עזר למיליונים: לא רק הכדורסל יזכור את דיקמבה מוטומבו, אלא החברה כולה

אגדת ה-NBA שהלך לעולמו אחרי מאבק במחלת הסרטן השאיר מורשת ארוכה והיסטורית על הפרקט, אבל גם הרבה מחוצה לו • מהילד שחלם להיות רופא, להבנה שהנתונים מסתדרים טוב עם הכדור הכתום - ועד לשינוי פני הרפואה בקונגו ובאפריקה כולה

דיקמבה מוטומבו. אגדת כדורסל, ומנהיג אמיתי. צילום: AP

נתחיל מהלא חשוב, שזה כדורסל. הדיון בשחקנים הטובים בהיסטוריה של ה-NBA, באופן כללי או באספקט מסוים של המשחק, נוטה כיום להתרכז בנתונים ובתארים. אבל דיקמבה מוטומבו, שהלך לעולמו בגיל 58 ממחלת סרטן המוח, עשה משהו שהוא היסטוריה יותר אמיתית. הוא נכנס לאלבום התמונות.

הרגע בו נשכב על הרצפה, מחבק את הכדור, אחרי בערך אלף חסימות בסדרה, והמדורגת 8 דנבר הדיחה את המדורגת 1, הפך לאחד האיקונים בהיסטוריה של הפלייאוף. תשוקה הגנתית טהורה.

דיקמבה מוטומבו והתמונה האייקונית, צילום: מתוך X

מי שרק הלך לראשונה לשחק כדורסל בעצת אחיו בגיל 17, מעולם לא היה לו סיכוי להפוך לשחקן התקפי מלוטש, אבל הוא הביא את הסטייל לדיפנס. למשל בתנועת האצבע המפורסמת - לא-לא-לא - אחרי חסימות, שנאסרה כעבור זמן על ידי הליגה מחשש שרגשותיהם של שחקני התקפה ייפגעו בצורה אנושה.

הוא סיים את הקריירה ארבע פעמים כשחקן ההגנה של העונה ועם שתי הופעות ושני הפסדים בגמר ה-NBA - בראשון מביניהם היה שחקן משמעותי בהפסד פילדלפיה ללייקרס, בשני פחות בהפסד ניו ג׳רזי לסן אנטוניו.

אבל הוא עתיד לכתוב את הסיפור המשמעותי שלו במקומות אחרים.  לבנו של מורה באחד האזורים העניים של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו (זאיר) היה חלום אחד: להיות רופא. בשיחת TED לאישה ססאי, כתבת CNN, הוא מספר שהוא איבד הרבה חברים בילדותו שמתו צעירים שכל רצונו היה להיות במצב להציל ילדים אחרים. שליחות אותה ירש מאימו עקרת הבית. במשק בית שהתפרנס מפחות מ-40 דולר לחודש הוא מספר שאינו זוכר ארוחה אחת בה אימו אינה מארחת אנשים נזקקים עוד יותר.

חלום הרפואה גם הביא אותו לארצות הברית, אבל אם 2.18 מ׳, חכם, אינטיליגנטי ופוגש את המאמן ג׳ון תומפסון - הכדורסל יכול לשדרג את יכולתך לעזור לעולם שסביבך. מוטומבו דחה במשך שנה בנימוס הצעות להצטרף לקבוצה כי "לא אהב כדורסל" אבל לבסוף התרצה מתוך הבנה שהצירוף של אימונים קשים ואנגלית כשפה חדשה יפגעו בתכניות הרפואה.

הוא הלך לכדורסל, עתיד להמשיך את שושלת הסנטרים של ג׳ורג׳טאון שכללה את חבריו פטריק יואינג ואלונזו מורנינג. אז זה היה רגע די חשוב לכדורסל אבל הרבה יותר חשוב לרפואה.

יותר ממיליון אנשים כבר טופלו בחינם בבית חולים פורץ דרך שהקים בקונגו שהקים בקינשאסה הבירה. בית החולים הראשון שנפתח במדינה ביותר מארבעה עשורים. כשמוטומבו לא מכוון למתן שירות בסטדנרט המקומי אלא מביא למשל את אחד ממכשירי הסי.טי הראשונים באפריקה, מקים מחלקת פגים מיוחדת. הכשרות לעובדים בטכנולוגיות המתקדמות ביותר ברפואה. באסונות שאירעו בשנים האחרונות פנתה הממשלה לבית החולים של מוטומבו לעזרה. הכנסות בית החולים מהמטופלים שיש בידם לשלם, מושקעות בתכניות חינוך והכשרה.

מיליונים בקונגו לא ישכחו את דיקמבה מוטומבו, צילום: מתוך X

"התחלתי לעבוד בתחומים הומנטירים כבר בעונת הרוקי שלי. לקחו אותי למחנות פליטים או אזורים מוכי אסון באפריקה. זה היה בזמן מגיפת האיידס. הייתי מחלק חבילות מזון. הרגשתי שזה לא מספיק", ואת העבודה המעשית של הקמת בית החולים עשה תוך כדי הקריירה שלו. עם דגש מיוחד על טיפול בנשים - בגלל חשיבותן הקריטית בחברה האפריקנית.

הוא קרא לבית החולים על שם אימו. ביאמבה מארי מוטומבו, שמתה ללא טיפול רפואי למרות שהתגוררה כמה דקות מבית חולים ממשלתי. "אנשים באפריקה צריכים להאמין שהם לא הולכים לבית החולים כדי למות אלא כדי לחיות".

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

וזו הטרגדיה האמיתית: לא שחקן עבר הלך ב-NBA לעולמו. מת מנהיג חברתי חשוב בשיא הקריירה שלו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר