רולטה טורקית: ההזדמנות של ג'ה מוראנט לשנות את תדמיתו כילד הרע של ה-NBA

תנועת האקדח של יוסוף דיקץ' מהמשחקים האולימפיים הפכה לחגיגה שכיחה אצל מגוון ספורטאים, אבל במקרה של כוכב ממפיס זה דווקא מזכיר את טראומות העבר • מי שבגלל הרגליו הרעים הפך לדמות שנויה במחלוקת, ינסה לנצל את השנה כדי לזכות שוב באהדת הקהל ולהשיב את ממפיס לפסגת ה-NBA

ג'ה מוראנט. צילום: Imagn Images

הקיץ האחרון ב-NBA היה כזה שסיפק לרוב הקבוצות פתרונות לבעיות שצצו במהלך העונה. הקונטנדריות קיבלו כאלו לטווח הקרוב, אלו שבבנייה מחדש קיבלו לטווח הארוך. הפרשנים בארצות הברית מתעסקים הרבה בקבוצות מהשוק הגדול, או בטרייד של פול ג'ורג' לפילדלפיה 76', אבל הפתרון הגדול ביותר שסופק בקיץ האחרון היה של יוסוף דיקץ' לג'ה מוראנט.

דיקץ', הידוע בתור "הקלע הטורקי האדיש", התפרסם בזכות הדרך בה ירה למטרה בזמן המשחקים האולימפיים בפריז. רשימת השמות שכבר הספיקה לחקות אותו, בכל ענף, יכולה למלא עמודים שלמים בעיתון. מונדו דופלנטיס עשה זאת אחרי שקבע שיא עולם חדש, סברינה יונסקו, כוכבת ניו יורק ליברטי ב-WNBA, הייתה הראשונה להביא זאת לאמריקה, ועוד מגוון רב של אנשים שאמורים להוות מודל לחיקוי הביאו את תנועת האקדח למרכז הבמה.

יוסוף דיקץ עם האקדח. הרשתות הפכו אותו לאגדה,

לכאורה, מדובר בחגיגה מושלמת למוראנט. מי שהושעה פעמיים בעבר על הצגת אקדחים ברשתות החברתיות, מעבר על הקוד האתי של ה-NBA, שיחק רק תשעה משחקים בעונה שעברה עד שנפצע בצורה קשה בכתף. הרכז הצעיר היה אמור להיות הפנים החדשות של הליגה, אבל התנהגותו פוגעת בו.

כשרק נכנס לליגה, מוראנט סומן כדריק רוז הבא. האתלטיות והדאנקים המרהיבים גרמו לאנשי ממפיס גריזליס להאמין שהוא עוד ייקח אותם לאליפות, וזה לא היה רחוק. ב-2022 הם הגיעו לחצי גמר המערב מול האלופה לעתיד גולדן סטייט ווריורס, אבל כיאה לדריק רוז הבא, פציעה מנעה ממוראנט לנסות ולהתקדם הלאה.

ג'ה מוראנט, צילום: AP

החשש מלהיות רוז הבא, מבחינת פציעות, התחלפה בחשש אחר - להיות קיירי אירווינג הבא. שחקן על עם כישרון מולד שהמחשבות וההתנהגות שלו פוגעות בו פעם אחר פעם. מדמות עם השפעה חיובית מבחינת כדורסל, הוא הפך לכזו עם תדמית שלילית על דברים מחוץ למגרש.

אבל דיקץ' שינה את התמונה. כשיונסקו חגגה עם תנועת האקדח, הרשת התמלאה בשאלות ומימים על איך ה-NBA תגיב אם מוראנט גם יחגוג ככה. האם זה לגיטימי שאדם עם ההיסטוריה הרעה שלו יחגוג כך? ואם לא, אז לאחרים כן מותר? האם נראה דה לגיטימציה?

מוראנט עם האקדח, צילום: צילום מסך

כוכבי הספורט השונים נוטים להיות מקוטלגים תחת תדמית מסוימת. בזמן שב-WWE מתאבק פועל לפי דמות ותסריט וכך משנה את התודעה אצל האוהדים, בשאר הענפים התקשורת היא זו שקובעת את התדמית הראשונית, אבל התפקיד של הספורטאי הוא לעצב זאת לפי פעולותיו. 

מוראנט החל בתור הדמות הטובה, 'פייס' בשפת ההיאבקות, זה שרוצים שינצח בכל משחק ועצובים אל הוא מפסיד. כשהקבוצה שלו גם התחילה להצליח, הוא עבר להיות 'בייביפייס' - דמות רעה שזוכה לתמיכה גורפת בזכות השליטה שלה והעובדה שהוא לא דופק חשבון לאף אחד עוזרת גם לניצחונות. אותה "תרבות רחוב" שהכניס לליגה בעונת 2021/22 עם הגריזליס, שהגיעו למקום השני במערב בעונה הסדירה, עזרה לו לעשות צעד למעלה ברמת הפופולריות. 

ג'ה מוראנט חוגג. כולם התאהבו בו, צילום: אי.פי

בשנה וחצי האחרונות הוא הפך ל'היל', דמות רעה ובוגדנית שבדרך כלל מפסידה. מוראנט לא עשה משהו מיוחד כדי להפוך ל'היל', רק פרסם את עצמו החוצה. לצערו, העצמו לא מתאים לשחקן כדורסל במעמדו.

אז על הדרך, מוראנט חירב את עונת 2023/24 של ממפיס, ואולי זה דווקא היה טוב. דילון ברוקס כבר לא שם, זאק אידיי הגיע בדראפט במקומו של סטיבן אדאמס הפציע ומסומן להיות רוקי העונה, השחקנים הצעירים יותר פרצו ולצד דזמונד ביין וג'ארן ג'קסון ג'וניור, נבנתה קבוצה לא פחות טובה מזו של לפני שלוש עונות. 

ג'ה מוראנט. הרס בעצמו עונה של קבוצה שלמה, צילום: Getty Images

התקשורת האמריקנית, זו שקובעת את התדמית, בינתיים מתעלמת. ב-ESPN חזו לה מקום תשיעי במערב עם מאזן 38-44, מתחת לסקרמנטו קינגס ולניו אורלינס פליקנס. למוראנט, בזכות דיקץ', יש כוח גדול לשנות את זה.

הרכז החל פתאום לקבל תמיכה גורפת ברשתות החברתיות בזכות דיקץ'. הלבנת תנועת האקדח תאפשר לו לחגוג יותר בחופשיות על הפרקט ואולי להזכיר לנו שגם בתשעה משחקי ליגה בעונה שעברה הוא עדיין שחקן של 25.6 נקודות, 5.6 ריבאונדים ו-8.1 אסיסטים למשחק.

ג'ה מוראנט. הזדמנות פז, צילום: אי.פי
israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

אומרים שאקדח שמופיע במערכה הראשונה יירה במערכה השלישית. במקרה של מוראנט, האקדח הופיע מספר פעמים במערכה הראשונה ודיקץ' נירמל את השימוש בו בספורט העולמי במערכה השנייה. עכשיו התור של מוראנט לבחור מה לעשות בו במערכה השלישית, וזה, למעשה, מה שהופך את הסיפור שלו לאחד המעניינים לקראת עונת 2024/25.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר