חגי הקניות של נובמבר ממש מעבר לפינה. שופינג IL ייערך בתאריכים 11-10 בנובמבר, חג הרווקים הסיני ב-11 בנובמבר, בלאק פריידי ב-26 בנובמבר, ואם זה לא מספיק - יצטרף אליהם סייבר מאנדיי ב-29 בנובמבר. חלק מימי הקניות יתקיימו באופן מקוון וחלקם בחנויות האופנה.
בחודש יולי השנה, פורסם כי אמזון תובעת אלפי מנהלים של קבוצות פייסבוק ששילמו למשתמשים עבור ביקורות כוזבות על מוצרים. בהתחשב בכך שהקניות ברשת עולות מדי שנה, מדובר בבעיה של ממש ואף מלחמה יומיומית נגד הביקורות המזויפות הללו.
בחברת אבטחת המידע ESET ישראל, מציינים כי קיימים כלים ושירותים אוטומטיים שמבצעים בדיקות לפי קישור של מוצר שאותו רוצים לקנות. למשל:
Fakespot.com: אחד הכלים הפופולריים לבדיקת אמינות ביקורות (אמזון, ebay ועוד). בעבר ניתן היה לעשות בדיקה באתר עצמו, אך כעת יש צורך בהתקנת תוסף. התוסף בודק את האותנטיות של הביקורות באמצעות 30-20 מודלים שונים של שמטרתם לנתח כיצד אנשים כותבים, לזהות קישורים מקבוצות קידום מכירות וגם לנתח פרופילים של משתמשים שמעניקים ביקורות.
בנוסף לשירותים האוטומטיים, ב-ESET מוסיפים כי גם אנחנו יכולים לעשות בדיקת לגיטימיות של ביקורות בעצמנו ולזהות ביקורות מזויפות במספר דרכים:
השתמשו בראש שלכם: שימו לב לסימנים יוצאי דופן בטקסט, איות ודקדוק לקויים, פירגונים, מחמאות ותיאורים שאינם מתאימים למוצר.
ריבוי ביקורות בזמן קצר: אם אתם רואים ביקורות שניתנו בחלון זמן קצר, הן עשויות להיות חלק מקמפיין של מוכר כדי לשפר את הדירוג באמצעות דירוגים מזויפים. כך למשל 20 ביקורות בתוך חצי שעה עם דירוג של חמישה מתוך חמישה כוכבים, ככל הנראה לא יהיו אמיתיות.
ביקורות דומות: אם רצף הביקורות נראה זהה עם תגובות קצרות, ככל הנראה גם זה מזויף.
שימוש בשפה גנרית: אם הביקורת משתמשת במילים בודדות כמו "נהדר, מעולה, מצוין", יכול להיות שמשתמשים במנגנון אוטומטי על מנת לתת את הביקורת הזו לכמה מוצרים במקביל.
שימוש בשפה שיווקית מאוד: 'המוצר הזה הוא ייחודי ומהפכני', 'כולם צריכים לקנות אותו' או גם שימוש בביטויים כמו 'זוכה-פרסים', 'אחד ויחיד' או 'מיוחד במינו', צריכים להדליק אצלכם נורה אדומה. גם שימוש רב מדי בשם המוצר יהיה בעייתי, "המוצר nj77 הוא נהדר, nj77 הגיע מהר מאוד ועובד מצוין".
ביקורות שליליות במיוחד: גם הן עלולות להיות מזויפות, ובדרך כלל זו תהיה טקטיקה של רמאים שמנסים להרוס ולהפריע למוכרים לגיטימיים.
מי המשתמש שנתן את הביקורת: ישנם אתרים (אמזון ועלי אקספרס למשל), שבהם תוכלו ללחוץ על שם המשתמש שנתן את הביקורת, וכך לראות את כל הביקורות שלו, במידה והוא אינו אדם אמיתי, ככל הנראה תוכלו לגלות זאת מביקורות שמנוסחות באופן זהה לשלל מוצרים או מריבוי ביקורות שניתנו באותו תאריך.
בחרו משפט ובדקו אותו: ניתן גם לקחת משפט מפתח מהביקורת ולהעתיק אותו למנוע החיפוש. שם תוכלו לראות האם המשפט חוזר על עצמו באתרים שונים או למוצרים שונים.
קראו רק את הביקורות שאינן קיצוניות: הכוונה היא לביקורות שאינן של כוכב אחד או חמישה כוכבים. בדרך כלל הביקורות שבאמצע הן של לקוחות אמיתיים שמעלים גם נקודות שהן יותר רלוונטיות למוצר.