היכולת של גרמניה, החיבה לישראל ועתיד דניאל פרץ: לותר מתאוס בראיון בלעדי ל"ישראל היום"

הפייבוריטית בין ספרד לנבחרתו ("אין הבדלים"), טוני קרוס ("צריכים לומר לו תודה"), התקופה במכבי נתניה ("מקווה שנהנו ממני"), הייעוץ לשוער באיירן מינכן ("חייב לצבור עוד ניסיון") והשחקן שהכי הרשים אותו בטורניר • מיוחד

אוהדי גרמניה חוגגים את השער השלישי במתחם האוהדים

שלב רבע גמר יורו 2024 ייצא הערב (שישי) לדרך עם שני משחקים אדירים בין גרמניה לספרד ובין פורטוגל לצרפת. בזמן שהאוהדים עסוקים בהנאה, חיפוש אחרי אלכוהול ופסטיבל שלם, השחקנים עצמם נתונים בפני לחצים גדולים, ציפיות ולא מעט תקשורת שיושבת להם על הראש.

מי שהיה במעמדים הללו לא פעם ואף הצליח לקטוף תארים בינלאומיים גדולים הוא לותר מתאוס, בלם/קשר העבר וזוכה גביע העולם עם גרמניה ב-1990. בראיון בלעדי עם "ישראל היום", דיבר מתאוס על היכולת של המאנשאפט עד כה, האתגר שמחכה ליוליאן נגלסמן ושחקניו מול ספרד וגם סימן את השחקנים שהכי הרשימו אותו עד כה בטורניר.

לותר מתאוס, צילום: אי.פי.אי

"היכולת שגרמניה מראה היא בדיוק היכולת שציפיתי לה", אומר מתאוס על הדרך היפה שעושה המארחת, "יש לגרמניה קבוצה טובה מאוד. השחקנים שלה משחקים במועדונים גדולים באנגליה, ספרד וגרמניה, כולל באיירן מינכן ולברקוזן, יש להם שחקנים צעירים מוכשרים. יש חיבור מצוין בין שחקנים צעירים למנוסים, שחקנים מהירים, שחקנים שיודעים לנהל את המשחק, מערכת שעובדת טוב. יש להם קבוצה טובה שיכולה לקחת את התואר וללכת עד הסוף".

איך אתה מנתח את פערי הרמות בין גרמניה לספרד לקראת המשחק הערב? יש פייבוריטית?

"אני לא רואה הבדלים גדולים בין הנבחרות. אלו נבחרות שמשחקות בצורה די דומה, הן אוהבות להחזיק בכדור. כמו בגרמניה, גם לספרד יש שחקנים מנוסים וצעירים. יש איכות גבוהה. לאמין ימאל הוא שחקן מרשים ורק בשבוע הבא יחגוג יום הולדת 17 , ג'מאל מוסיאלה גם שחקן צעיר שמשפיע, כמו גם פלוריאן וירץ. אין הבדל גדול. יש לשתי הנבחרות את הניסיון, את אותו סגנון. הן משחקות מהר. לדעתי הן שוות".

פלוריאן וירץ וג'מאל מוסיאלה, צילום: Getty Images

יש לך דרך להסביר את היכולת המאכזבת של אנגליה וצרפת עד כה?

"מה אני יכול להגיד? זה טורניר. זו הדינמיקה של טורניר. ציפינו לכדורגל אחר אבל זו הסיטואציה. בלגיה הלכה הביתה, איטליה הלכה. בטורניר כזה חשוב כל הזמן להסתכל קדימה וצריכים לחשוב על המשחק הבא. היום זה המשחק הבא של צרפת ומחר של אנגליה והם יכולים לשנות הכל במשחק אחד. בהרבה מקרים בטורנירים כאלה בהתחלה יש נבחרות שלא משחקות טוב אבל משתפרות תוך כדי תנועה. שתיהן קבוצות מסוכנות, אנחנו יודעים מה הפוטנציאל שלהן".

כשאתה רואה את היכולת של טוני קרוס, אתה חושב שאולי הוא עושה טעות שהוא פורש מכדורגל לאחר הטורניר?

"אני אוהב כדורגל ואוהב לראות את השחקנים הטובים ביותר משחקים על הדשא ולא בבית, אבל זו ההחלטה שלו. כנראה שהוא הבין שהוא עייף, 15 שנה שיחק ברמות הגבוהות, זכה בתארים חשובים ואין לו יותר מוטיבציה. זו החלטה אמיצה ואי אפשר לבוא אליו בטענות. זו הקריירה שלו, החיים שלו, המח שלו ואנחנו צריכים לכבד אותו. צריכים להגיד לו תודה על מה שהוא עשה והכדורגל שהוא הראה והציג עד כה".

טוני קרוס, צילום: Getty Images

אם אתה צריך לסמן שחקן אחד שהרשים אותך עד כה בטורניר, על מי תצביע?

"אין לי שחקן אחד לבחור. דיברנו על גרמניה וספרד, אז כמובן שמוסיאלה עושה את ההבדל בגרמניה. ניקו וויליאמס מראה יכולת מרשימה בספרד. את השוער של גאורגיה גיורגי ממרדשווילי מאוד אהבתי. לא צריך להסתכל רק על הקבוצות הקטנות. היכולת שלו הייתה מדהימה, לא ראיתי שוער כל כך בטוח בעצמו הרבה זמן. זה נראה שהכל קל לו והוא שמר על גאורגיה בצורה נהדרת. אם אני צריך לבחור אני בוחר את ממרדשווילי, רודרי וניקו וויליאמס מספרד, ג'מאל מוסיאלה מגרמניה ואת גרניט ג'אקה בשווייץ.

למתאוס הייתה אפיזודה קצרה בישראל כאשר הגיע לאמן בעונת 2008/9 את מכבי נתניה, שהייתה אז בבעלות של הגרמני דניאל יאמר ולדבריו הוא זוכר מארץ הקודש רק דברים טובים: "הייתי בישראל לפני 15 שנה. היה לי קשר נהדר עם המדינה, עם האוהדים, עם השחקנים, נהניתי מהזמן הזה, ישראל נתנה לי הרבה אהבה. אני מקווה שהם נהנו מהשהות שלי שם. אנחנו מודעים להיסטוריה בין גרמניה וישראל, אבל אני חש רק אושר כשאני נזכר בזמן שלי שם".

לותר מתאוס בתקופתו בנתניה, צילום: Getty Images
israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

מתאוס רשם את שנותיו היפות בקריירה בבאיירן מינכן וכמובן היה מעניין לשמוע את דעתו על עתידו של דניאל פרץ במועדון הפאר הבווארי. "יש שני דברים חשובים לגבי דניאל - הוא צריך להשתפר וצריך זמן משחק. הוא צריך לעבור למועדון אחר כדי לצבור ניסיון, אפילו בבונדסליגה השנייה. זה חשוב מאוד בשביל שחקן צעיר. הכסף לא חשוב, אלא זמן משחק כדי להשתפר. בבאיירן הוא התאמן עם מנואל נוייר ולמד הרבה בעונה האחרונה, אבל כרגע בבאיירן הוא לא יכול לשחק. אם הייתי מקבל החלטות, הייתי מחתים אותו לחוזה ארוך יותר ומשאיל אותו לצבור ניסיון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר