צרפת נגד ההיסטוריה: על קללת סגנית אלופת העולם ביורו

13 נבחרות ניסו, אף אחד לא הצליחה: הטריקולור יעמדו בפני משימה קשה בשמינית הגמר מול בלגיה - לנצח משחק נוקאאוט ביורו אחרי הפסד בגמר המונדיאל • תקדימי העבר מוכיחים שההגעה לשלב הזה היא כבר הישג גדול • ומה המצב בדרום אמריקה?

אוהדי נבחרת בלגיה שורקים בוז, קווין דה בריינה מוחה

אין ספק שאחת הנבחרות הכי מאכזבות ביורו 2024 היא צרפת. סגנית אלופת העולם לא הבקיעה שער שדה בשלב הבתים וסיימה עם חמש נקודות שהספיקו לה "רק" למקום השני, בניגוד לכל הציפיות. אותו מקום שני הביא אותה לצד הקשה של ההגרלה יחד עם פורטוגל, ספרד וגרמניה.

אבל אם נסתמך על ההיסטוריה, נראה כי אולי היכולת הרעה של הצרפתים צפויה. אחת הסטטיסטיקות שתומכות בכך נקראת "קללת סגנית אלופת העולם ביורו שאחרי", והיא די פשוטה: מאז הכנסת פורמט שלב הבתים ליורו ב-1980, רק שתי סגניות הצליחו להעפיל לשלב הנוקאאוט.

הראשונה היא מערב גרמניה ב-1988, שבטורניר של 8 נבחרות הצליחה לעלות משלב הבתים לחצי הגמר, שם הפסידה להולנד. השנייה היא קרואטיה ביורו האחרון, שבעקבות הגדלת כמות הנבחרות ל-24, הצליחה להגיע לשלב הנוקאאוט מהמקום השני בזכות ניצחון במחזור הסיום 1:3 על סקוטלנד, שהיה הניצחון הראשון של סגנית אלופת העולם ביורו מזה 25 שנה.

לוקה מודריץ' ב-2021. לא הצליחו לעשות היסטוריה, צילום: AFP

נבחרת צרפת הנוכחית היא הסגנית ה-14 שהגיעה ליורו על כל גלגוליו. כל קודמותיה לא הצליחו לנצח אפילו משחק אחד בשלב הנוקאאוט. למעשה, רק הולנד ביורו 1976 ניצחה משחק ביורו כסגנית אלופת העולם בשלב מאוחר, אבל זה היה במשחק על המקום השלישי שלא מתקיים מאז 1984. 

בדרום אמריקה, אגב, זה אחרת. רק שתי נבחרות לאורך ההיסטוריה, ברזיל וארגנטינה, הגיעו לגמר המונדיאל והפסידו. בניגוד לאירופאיות, שתי הגדולות של היבשת הדרומית הגיעו לגמר הקופה אמריקה בטורניר שאחרי. 

צרפת חוגגת את הזכייה במונדיאל ב־2018. שברה את קללת אלופת העולם, צילום: רויטרס

רוצים בכל זאת למצוא נקודת אור? במונדיאל 2022, בסגל יחסית דומה, החבורה של דידייה דשאן הפכה לאלופת העולם האירופית הראשונה מאז איטליה ב-1998 שעולה משלב הבתים בטורניר העוקב לו. 

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

הערב (שני) צרפת תפגוש בשמינית הגמר את בלגיה בדיסלדורף. האם הטריקולור יצליחו לממש את הציפיות מהם ולהיות סגנית אלופת העולם הראשונה אי פעם שמנצחת משחק נוקאאוט? האם היא תצליח להבקיע בכלל שער שדה בטורניר הנוכחי? את התשובות לשתי השאלות, כנראה, נקבל עוד כמה שעות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר