אנדרס אינייסטה פורש כשהוא מעל כולם: דירוג הקשרים הגדולים במאה ה-21

הפרישה אמנם הגיעה הרבה אחרי השיא, אך הפרידה של הקשר בן ה-40 אפשרה להיזכר בגדולה שלו • לכבוד כך נדב יעקבי דירג את חמשת הקשרים הגדולים במאה הנוכחית, מי נכנסו לרשימה היוקרתית?

אנדרס אינייסטה. צילום: אי-אף-פי

אנדרס אינייסטה הודיע הערב (שלישי) באופן סופי על פרישה. בגיל 40 וחמישה חודשים, הקשר הספרדי האגדי החליט שהגיעה העת לתלות את הנעליים.

כמה סמלי שההודעה הרשמית והסרטון המרגש שהוכן לרגל האירוע, יצאו לאור דקות לאחר שעולם הכדורגל נפרד מיוהאן ניסקנס, אחד הקשרים הגדולים של שנות ה-70, שהלך היום לעולמו בגיל 73.

ניסקנס ואינייסטה שייכים לאותה שושלת, זו שהחלה באייאקס של סוף שנות ה-60 ותחילת ה-70 ונמשכה בברצלונה של יוהאן קרויף ולאחר מכן פפ גווארדיולה. ה"טוטאל פוטבול" התחיל באמסטרדם, נדד לברצלונה, שינה צורה וקיבל שם חדש (טיקי טאקה) וכיום הוא נמצא כמעט בכל מקום, ולא רק במנצ'סטר סיטי.

הכי גדול. אנדרס אינייסטה, צילום: AFP

הכדורגל בשנות ה-70 היה שונה מזה של היום בכל כך הרבה מובנים. אבל כשיוהאן קרויף נגע אז בכדור זה לא היה קשור לשיטה כזו או אחרת. אותו הדבר קרה כשאינייסטה החל לכדרר.

מבחינתם של הרבה מאוד פרשני וחובבי כדורגל ספרדים, אינייסטה הוא הכדורגלן הגדול ביותר של המדינה. גם ראול היה ענק וגם צ'אבי, אבל רק אינייסטה הבקיע שער ניצחון בגמר המונדיאל.

הרגע ההוא, בדקה ה-116 של גמר המונדיאל מול הולנד, ב-11 ביולי 2010 ב"סוקר סיטי" ביוהנסבורג, הוא אחד הגדולים בהיסטוריה של המשחק. לא רק משום שהוא זה שהעניק לספרד את גביע העולם הראשון והיחיד שלה, אלא גם בגלל מה שהגיע כמה שניות לאחר שהכדור שכן ברשת ההולנדית.

אינייסטה הסיר את החולצה ועל הגופייה שנחשפה הופיעה הכתובת: "דני חארקה תמיד איתנו". זו הייתה מחווה מרגשת לחברו הטוב, שחקן אספניול, שמת מדום לב כשנה קודם לכן – מה שהגדיל עוד יותר את ההילה סביב "דון אנדרס".

אינייסטה אחרי שער הניצחון בגמר המונדיאל, צילום: אי.אפ.פי

השער בגמר המונדיאל היה רגע השיא בקריירה של למעלה מ-20 שנה, כאשר 16 מהן היו במדי ברצלונה. 57 שערים כבש אינייסטה ב-674 משחקיו במדי הבלאוגראנה, לפני שעבר לשחק להנאתו ביפן ובאמירויות. בנבחרת הוא הבקיע 13 שערים ב-131 משחקים בין 2006 ל-2018.

אבל אלו לא המספרים שהפכו את אינייסטה לאגדה, אלא היכולת המופלאה שלו ככדורגלן, וההשפעה שלו על סגנון המשחק של בארסה ושל נבחרת ספרד. יחד עם צ'אבי, המבוגר ממנו, השניים הפכו לצמד-חמד, לאלו שקובעים הלכה למעשה את הסגנון האופייני שהפך את ברצלונה לקבוצה הטובה בעולם בתקופת פפ גווארדיולה המאמן. 

אבל אינייסטה בסופו של דבר האפיל על צ'אבי, בזכות יכולת הכדרור המהפנטת שלו. וכשמוסיפים לזה גם ההבנה הטקטית הנדירה שלו, חוכמת המשחק, והיכולת לשלב את היכולת האישית במארג הקבוצתי, מקבלים את הקשר המושלם.

אפרופו מספרים, אינייסטה זכה עם בארסה ב-29 תארים, כולל 9 אליפויות וארבעה גביעי ליגת אלופות. עם הנבחרת הוא זכה במונדיאל ובשתי אליפויות אירופה.

כמעט רבע מאה עברה מאז תחילת המילניום הנוכחי, ואינייסטה הוא כנראה הקשר היצירתי הגדול מכולם בתקופה הזו. יש שיאמרו שזינדין זידאן היה גדול מאינייסטה, אבל צריך לזכור שזיזו שיחק רק 6 שנים במילניום, עד שפרש אחרי גמר מונדיאל 2006.

על כן, אינייסטה הוא גדול הקשרים בכדורגל העולמי במאה ה-21. אלה הארבעה שמשלימים את החמישייה הראשונה.

שיתוף פעולה מושלם. צ'אבי ואינייסטה חוגגים, צילום: AFP

2 - זינדין זידאן

זיזו שיחק רק 6 שנים במאה ה-21 ועדיין הספיק המון. שנתיים אחרי שכבש צמד בגמר מונדיאל 1998, הוא כיכב בזכייה של צרפת ביורו 2000 ושער הניצחון שלו בגמר ליגת האלופות 2002 הוא אחד היפים בהיסטוריה.

אז נכון שזידאן קילקל לעצמו במעט את המורשת עם הנגיחה במטראצי בגמר מונדיאל 2006, כשצרפת הפסידה לאיטליה, ועדיין הוא סחף את צרפת לגמר בכמה תצוגות אישיות מרהיבות.

זידאן היה כנראה השחקן האלגנטי ביותר ששיחק כדורגל, והוא גם זכה שלוש פעמים בכדור הזהב, כולל ב-2000 וב-2003. ואם משווים את הקריירה המלאה שלו לזו של אינייסטה, סביר להניח שהוא היה מקדים אותו.

3 - לוקה מודריץ'

גם בגיל 39 הקשר הקרואטי המופלא ממשיך להיות שחקן מפתח בריאל מדריד. נכון, הוא כבר לא תמיד שחקן הרכב, ועדיין קרלו אנצ'לוטי לא מוכן לוותר עליו.

בעונה ה-13 שלו במדי ה"בלאנקוס" מודריץ' כבר נחשב לאחד הגדולים בהיסטוריה של המעדון המעוטר ביותר. ואיך לא, אחרי שהיה שותף לזכייה ב-27 תארים, כולל 6 זכיות בליגת האלופות.

וזה עוד לפני שדיברנו על תרומתו לנבחרת קרואטיה, שהרבה בזכותו העפילה לגמר מונדיאל 2018 (בשל כך הוא זכה בכדור הזהב) וסיימה שלישית במונדיאל 2022.

לקח את קרואטיה הכי רחוק שיש. לוקה מודריץ' עם מדליית הארד מהמונדיאל בקטאר, צילום: אי-פי

4 - צ'אבי

הפרטנר של אינייסטה לקישור של ברצלונה ושל נבחרת ספרד במשך כל כך הרבה שנים, שנחשב לבכיר וחשוב ממנו בתחילת הדרך. במהלך 17 העונות שלו במדי בארסה הוא כבש 85 שערים ב-767 משחקים.

צ'אבי היה אשף הבישולים, וגם אם לא היה מכדרר מבריק כמו אינייסטה, הוא היה מבקיע מיומן ממנו. אם כי בנבחרת המספרים שלהם כמעט זהים. גם צ'אבי כבש 13 שערים, בשני משחקים יותר מאנדרס. וכמובן, כמות התארים בהם זכה עם ברצלונה ועם נבחרת ספרד היא פנומנלית.

5 - קווין דה בריינה

הבלגי הג'ינג'י עדיין משחק ומבשל, כפי שעשה מאז ימיו הראשונים כקשר צעיר ומבטיח בגנק. ה"מאסטר שף" של הכדורגל העולמי במאה ה-21 הוא ללא ספק דה בריינה, שהגיע לשיאו בשנים האחרונות, בהן הוא משחק תחת הדרכתו של פפ גווארדיולה.

בספירה האחרונה לדה בריינה יש 305 בישולים בקריירה, 255 מהם בקבוצותיו השונות, כולל 171 במדי מנצ'סטר סיטי.

מה שמותיר את דה בריינה "רק" במקום החמישי זו כמובן העובדה שהוא משחק בנבחרת שלא זכתה בשום תואר, למרות שלא הייתה רחוקה מכך, לפחות במונדיאל 2018.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
קווין דה בריינה. מאסטר שף, צילום: Getty Images
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר