על הבמה הגדולה: היום בו אייל ברקוביץ' הדהים את הפרמייר ליג

מול מנצ'סטר יונייטד הענקית "הקוסם" התפוצץ עם תצוגת תכלית שאף כדורגלן ישראלי לא יכול להתגאות באחת כזו • החידוש של דיק פוסברי שהפתיע את עולם האתלטיקה • ובאיזה תואר מחזיקה עד היום שפילד FC? • המדור ההיסטורי

אייל ברקוביץ' מתעלל בדייויד בקהאם וג'ורדי קרויף. הופעה נדירה. צילום: Getty Images

המשחק שהצדיק את תואר "הקוסם" (26.10.1996)

לאייל ברקוביץ' יש אולי פה גדול שמרגיז הרבה אנשים, אבל כשזה הגיע למגרש הכדורגל, ייאמר לזכותו שברוב הפעמים הוא הצדיק את מה שהיה לו להגיד, ממש כמו השבוע לפני 28 שנה, עת יצא לחו"ל לשחק בסאות'המפטון בגיל 24. זה קרה בתחילת עונת 1996/1997 בפרמייר ליג, כש"הסיינטס" אירחו את קבוצת הענק מנצ'סטר יונייטד, שהחלה באותן שנים לשלוט בכדורגל האנגלי.

אל מול עיניו המשתאות של סר אלכס פרגוסון, ברקו, במשחקו השלישי בלבד באנגליה, ניצח על קונצרט כדורגל שאף כדורגלן ישראלי לא יכול להתגאות שהיה אחראי לאחד כזה. הוא לא התרגש גם שמולו התייצבו שמות גדולים כמו דייויד בקהאם, אריק קנטונה, ואפילו לא מהשוער הדני הענק פיטר שמייכל. הוא התעלל בהגנת "השדים האדומים" לעיני יותר מ-15 אלף הצופים שמילאו את אצטדיון ה"דל" והוליך את קבוצתו לניצחון מוחץ 3:6.

"הקוסם" כמובן נבחר למצטיין המשחק בזכות צמד שערים שכבש (כולל אחד מופלא לחיבורים) ושלושה בישולים שסיפק בין השאר לחלוץ הנורבגי אגיל אוסטנסטאד, שכבש שלושער. הכל הורידו את הכובע בפניו של  הישראלי, כולל כוכבה הבלתי מעורער של סאות'המפטון, מת'יו לה טיסייה האגדי.

עד לסיום אותה עונה, אז עזב את סאות'המפטון, ברקוביץ' כבש רק עוד שני שערים, אבל זו אף פעם לא היתה המומחיות שלו, בטח לא כמו מסירות הקסם שלו שזיכו אותו תמיד למחמאות ובקריירה יפה של 8 שנים על האי הבריטי.

הקפיצה ההיסטורית של דיק פוסברי במקסיקו סיטי 1968, צילום: GettyImages

 

האיש שהמציא את הקפיצה לגובה מחדש (20.10.1968)

השבוע לפני 56 שנה נרשם רגע היסטורי במשחקים האולימפיים של מקסיקו סיטי 1968. במהלך גמר הקפיצה לגובה, שברו שלושה משתתפים את השיא האולימפי זה אחר זה, אבל רק אחד מהם היה חתום על הרגע יוצא הדופן – דיק פוסברי שמו.

עד לקפיצה המנצחת שהעניקה לו את הזהב, כולם הכירו סגנון קפיצה אחד שנקרא "גלילת בטן", בו הרגליים עוברות ראשונות את הרף כשהבטן פונה למזרן. הקופץ האמריקני הפתיע את כולם בסגנון הפוך, בו הידיים עוברות ראשונות את הרף והגב מופנה למזרן.

"הפוסברי פלופ" (ההיפוך של פוסברי), כך כינו את ההמצאה הספורטיבית, שהפכה פשוט ל"קפיצת פוסברי" וגם לפופולרית ביותר בין הקופצים, עד שסגנון "גלילת הבטן" נעלם מעולם.

שחקני ומאמן שפילד FC ב-1876, צילום: ללא

 

"הגברת הזקנה" האמיתית עדיין חיה ובועטת (23.10.1857)

אנגליה מתגאה תמיד על היותה מולדת הכדורגל, ולא חסרים בה מועדונים ותיקים שמשחקים עד היום, אחרי שנוסדו עוד במאה ה-19. אבל השאלה הגדולה היא, מי מבין הקבוצות היא הכי ותיקה?

ובכן, לשאלה הזאת יש תשובה ברורה, כי השבוע לפני 167 שנה עלתה לראשונה לכר הדשא קבוצת שפילד FC, שמוכרת על ידי פיפ"א כמי שעשתה זאת לפני כל אחת אחרת בעולם. היו אלה שני חברי קבוצת הקריקט של המועדון, וויליאם פרסט ונתניאל קרסיק, שערכו מבחנים לשחקנים ולבסוף הקימו את קבוצת הכדורגל.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

הישגיה של שפילד FC לא גדולים, והיא משחקת בימים אלה באחת הליגות האזוריות החובבניות. למעוניינים, בשבת היא תתארח אצל בישופ אוקלנד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר