות בתחום, כמו אפל וסמסונג".
ילדים קטנים יותר עם סמארטפון, שימוש גובר גם בקרב קשישים
על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, יותר מ-95% מהיהודים החילונים משתמשים באינטרנט באמצעות הטלפון הנייד. גם בקרב תושבים ותיקים נרשם שימוש הולך וגדל: יותר מ-55% מבני 75 ומעלה השתמשו באינטרנט באמצעות הטלפון הנייד בשנת 2021, והנתונים נמצאים במגמת עלייה.
כמו כן, על פי נתוני המועצה הלאומית לשלום הילד, ליותר מ-85% מהילדים בגילי 15-8 יש טלפון חכם. הגיל הצעיר ביותר שבו קיבלו ילדים סמארטפון הוא שש, כאשר לרוב הילדים יש טלפון חכם מגיל 10-9. עם העלייה בגיל, גדל שיעור הילדים שבבעלותם טלפון חכם. כרבע מהילדים משתמשים בטלפון החכם יותר מחמש שעות ביום, והשימושים השכיחים ביותר בקרב ילדים בני 15-8 בטלפון החכם הם ווטסאפ, משחקים ושיחה. בקרב בני נוער השימושים השכיחים הם ווטסאפ ואינסטגרם. אי לכך, הורים רבים מעדיפים לרכוש לילדיהם מכשיר שלא יכאיב להורים בכיס. המותגים הסיניים הם אפשרות טובה עבורם.
"הסמארטפונים הסיניים נוגסים היום בסמסונג כאשר מדובר במכשירים שמחירם עד 1,000 שקלים. מעל 1,000 - לקוחות יעדיפו לקנות מותג אחר", מספר אמיר מודן, מנכ"ל "באג". "כמו כן, הרבה לקוחות קצת אדישים לדור 5 משתי סיבות: החבילות של 5g יותר יקרות בחברות הסלולר, והפריסה של 5g יחסית מוגבלת בארץ, לכן מעדיפים 4g - החבילה החודשית יותר זולה, הפריסה יותר טובה והמכשיר יותר זול", מסביר מודן.
"היום גם לקוחות מבוגרים מאוד משתמשים בווטסאפ ובסמארטפון. הטלפון ה'טיפש' הוא מאוד 'נישתי', הוא בעיקר בשוק החרדי. כולם רוצים סמארטפון. מעבר לזה - בלי ווטסאפ ובלי ווייז - קשה לתפקד היום. המכשירים הסיניים המובילים ב'באג' הם שיאומי, רילמי, וואן פלוס, vivo ו-OPPO. יש בהם שיעור תקלות מאוד נמוך, הם מאוד עמידים והם בקושי נשברים. באירופה המותגים הסיניים, בדומה לישראל, במקומות הראשונים. בארה"ב המצב שונה".
לא רק סמארטפונים - המכונית הסינית תכבוש את השוק?
אט-אט המותגים הסיניים הפכו להיות לגיטימיים בישראל, והסיניות לא מסתפקות רק בטלפונים חכמים: שיאומי ממשיכה להנגיש טכנולוגיות קצה במחירים יחסית נוחים. בתחילת השנה יושק בישראל שיאומי 13, ובמקביל החברה ממשיכה לפתח גם מוצרי אקו-סיסטם לבית וטכנולוגיה לבישה.
בארץ ניתן למצוא טלוויזיות, שואבי אבק, קורקינטים, מצלמות אבטחה, מנורות חכמות, שעונים חכמים, אוזניות ונגנים. לאחרונה חשפה שיאומי את כוונותיה להשיק רכב חשמלי לייצור המוני. אבל עוד חזון למועד. כרגע אפשר רק לנחש כיצד היא תיראה ומתי היא תושק. ליי ג'ון, מייסד החברה, הצהיר שבכוונתו להציב את הרכב העתידי בין חמש יצרניות הרכב הגדולות ביותר בעולם. נמתין ונראה אם התחזיות יתממשו.
שיאומי לא לבד. OPPO מייצרת גם טלוויזיות LCD, ספרים אלקטרוניים, נגני MP3 ועוד. נוסף על אלו, היא מפעילה בישראל כשנתיים מרכז חדשנות - OPPO Innovation Accelerator Israel - כאשר לא מן הנמנע שהסינית תרכוש בעתיד הקרוב חברה ישראלית. כמו כן, החברה הזמינה חברות ישראליות להשתתף בתחרויות הסטארטאפים שלה, דבר שעשוי להרחיב את קשרי העבודה.
ומה בעתיד הקרוב? "אני חושב שלא הולכות להיות מהפכות גדולות בתחום הסלולר. המצלמות נמצאות במגמת שיפור מתמיד. המתקפלים - כרגע הביקוש לא גבוה למרות כל המאמצים שהושקעו בזה", מסכם מודן.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו