מסתובב בחופשיות: ליאו מסי לא סופר גם את כריסטיאנו רונאלדו בדרך לעוד תואר היסטורי

עד 2012 הוא ברח מזה, אבל מאז הפרעוש עקף את הנמסיס הגדול, קרוב להשאיר מאחור גם את פלה האגדי ורק ז'וניניו הנהדר עומד כמחסום ריאלי בינו לבין הרגע בו יהפוך לגדול הכובשים בבעיטות חופשיות • מישהו מוכן להמר נגד הארגנטינאי הגדול מכולם?

לאו מסי מסובב את ה-66 במספר. עוד פסגה לכבוש. צילום: USA TODAY

לכאורה, הניצחון של אינטר מיאמי על קולומבוס קרו בלילה שבין חמישי לשישי היה עוד משחק שגרתי בליגת ה-MLS. עוד משחק שבו ליאו מסי הבקיע צמד. מה כל כך מיוחד בזה? אז זהו, שבניצחון של הקבוצה עם התלבושת הוורודה, בה מסי משתף פעולה עם חבריו לשעבר בברצלונה, לואיס סוארס, סרחיו בוסקטס וג'ורדי אלבה, נקבעו כמה ציוני דרך משמעותיים.

ראשית, הניצחון הבטיח לאינטר מיאמי תואר - "מגן האוהדים" שמו. לא התואר הכי חשוב, ובכל זאת. בעקבות הניצחון אינטר מיאמי הבטיחה שתסיים ראשונה את הליגה הסדירה, לפני תחילת הפלייאוף בארצות הברית, שבסיומו תוכתר האלופה. שני מחזורים לסיום יש למיאמי 68 נקודות, 7 יותר מלוס אנג'לס גלקסי.

מבחינת מסי זה היה התואר ה-46 בקריירה, יותר מכל שחקן אחר בהיסטוריה. אחריו בדירוג נמצאים דני אלבס (44) והמצרי חוסאם חסן (41). לכריסטיאנו רונלדו, אגב, יש 35 תארים. אבל בניצחון על קולומבוס מסי רשם הישג משמעותי נוסף. אחרי שהבקיע את השער הראשון בסיומו של מבצע קבוצתי מרשים, הוא בעט כדור חופשי מסובב נהדר לחיבורים.

זה היה השער ה-66 שהוא כבש בקריירה בבעיטה חופשית. מה שמקפיץ אותו למקום ה-3 בכל הזמנים – יחד עם עוד שניים. עם השער הזה מסי השתווה לרונאלדיניו, מי שהיה המנטור שלו בימיו הראשונים בברצלונה, ולארגנטינאי שכמעט נשכח, ויקטור לגרוטלייה (ראו בהמשך).

רונאלדיניו במדי ברצלונה. מסי השתווה למנטור שלו, צילום: דני מרון

 

כעת נמצאים לפני מסי רק שני ברזילאים: פלה, שבמהלך הקריירה האדירה שלו כבש 70 פעמים בבעיטות חופשיות, והגדול מכולם (לפחות בתחום הזה) – ז'וניניו פרנמבוקנו. האחרון אמנם שיחק 40 פעמים במדי הסלסאו, אבל לא נחשב לאחד מהשחקנים הגדולים שלבשו את החולצה הצהובה. ועדיין, בכל מה שקשור לבעיטות חופשיות, לא היה טוב ממנו.

התקופה היפה ביותר בקריירה של ז'יניניו הייתה כששיחק 8 שנים בליון (2001 עד 2009), והוליך את הקבוצה ל-7 אליפויות בצרפת. הוא כבש 100 שערים במדי ליון, 44 מהם (כמעט מחצית מכל שעריו!) בבעיטות חופשיות מדהימות שגרמו לכל מי שראה אותן לתפוס את הראש בתדהמה.

הגדולה של ז'וניניו הייתה שהוא ידע להבקיע גם בבעיטות מסובבות מהטווחים הקצרים, אבל בעיקר בטילים עוצמתיים ממרחקים גדולים יותר. הוא פיתח את השיטה שבה הוא בועט "עם השרוכים", הכדור כמעט ולא מסתחרר בעת המעוף, ולכן משנה כיוון בדרך אל השער, ומטעה את השוער.

כריסטיאנו רונאלדו, אנדראה פירלו, דידייה דרוגבה וגארת' בייל הם רק חלק מהשחקנים שאימצו את הטכניקה של ז'וניניו. ארבע פעמים הוא הבקיע מטווחים של למעלה מ-40 מטר והשיא היה במשחק נגד ניס ב-2008, כשכבש עם טיל מונחה מ-48 מטרים!

 

הרומן של מסי עם הבעיטות החופשיות הוא מוזר. בתחילת הקריירה הוא כמעט ולא הבקיע שערים כאלה – בעיקר כי הuא לא ניסה. בתחילת דרכו רונאלדיניו היה הבועט הקבוע של בארסה ולאחר מכן צ'אבי. במארס 2012 מסי בן ה-24 הפך לגדול כובשי ברצלונה בכל הזמנים, אבל רק 5 מ-232 השערים שלו הובקעו בבעיטות חופשיות. לכריסטיאנו רונאלדו, שנחשב אז לאחד המומחים בתחום, היו אז כבר 30 כאלה.

ואז הכל השתנה. בשנת 2012 מסי כבר כבש 5 שערים בבעיטות חופשיות ובשנת 2018 הוסיף עוד 10. מאז הוא שומר על ממוצע של 6-7 בכל שנה. ומה שמפתיע, ככל שמסי הלך ושיפר את טכניקת הבעיטה שלו ואת אחוזי ההצלחה – כך חלה הידרדרות אצל הנמסיס הפורטוגלי הגדול. ב-15 ביוני 2021 מסי הבקיע בבעיטה חופשית נהדרת בתיקו 1:1 של ארגנטינה מול צ'ילה, ה-57 שלו בקריירה. זה היה הרגע שבו עקף את רונאלדו, ומאז הוא מקדים אותו.

אגב, חוץ ממסי ורונאלדו, השחקן הפעיל עם הכי הרבה שערים בבעיטות חופשיות בכדורגל האירופי הוא הקאן צ'לאנהונלו, הטורקי של אינטר, הרחק מאחור עם 27 בלבד.

כריסטיאנו רונאלדו. כשמסי פרח, הוא דעך, צילום: AFP

 

השער שמסי כבש מול קולומבוס הקפיץ אותו מעל דייויד בקהאם, שבמקרה או שלא במקרה הוא אחד מהבעלים של אינטר מיאמי. מסי צריך רק חמישה שערים נוספים בבעיטות חופשיות כדי לעבור את פלה ועוד 12 שערים כדי להיות, בנוסף לכל יתר התארים בהם הוא מחזיק, גם גדול כובשי הבעיטות החופשיות בהיסטוריה.

12 זה לא מעט, אבל על פי הממוצעים של "הפרעוש", אם הוא ימשיך לשחק באינטר מיאמי ובנבחרת ארגנטינה עוד כשנתיים, סביר מאוד להניח שגם התואר הזה יהיה שלו.

12 הגדולים בהיסטוריית הבעיטות חופשיות:

ז'וניניו - 77

פלה – 70

ליאו מסי - 66

רונאלדיניו 66

ויקטור לגרוטלייה – 66

דייויד בקהאם – 65

כריסטיאנו רונאלדו - 64

דייגו מראדונה – 62

זיקו – 62

רונלד קומאן - 60

רוז'ריו סני – 59

מרסליניו קריוקה – 59

שימו לב לרשימה. מחצית מהמופיעים בא הם ברזילאים, כולל השוער רוז'ריו סני! לצידם שלושה ארגנטינאים ועוד שלושה אירופאים בלבד.

פלה. הבא בתור?, צילום: ללא

 

השם היחיד ברשימת ה-12 שהוא אלמוני ומעולם לא שיחק בנבחרתו הלאומית הוא ויקטור לגרוטלייה. הוא נולד בעיר המחוז מנדוסה ושיחק בקבוצה המקומית חימנסיה אי אסגרימה מנדוסה בין 1953 ל-1973. בשנים הללו הוא הבקיע 66 שערים בבעיטות חופשיות ועוד 12 שערים מנקודת הקרן! לגרוטלייה הלך לעולמו לפני כחצי שנה בגיל 86 והאצטדיון של חימנסיה נקרא מאז 1975 על שמו.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר