בשנת 2009 היה ניסיון לחזות איך ייראה הכדורגל בשנת 2020. זו הייתה חברת אורנג' שפרסמה את דו״ח "עתיד הכדורגל" וצפתה שאנשים יצפו בבית במשחקים עם משקפי 3D, שהאוהדים יוכלו לבחור את צבע חולצת החוץ של הקבוצה שלהם ושבאצטדיון אוהדים יזמינו אוכל למושב ויבחרו את זווית השידור החוזר שהם רוצים לראות בטלוויזיה שמותקנת במושב מולם. הם גם צפו שרובוטים יהיו עוזרי שופטים והעריכו גם שאוהדים יקבעו הרכבי קבוצות.
הדו״ח המדובר הוא אולי הסיבה לכך שתעשיית הספורט-טק היא תעשייה מיוחדת בכלל והספורט הוא ענף מיוחד בפרט. הספורט לא רק שמור לפן העסקי, הוא גם ובעיקר מבוסס על רגש. לניסיון לייצר קשר עם ספורטאים, אותם אנחנו אוהדים, יש ממד של רגש. ואני חושב שכולם בתעשייה הזו בעלי תשוקה לענף. חלק מהדברים שנאמרו בדו"ח העתיד רחוקים שנות אור בימינו. חלקם האחר התגשם בצורה חלקית. אך דבר אחד האנליסטים של אורנג' לא חזו: כניסת האנליטיקס לחייו של "האוהד הפשוט" וסוג הסטטיסטיקות שחובבי הספורט רוצים לגלות.
אם יש דבר אחד ומרכזי שניתן לראות אצל אוהדי הספורט, הוא החיפוש התמידי אחר עדכונים בזמן אמת. כמה שיותר מהר ועם כמה שיותר מידע. על פי נתוני קבוצת המחקר של 365scores, ישנם כ-20 מיליון חובבי ספורט (מתוכם 600 אלף אוהדים בישראל) אשר בחרו לקבל מתוך הפלטפורמה סטטיסטיקות היישר למכשיר הנייד שלהם. סטטיסטיקות אלה מתבססות על דאטה שנאספת בזמן אמת ומריבוי מקורות.
חלק מהתוכן אף מוזן בשידור חי על ידי אנשים שנמצאים בכל מגרש בעולם ושולחים את המידע באמצעות מערכת פנימית. חלקו האחר של התוכן מיוצר על ידי מערכות מבוססות AI. כלומר, אלגוריתמים שיודעים לקחת דאטה מהעבר על משחק מסוים/שחקן ספציפי ולהצליב אותה עם עדכונים חיים, במטרה לייצר תובנות עבור משחקים, שחקנים וענפי ספורט שונים בכל מקום בעולם.
זו גם הסיבה שבעידן הנוכחי ישנה עלייה חדה בדרישה למספרים ונתונים, המסייעים לאוהדים להבין מה קורה במהלך אירוע ספורט. אותם מספרים שעד לפני מספר שנים היו שייכים לצוות המקצועי של קבוצות הספורט. זה קורה כי יותר ויותר אוהדי ספורט מחפשים להיות עם הקבוצות אותן הם אוהדים, בכל זמן ומקום.
על כן, אנו רואים שתי מגמות משמעותיות, שאמנם נראות מנוגדות, אך הן משלימות אחת את השניה: גלובליזציה ולוקאליזציה. מצד אחד, הגלובליזציה הופכת את התחרויות הגדולות והבינלאומיות לנגישות ופופולריות בכל רחבי העולם. באסיה או בדרום אמריקה המשתמשים מתעניינים בליגות האירופאיות הגדולות או בליגת ה-NBA יותר מאי פעם. ניתן לראות זאת גם במסעות שחלק מקבוצות התחילו לעשות ליעדים האלה מתוך רצון להגדיל את המודעות ובסיס האוהדים.
מצד שני, הלוקאליזציה מעניקה לאוהדים תחושת שייכות בקהילה מקומית. בברזיל, תחרויות כמו הפאוליסטה (הליגה האזורית של סאו פאולו) או הקריוקה (של ריו דה ז'נרו) זוכות לחשיפה שהולכת וגדלה. ישנה הרבה היסטוריה ותחרותיות ברמה המקומית וגם היריבויות הולכות ומתעצמות עם הזמן.
אם בעבר אוהדים היו מסתפקים בכמה נתונים יבשים כדוגמת כרטיסים צהובים, חילופים ומתי הובקע הגול, היום יש יותר ויותר אוהדים שמעמיקים בסטטיסטיקות לפני, אחרי ובעיקר תוך כדי משחקים. בין אם ברמת הקבוצות, המשחקים, הליגות או השחקנים עצמם. אם נסתכל על האוהדים ביציעים בזמן משחקים, גם כאן בישראל (אם כי זו תופעה עולמית), נוכל לראות שחצי מהיציע רעב למידע מהמשחק בזמן אמת.
אם פעם היו אלה צוותי אימון של קבוצות, היום זה נחלתם של רוב אוהדי הספורט שרוצים להפוך ל"מומחים" של המשחק. זה חשוב להם להבנה הספורטיבית ולא פחות מזה - חשוב להם ל"ויכוחים" על ספורט עם הסביבה שלהם. הטכנולוגיה כיום מאפשרת לקבל יותר מידע, להצליב נתונים שונים ולייצר דרך כך אספקטים חדשים להסתכל עליהם כאשר בוחנים משחק או ספורטאי ספציפי. ולאוהד הספורט, יש דרישה לשליפה וקבלה מהירה של המידע הזה כדי שיוכל לייצר בעצמו את התחזית למה שהולך להתרחש על המגרש.
הכותב הוא מייסד שותף ו-CRO בחברת 365scores
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו