יש להם במה להתעסק: טירוף אלבומי המדבקות שמשגע את ארגנטינה

קלפים של מסי נמכרים ב-120,000 פסוס בשוק השחור, אנשים עומדים בתור שעות ומתנהגים באלימות כשלא מקבלים את מבוקשם ונציגי הקיוסקים דאגו לכך שתתקיים ישיבת חירום בהשתפות נציגי הממשלה וחברת פאניני שהגיעו מאיטליה • כך אלבומי המדבקות של המונדיאל בקטאר משגעים את האזרחים בארגנטינה בכלל ואת הילדים בפרט

ילדים מאושרים עם מדבקות פאניני, צילום: Getty Images

אם יש משהו שלא חסר בארגנטינה, זה צרות. כלכליות, פוליטיות, חברתיות – ובימים האחרונים הצרות אפילו באות גם בצורה של מדבקות. זה התחיל במחסור שלהן, אחר כך בדרישה לעזרה מהממשלה ובאיומים על החברות שמייצרות אותן, והגיע עד לאלימות בתורים לקיוסקים ולשוק שחור שסוחר במדבקות האלה בסכומי עתק. אלה הן רק חלק מההשלכות של החיבור בין הארגנטינאים לנבחרת הכדורגל שלהם, המונדיאל שבפתח, ואלבום המדבקות של פאניני שבו אפשר לאסוף את כל הכוכבים ולזכות בתהילת עולם קטנה.

אלבום המדבקות של פאניני יצא לאור במונדיאל 1970. מאז הוא הפך לפריט אספנות שהתרחב לטורנירים נוספים ולליגות, כאשר לפני כמה שנים אלבום מדבקות של הגביע העולמי ב-1970 עם חתימתו של פלה נמכר בעשרות אלפי דולרים. על אף שנוצרו אלבומי מדבקות לענפי ספורט רבים, גולת הכותרת נותרה הכדורגל ובמיוחד הגביע העולמי. לפי נתונים, לקראת הגביע העולמי ב-2010 נמכרו בארצות הברית בלבד מדבקות בשווי 10 מיליון דולר. כריסטיאנו רונאלדו היה פרזנטור מוצלח של האלבום, וכל מארבע שנים – שמגיע הקיץ ואיתו הטורניר הגדול – המדבקות נמכרות כמו לחמניות חמות.

בארגנטינה – שבה יש תרבות שלמה של איסוף מדבקות (פיגוריטס) - השיקו את האלבום בתזמון מושלם. שלושה חודשים לפני פתיחת הגביע העולמי בקטאר, כמה ימים לפני יום הילד (21.8) ובשיא תפארתה של הנבחרת הלאומית. הזכייה בקופה אמריקה ורצף המשחקים ללא הפסד שעומד כעת על 33 יצר חיבור חסר תקדים בין העם לבין החבורה של ליאו מסי. כל מה שקשור לנבחרת הפך קדוש, וכך גם המדבקות של פאניני.

אין אלבומים, אין מדבקות. בעל קיוסק בארגנטינה עם מסר ברור לקונים, צילום: Getty Images

עבור ילדי המדינה, קלף של ליאו מסי הפך לדבר הנשגב ביקום. ההורים נשלחו לחנויות לקנות כמה שיותר חבילות בתקווה שבתוכן יהיו מסי ואם לא הוא אז פארדס, די מאריה או לו צ'לסו, והטירוף הגיע לממדי ענק. מהר מאוד, המדבקות אזלו. מוכרי הקיוסקים זעמו מכך שחברת פניני מתעדפת את הסופרמרקטים, המפיצים הקפיצו את המחירים ואנשים רמסו זה את זה בתורים לחנויות.

במקביל נפתחו קבוצות וואטסאפ סודיות שמדווחות על משלוח מדבקות חדש, יש שוק שלם של זיופים ובאינטרנט נמכרות מדבקות במחירים מופרזים. קלף של מסי נמכר שם ב-120.000 פסוס, שזה שווה ל-825 דולר. חואן וארגס, בעל קיוסק בבואנוס איירס, אמר ל-"אל פאיס" הספרדי "בחיים לא ראיתי תופעה כזאת. לפני כמה ימים שברו לי את החלון של הקיוסק רק כי אמרתי שאין לי יותר מדבקות".

בשלב הזה, הממשלה אמרה די. בשבוע שעבר נערכה ישיבת חירום בהשתפות נציגי הממשלה הארגנטינאית, אנשי חברת המדבקות פאניני שהגיעו מאיטליה ונציגי הקיוסקים המקומיים. כולם חנוטים בחליפות סביב שולחן אחד; "אנחנו רוצים להבין מדוע אנחנו מקבלים כל כך מעט מדבקות ואלבומים" זעמו מוכרי הקיוסקים; "אנחנו מבטיחים לטפל בזה ולדאוג לכולם", השיבו מפאניני.

ילד מציג את האלבום שלו, צילום: אי.פי.אי

מטעם משרד המסחר הארגנטינאי נמסר: "פתחנו ערוץ דיאלוג בין ארגון הקיוסקים לפאניני, והפכנו את הצוותים המשפטיים והטכניים שלנו זמינים לשיתוף פעולה בחיפוש אחר פתרונות אפשריים". כרגע, פחות מחודשיים לפני שריקת הפתיחה של הגביע העולמי, המצב עדיין מוגדר כמצב חירום. ישנם בודדים שהשלימו את האלבום תמורת הרבה מאוד כסף, כאשר הרוב עדיין עומד מתוסכל בתורים ארוכים. לפני כמה ימים נשאל מאמן הנבחרת ליונל סקלוני "מה אתם אומרים על זה שבארגנטינה אין יותר מדבקות ואלבומים בגלל שהנבחרת שלך כל כך פופולרית?" לאחר שהקשיב לשאלה ענה; "לא ידעתי שנגמרו המדבקות, אבל טוב שאת אומרת כי הבן שלי אוסף גם". 

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
ילד ארגנטינאי עם האלבום של פאניני, צילום: אי.פי
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר