סערה פוליטית ביורו: שחקן נבחרת טורקיה חגג עם מחווה פאשיסטית

הבלם שהבקיע צמד מול אוסטריה והעלה את הטורקים לרבע הגמר, מריח דמירל, ביצע תנועה המזוהה עם "הזאבים האפורים" - ארגון ימין קיצוני בטורקיה המקורב לנשיא ארדואן • באופ"א קוראים להרחיקו מרבע הגמר, אך הוא לא מתחרט: "שמח שעשיתי את זה"

אדוארדו מונטיירו מהאתר ZeroZero הפורטוגלי בראיון / רונן דורפן

נבחרת טורקיה חגגה אמש (שלישי) העפלה לרבע גמר היורו לראשונה מאז 2008, אחרי שניצחה 1:2 את אוסטריה בשמינית הגמר. לצד השוער מרט גונוק שסיפק הצלת ענק בתוספת הזמן, הגיבור המפתיע של הטורקים היה הבלם מריח דמירל שהבקיע את שני השערים לנבחרתו. עם זאת, במהלך החגיגות דמירל עורר גם סערה פוליטית גדולה, כך שהוא נמצא בראש הכותרות ולא רק מהסיבות הנכונות.

הבלם הטורקי ביצע תנועה המזוהה עם "הזאבים האפורים",  ארגון ימין קיצוני בטורקיה הנחשבת למקורבת למפלגת השלטון של ארדואן. באוסטריה למשל, המדינה שאותה הכריע אמש, התנועה הזו היא מחוץ לחוק ומי שמבצע אותה דינו להיקנס בעד 4,000 יורו.

עיתונאים מאוסטריה והמדינה המארחת גרמניה הביעו תרעומת על המחווה המזוהה עם הארגון הפאשיסטי והגזעני: "הוא מראה בפומבי תנועה פאשיסטית. הארגון הזה היה אחראי למותם של אלפים והיום הוא יושב בפרלמנט עם ארדואן. מתי אופ"א תגיב?".

מריח דמירל חוגג בתנועה המזוהה עם "הזאבים האפורים", צילום: AP
מריח דמירל חוגג בתנועה המזוהה עם "הזאבים האפורים", צילום: AP

הארגון נחשב לכזה שרודף אחרי מיעוטים בטורקיה כמו הכורדים והארמנים. העיתונאי הגרמני ממוצא יזידי, דוזן טקאל, נפגע מהמחווה משום שבמשך שנים לדבריו הוא קיבל איומים מחברי הארגון שחיים בגרמניה: "התנועה שלו היא עלבון לקורבנות". עיתונאי אחר, טוביאס הוש, אף טען כי ניתן להקביל את התנועה הזו להצדעה במועל יד של הנאצים וכי אדולף היטלר מהווה השראה עבור חברי הארגון.

עוד לא ברור אם דמירל ייענש ואף יורחק ממשחק רבע הגמר נגד הולנד במוצאי שבת, אך לפי דבריו אחרי המשחק, הוא ממש לא מתחרט: "אני מאוד גאה להיות טורקי ואחרי השער הרגשתי את זה. שמח שעשיתי את התנועה". לאחר המשחק צייץ תמונה שלו מבצע את התנועה עם המשפט "כמה שמח האדם שאומר שהוא טורקי" – משפט של מייסד טורקיה המודרנית אטאטורק שכיום משמש כעקיצה לבני המיעוטים במדינה.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
מריח דמירל חוגג בתנועה המזוהה עם "הזאבים האפורים", צילום: AFP
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר