טן האח. צילום: רויטרס

לכי לחפש: מנצ'סטר יונייטד צריכה להשלים - בלתי אפשרי למצוא יורש לאלכס פרגוסון

אריק טן האח ניסה להטמיע חינוך כדורגל הולנדי במנצ'סטר יונייטד, וקרס • בדיוק כפי שקרה לכל מי שניסה להיכנס לנעליו של אלכס פרגוסון, שמאז עזיבתו האימפריה שוקעת • המנג'ר האגדי ידע לספר בנאום הפרידה שלו מה ההנהלה צריכה לעשות, אבל שכח פרט קטן: איפה מוצאים עוד אחד כמותו?

[object Object]

בשבוע שעבר, כשמנצ'סטר יונייטד חסרה את הפליימייקר שלה ברונו פרננדש במשחק החוץ מול פנרבחצ'ה, בחר אריק טן האח להציב בעמדה את נוסייר מזראווי, המגן המרוקני שנרכש העונה מבאיירן מינכן והצטיין עבור טן האח בימיו באייאקס. "הוא שיחק עבורנו בעמדה הזו כמה פעמים בהצלחה", נימק המנג'ר ההולנדי.

הניסוי, ובכן, לא הצליח. השאלה למה כריסטיאן אריקסן, אחד השחקנים הבודדים בסגל השדים האדומים שנמצא בכושר טוב, לא הוצב בתפקיד שאותו הוא מכיר מצוין נשאלה על ידי כל איש תקשורת, אוהד, צופה מזדמן והחתול שלהם.

הבעיה היא לא בניסוי אקסצנטרי. להיפך, לטן האח, שפוטר אתמול מתפקידו ביונייטד, קריירה רצופה הברקות טקטיות, ודווקא יש לצפות ממנו לחשוב מחוץ לקופסא. הבעיה היא בהיתלות מכמירת הלב בימיו באייאקס. תלות שאפשר לראות בצוות האימון שהביא, בכמות הגדולה של שחקני עבר שרכש מקבוצתו הקודמת או מהכדורגל ההולנדי. הניסיון לשחזר במנצ'סטר את מה שעשה בהולנד רדף אותו כל התקופה.

אוהד יונייטד מאושר מחוץ לאולד טראפורד, צילום: EPA

למה? ההסבר שלו הוא כנראה הטמעת חינוך כדורגל הולנדי בשחקנים שקיבל. בגלל זה תיעדף כל דבר שקשור להולנד ואייאקס. לתחושתי הוא דווקא הטמיע, עיצב וקיבל את המוצר שאליו חתר. הוא פשוט לא היה טוב מספיק לאנגליה. השימוש בחלוצי "פיבוט" קצת גמלונים או הטיה מאסיבית של הרכש לשחקני הגנה וקישור התעלמו מכך שבאנגליה קשה מאוד להבקיע.

בליברפול כדוגמא מנוגדת מתלוננים האוהדים על חוסרים בעמדות העורפיות יותר. הקבוצה השקיעה כמעט את כל משאבי הרכש שלה על מי שיוצרים מצבים ומבקיעים אותם. טן האח שיפר הרבה, אבל בנה קבוצה בלי רעיון איך להבקיע.

אין עוד מלבדו

נלך דווקא על תחושת האוהד. יושבי היציעים והאנשים שצופים בקבוצה שאותה הם אוהדים שנים רבות התלוננו שאינם מזהים את הקבוצה שאותה בחרו לאהוד. עניין שלו הם קוראים "הזהות של יונייטד". מה הזהות הזו? דווקא קל! קבוצה שמשלבת לוחמנות עם כדורגל ישיר והתקפי. קבוצה שלא שמה משקולות על שחקנים עם כשרון ברגליים. מבחינת כדורגל - קבוצה מהירה עם שחקני אגף מלהיבים. מבחינה ארגונית: קבוצה עם מנג'ר דמות-אב. נוקשה בדרישות למשמעת ומחויבות, גמיש בסגנון משחק על פי הכישרון שעומד לרשותו. ונשאר במועדון 25 עונות עם נאמנות טוטאלית של המערכת אליו ושלו למערכת.

שזה כמו להגיד "הזהות של שיקגו בולס היא שוטינג גארד כל-יכול שמכריע שוב ושוב משחקים גורליים במעשים על-אנושיים". כלומר, קל להגיד וכמעט בלתי אפשרי לשחזר.

בנאום הפרידה שלו מאולד טראפורד, מופת של רטוריקה, הזכיר אלכס פרגוסון את השנים הקשות בתחילת דרכו ואת הנאמנות של המערכת אליו. זו בעיקר היתה הנאמנות של בן דמותו מאט באזבי שעדיין היה חלק מהמועדון עד אליפות פרגוסון הראשונה. אז פרגי ידע לספר מה צריכה לעשות ההנהלה ומה צריכים לעשות האוהדים אבל שכח פרט קטן: איפה מוצאים עוד אחד כמותו?

הנהלת יונייטד ניסתה. כמעט שום מנג'ר מאז פרגוסון, לא פוטר בפזיזות ורובם קיבלו יותר משנתיים מלאות לעבוד. היא חיפשה ניסיון ו-ווינריות במוריניו. היא חיפשה מחויבות לצעירים וגם ניסיון בלואי ואן חאל. גם טן האח עמד בציפיות מסוימות מבחינת פיתוח שחקני בית צעירים כמו אלחנדרו גרנאצ'ו וקובי מיינו. היא אפילו חיפשה היכרות של המועדון ואופיו באולה גונאר סולישאר, והרבה אוהדים יודו שמעט הרגעים שהקבוצה ריגשה מאז עזיבתו של פרגוסון היו תחת הנורבגי.

אבל גם חלוץ העבר האגדי קרס כי תפקיד המנג'ר ההיסטורי של מנצ׳סטר יונייטד תפור לגאון, כריזמטי, בעל חמלה ואופטימיות לצד כוח נפשי ונאמנות, עם אופקים אינטלקטואלים והבנה חברתית של מקום הקבוצה בתרבות האנגלית, לצד חכמת הרחוב. כלומר פרופיל טינדר ולא מאמן זמין.

פרגוסון במשחק הפרישה שלו. קשה למצוא תחליף לסקוטי, צילום: Getty Images

ועכשיו, מה עכשיו?

יש ביונייטד הנהלה חדשה שעכשיו עומדת בפני המינוי הראשון שלה. לראשונה יקבל את ההחלטה מנהל מקצועי שהוא סמכות מעל המנג'ר. יש גם אחראים על רכש ועל מחלקות צעירות - כל התפקידים שפעם פרגוסון ביצע לחלוטין בעצמו. לראשונה אי פעם בהנהלת יונייטד יש גם פרצופים. בעבר כל מינוי נעשה על ידי ההנהלה ללא שום שקיפות של מי היו המועמדים, מי יזם את ההחלטה ומי קיבל אותה. עכשיו זה מישהו: קוראים לו דן אשוורת'. שילמו לניוקאסל פיצוי כדי להביא אותו.

זה כמובן לא מרגש אוהד כמותי שלמד לאהוב את יונייטד דרך מורשת באזבי ועידן פרגוסון כולל השנים הקשות, אבל זו כמובן הדרך המודרנית והיותר בדוקה לנהל מועדון כדורגל מודרני. המנג'ר החדש יקבל תפקיד "קטן" יותר ולכן אולי עם סיכויי הצלחה גדולים יותר.
המאמן הזמני הוא רוד ואן ניסטלרוי. לשבועיים או עד סוף העונה. לא מעט משחק לטובתו. מי שמכיר את ההיסטוריה של יונייטד יודע שלבאי האצטדיון הוא נחשב לשחקן הנערץ ביותר על הקהל מאז דניס לאו בהיסטוריה הרחוקה.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

אהבת הקהל היא משאב שאין לזלזל בו בתפקיד מלחיץ מאוד. לצד היכרות עם זהות הקבוצה וקשר אישי לימים הטובים יותר, גם העובדה שהוא הולנדי לא תזיק לו עם החלק הזה שבסגל. ובעיקר יש לוואן ניסטלרוי סיכוי הצלחה ראשוניים כי הציפיות כבר ממש לא גבוהות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו