התקווה שאחרי הפחד: הונגריה וסקוטלנד בשיעור על הכדורגל והחיים עצמם

הפציעה המחרידה של ברנבש וארגה עמדה להפוך את משחק היורו לטרגדיה • הגיבור הנשכח של ההונגרים שינה את הכל בדקה ה-100 • וגם צבא הטרטן הסקוטי הצטרף למפגן האנושיות, למרות עוד כישלון על המגרש

מתחם האוהדים במינכן לובש חג לקראת משחק הפתיחה של היורו

67 דקות של כמעט-כלום-כדורגל באווירה קסומה הגיעו לסופם ברגע מחריד. שוער סקוטלנד אנגוס גאן התנגש בברנבש וארגה ההונגרי כששניהם הסתערו על הגבהה של דומיניק סובולסאי. וארגה נפל בצורה איומה. השחקנים מזעיקים עזרה. השחקן הפגוע מחוסר הכרה. מוקף במהירות שמיכות להגן עליו מהמצלמות.

העזרה הרפואית מאחרת להגיע כשלפתע על המסך מופיע הכיתוב "בדיקת VAR". הקהל זועם. בזה הם מתעסקים עכשיו? וארגה הורד עם קיבוע לצווארו. העדכון במסיבת העיתונאים הרגיע. הוא עומד להיות מנותח בבית החולים בשטוטגרט, אבל יהיה בריא. וכמובן לא ישחק כדורגל בטורניר אם הונגריה תמשיך בו.

ואז הכדורגל התעורר. עשר הדקות שנותרו ועשר דקות תוספת הזמן סיפקו את המתח שאמור לספק משחק על כל הקופה. ואם הגיע להונגריה הניצחון זה כי הקדימה לבצע חילופים התקפיים ובכל זאת ניסתה יותר מהסקוטים לנצח.

מנג׳ר סקוטלנד סטיב קלארק בחר לתקוף את השופט הארגנטיני פקונדו טייו שלא העניק לו פנדל בסיום שנראה לו ברור. טייו נמצא במסגרת איזה רעיון של פיפ״א להחליף שופטים בין קונפדרציות לטורנירים חשובים. "לטורניר אירופי צריך שופטים אירופים״, הוא אומר, אבל אז גם נזכר: "בעצם ה-VAR הוא אירופי".

סטיב קלארק. מאמן סקוטלנד מעדיף שופטים אירופים, צילום: אי.אף.פי

קווין צ׳ובות׳ היה אמור להיות ילד הפלא של הכדורגל ההונגרי. הוא היה בן 13 או 14 כשנשיא פרנצווארוש הכריז עליו כעתיד הכדורגל ההונגרי. בגיל 16 עבר לבנפיקה ושם הסיפור הרגיל: לא נכנס להרכב. חזר להונגריה לקבוצות קטנות יותר. הלך הילד, הלך הפלא, אבל נשארה המהירות ולכן מאמן הנבחרת מרקו רוסי רצה אותו.

רוסי נראה עכשיו חכם מאד. אחרי 9 משחקים בנבחרת בלי שער הוא זרק אותו למערכה כשהשעון כבר הראה 95 דקות. הוא הספיק להחטיא לפני שהתקפה סקוטית בדמדומי השעון נבלמה. הונגריה יצאה למתפרצת. בתוך כאוס כללי -  10 דקות התוספת הניבו הרבה יותר מצבים מה-90 שקדמו להן - רולאנד סלאי לא איבד את הראש. מסר בקור רוח לצ׳ובות׳. שבבעיטה אחת סיים 8 שנים מתסכלות למדי עבורו, וגם 100 דקות מתסכלות לצופים הנייטרלים.

מרקו רוסי וקווין צ'ובות'. מאמן הונגריה ידע על מי לסמוך, צילום: אי.אף.פי

הצופים הנייטרלים הללו נהנו מחוויה אחרת. צבא הטרטן הסקוטי פגש קהל הונגרי עצום ביום כדורגל מרגש. מחוץ למגרש צילומים משותפים ומחוות הידידות. כוסיות וויסקי הוחלפו בפלינקה ההונגרית היעילה. בתוך האיצטדיון מאבק דציבלים שקול. ההונגרים עקביים יותר, לא מפסיקים לרגע. אבל למוסיקליות הסקוטית אין תחרות.

פול מאיירשייר שמח להסביר לי את פשר הדוגמאות על חצאיות הקילט - הן מסמלות את השבט שלך. הקילט שלו הוא מיוחד. בימים הישנים היית צריך אישור מיוחד ללבוש אותו. אוהדים אחרים שמחים להסביר את מורשתם - שבט מקנזי מההיילנדס, שבט ברוס.

האם הקילט פופולרי יותר אצל סקוטים ששואפים לעצמאות והפרדות מבריטניה? אני שואל את פול. "סביר מאד שכן. זו המשמעות של ׳הטרטן-ארמי׳. לכפות עצמאות". לא כל אוהד ששאלתי את השאלה הזו חשב שיש לטרטן-ארמי משמעות פוליטית. המשמעות שלו עמוקה יותר.

אוהדים סקוטים לבושי קילט. צבא הטרטן רוצה עצמאות, צילום: אי.פי

כצפוי, הס׳וטים לא נשברו מעוד הפסד אכזרי. הסקוטים יוצאים בשירה אדירה ממתחם האיצטדיון אל רחובות העיר.  בתחנת הרכבת 20-30 מהם עולים בשירה אדירה לרכבת הלילה לקיל שבצפון הרחוק. בקבוקי בירה בידיהם, ושירי סקוטלנד בפיהם. בקרון אישה גרמניה צעירה מניקה תינוק. התינוק פורץ בבכי מבהלה. האישה חיוורת לחלוטין מהצפוי לה בשעות הקרובות.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

כמה קריאות ביניהם באנגלית המוצפנת שבפיהם, והאוהדים, שיכורים לחלוטין, משתתקים לחלוטין. עומדים בצפיפות ושומרים על שקט מוחלט בשעות שיבואו. זו הקלאסה שהיא סקוטלנד. דור של גרמנים אולי לא יזכור שם של שחקן סקוטי אחד מהאליפות הזו, אבל לא יישכח לעולם את צבא הטרטן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר