טילים וביטולים: כך הכדורגל באיראן ולבנון מושפע מהמלחמה

קבוצות, נבחרות וכוכבים כמו כריסטיאנו רונאלדו חוששים להגיע לאיראן לאור הציפייה למתקפה ישראלית • בלבנון הליגה והנבחרת הושבתו • בעוד הכדורגל הישראלי מנסה להתמודד עם מציאות תחת מלחמה, המצב לא פוסח גם על הצד השני

אוהדי כדורגל באיראן . צילום: אי.אף.פי

מקורות בכדורגל האיראני מאשרים ל״ישראל היום״ כי משחק מוקדמות המונדיאל בין איראן לקטאר ב-15 באוקטובר שהיה צריך להיות משוחק במשהאד, איראן, לא יערך ברפובליקה האסלאמית, זאת בשל ההמתנה לתגובה הישראלית למתקפה האיראנית בשבוע שעבר. האפשרויות המוצעות כרגע הן החלפת ביתיות או משחק במגרש ניטראלי כאשר דובאי באיחוד האמירויות וטשקנט באוזבקיסטן הוצעו כחלופות, אך ההתאחדות האסיאתית צריכה עוד להכריע בעניין הזה ותעשה זאת בהקדם.

זה לא המשחק היחיד שמושפע מהמצב הביטחוני ההולך ומדרדר במזרח התיכון. ביום שני השבוע, ההתאחדות הלבנונית הודיעה כי בשל המלחמה בין ישראל לחיזבאללה והמצב בלבנון, נבחרת לבנון לא תשתתף בחלון הבינלאומי של חודש אוקטובר הנוכחי. לבנון היתה אמורה לסוע לווייטנאם ולהשתתף בטורניר ידידות משולש עם הנבחרת המקומית ונבחרת הודו, כחלק מההכנה שלה לשלבים המתקדמים במוקדמות גביע אסיה 2027.

בסוף חודש ספטמבר, הליגות הלבנוניות הופסקו אחרי המחזור הראשון שנפתח בצל חיסולו של אחד מראשי חיזבאללה, איבראהים עקיל. אחרי חיסול נסראללה והעמקת הפעילות של חיל האוויר בביירות וצה״ל בדרום לבנון, ירד המסך גם על משחקי הנבחרת בפגרה הנוכחית. שנה בדיוק מאז פרצה מלחמת ה-7 באוקטובר, שהובילה לפרישתה של ישראל מהחלון הבינלאומי של אוקטובר 2023, כעת לבנון מניחה בצד את הכדורגל שלה.

שחקני נבחרת לבנון. משחקיהם בוטלו, צילום: AFP

אין איך להפוך את זה. המלחמה הנוכחית בלבנון והמתח המתגבר בין ישראל לאיראן, לא משפיעים רק על הכדורגל הלבנוני והכדורגל הישראלי שמשוחק באצטדיונים ריקים מגוש דן וצפונה. ברחבי המזרח התיכון ואסיה, המלחמה גוררת תגובות, משנה תכניות, מבטלת משחקים ויוצרת כאוס בלוחות הזמנים.

כבר ביום שלישי שעבר, הטילים שאיראן ירתה על ישראל ריחפו ועברו בשמי אספהאן, כשהם חולפים מעל אצטדיון הכדורגל בעיר שם שוחק משחק ליגת האלופות 2 של אסיה, בין ספהאן האיראנית לאסתקלול דושאנבה הטג׳יקית. הטילים תועדו על ידי האוהדים, מה שיצר תמונה מטורפת אבל מציאותית מאוד על הכדורגל באזורנו: כדורגל תחת טילים, תרתי משמע.

האירוע הזה גרר תגובות שרשרת מכל יבשת אסיה. בחמישי האחרון, מוהון בגאן ההודית שהיתה אמורה להגיע בשבוע שעבר להגיע למשחק מול טרקטור סאזי, בתבריז, איראן, ביטלה את הגעתה בטוענה ש״המקום אינו בטוח למשחק כדורגל״. ההתאחדות האסיאתית בתגובה החליטה להדיח אותה מהטורניר, וההודים מצדם מבטיחים לערער על ההחלטה.

כריסטיאנו רונאלדו. חושש להגיע לאיראן, צילום: רויטרס

השם הגדול ביותר שהחשש מהתגובה הישראלית לאיראן השפיע עליו הוא כריסטיאנו רונאלדו. כוכב אל נאסר פנה לראשי המועדון הסעודי בעדכון כי הוא לא מתכוון להגיע לאיראן במצב הנוכחי, לקראת המשחק מול אסתגלאל טהראן בליגת האלופות האסיאתית. רונאלדו נעדר ממשחק ליגת האלופות הראשון של אל נאסר שנערך בעיראק בשל וירוס, אבל כעת הכוכב הפורטוגלי, שנמצא בכושר נהדר עם 10 שערים ב-11 משחקים העונה במדי קבוצתו הסעודית ונבחרת פורטוגל, פועל להזזת המשחק מול סגנית אלופת איראן למגרש ניטרלי, שכן לטענתו אין דרך לערוב לבטחונו באיראן.

המלחמה לא גוררת רק שינויי לו״ז אלא גם תגובות אוהדים. בסוף השבוע האחרון במשחקי הליגה העיראקית הבכירה באצטדיונים בבגדאד הבירה ובעיר בצרה, אוהדים הציבו שלטי עם דיוקנו של חסן נסראללה, ומסרי תמיכה בו, בחזבאללה ובלבנון. בעיראק יש אוכלוסייה שיעית גדולה ודומיננטית מאוד והמסרים של הציר האיראני מוטמעים באוכלוסייה באופן בולט, שמגיע עד יציע הכדורגל.

בעוד נבחרת ישראל מארחת בהונגריה ומנהלת הליגות בישראל קובעת תאריכים חדשים למשחק בין מכבי חיפה לבית״ר ירושלים ושוקלת לקיים את משחק העונה בין המכביות של תל אביב וחיפה באצטדיון טדי, נראה שהמלחמה הנוכחית והמהלכים שישראל תעשה בלבנון ובאיראן בזמן הקרוב, לא ישפיעו רק על חלקת האלוהים הקטנה שלנו, הכדורגל הישראלי, אלא על הכדורגל הבינלאומי, מהודו ועד קריית שמונה.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
אימון נבחרת ישראל. לא רק הם מושפעים מהמצב, צילום: אודי ציטיאט
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר