מרתק: פוענחה המפה העתיקה בעולם - ויש בה אזכור לתיבת נוח

המפה המתנוססת על גבי לוח חימר בבלי ופוענחה במשך יותר ממאה שנה, חושפת את מה שהאמינו הבבלים בזמנו כי קיים "מעבר לעולם המוכר" של אותה התקופה • על גבי הלוח ומעל לשרטוט המפה, מופיעות כמה פסקאות המתארות את בריאת כדור הארץ

מפת העולם העתיקה ביותר ברחבי הגלובוס. צילום: The British Museum

מפת העולם העתיקה ביותר ברחבי הגלובוס, המתנוססת על גבי לוח חימר בבלי, פוענחה במשך יותר ממאה שנה וכעת חושפת סיפור מוכר בדרך מפתיעה – כך לפי כתבה שפורסמה באתר "ניו יורק פוסט".

על פי סרטון שפורסם לאחרונה בידי המוזיאון הבריטי, הלוח מהמאה השישית לפני הספירה מציג מפת נוף אווירית של מסופוטמיה (אזור עיראק של ימינו), יחד עם מה שהאמינו הבבלים בזמנו כי קיים "מעבר לעולם המוכר" של אותה התקופה.

הממצא העתיק נותר בגדר תעלומה במשך מאות שנים, צילום: The British Museum

הממצא העתיק, שהתגלה במזרח התיכון, נרכש על ידי המוזיאון הבריטי בשנת 1882 אך נותר בגדר תעלומה ביותר מ-100 שנה, עד שהאוצרים מצאו חלק חסר ותמללו את כתב היתדות שלו.

על גבי הלוח ומעל לשרטוט המפה, מופיעות כמה פסקאות המתארות את בריאת כדור הארץ, ואת מה שהכותב האמין שקיים מעבר לו. המפה מציגה את מסופוטמיה מוקפת בטבעת כפולה - נהר שהיוצר האמין כי תיחם את הגבולות סביב עולמם של הבבלים. בתוך הנהר סומנו עיגולים ומלבנים קטנים המייצגים ערים ושבטים שונים במסופוטמיה, כולל בבל, ומלבן נוסף המייצג את נהר הפרת.

"היוצר הכניס בתרשים מעגלי זה את כל העולם הידוע לו שבו אנשים חיו, פרחו ומתו", אמר בסרטון אוצר המוזיאון הבריטי ומומחה לכתבי יתדות, ד"ר אירווינג פינקל. "עם זאת, יש במפה הזו יותר מזה".

ד"ר אירווינג פינקל, צילום: The British Museum

היוצר הבבלי אף מיפה כאמור את מה שהאמין כי קיים מחוץ לעולם המוכר, כולל יצורים וארצות מיתיים, לצד התייחסות לסיפור המקראי המפורסם של תיבת נח, בגרסה הבבלית.

הבבלים הקדמונים האמינו ששרידי התיבה הענקית, שנבנתה בהוראת האל בשנת 1800 לפני הספירה על ידי אותנפישתים (גרסתם של הבבלים לדמותו של גיבור המבול, נח) – נמצאים מעבר לנהר ועל גב ההר – אותו הר שעליו התרסקה תיבת נח על פי התנ"ך.

"זה ממצא מעניין כי הדבר מעיד שהסיפור היה זהה – האחד כמובן הוביל לשני", סיכם פינקל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר