כולל נציג ממכבי תל אביב: השמות הבולטים שישחקו העונה לראשונה ביורוליג

כוכבים אולימפיים, נפלטי NBA והשחקן הנמוך בליגה הטובה באירופה • שחקנים כישרוניים רבים יפתחו את עונת 2024/25 במסגרת היבשתית הבכירה, אלו הבולטים מביניהם

אוון פורנייה, וויינן גבריאל וקארליק ג'ונס

בכל שנה, היורוליג מושכת אליה עוד ועוד שחקנים שרוצים להוכיח את עצמם ברמה הגבוהה ביותר מחוץ ל-NBA. יש כאלו שכבר היו שם ונכשלו, יש את אלו המוכשרים שרוצים לסיים את הקריירה בצורה טובה ויש גם את השחקנים שצמחו באירופה ובנו את דרכם מלמטה. 

בניגוד ל-NBA, הרוקיז של היורוליג לא בני 19-20. האירופיים כן, אלו שצמחו במחלקות הנוער ביבשת ועברו לקבוצות הבוגרות, אבל לרוב הם גם לא יקבלו דקות בשנה הראשונה. אלו שלא, הם אמורים להיות כוכבים, כאלו שעברו קצת דרך בקריירה שהביאה אותם, בסופו של דבר, לליגה הטובה ביבשת הישנה. 

בשנה שעברה, שני רוקיז בלטו מעל כולם - קנדריק נאן, שהוביל את פנאתינייקוס לזכייה ביורוליג, וקודי מילר מקנטייר מבאסקוניה, שהיה אחראי על הרבה רגעי היילייטס בעונה החולפת, שבר את שיא האסיסטים למשחק וגם הפך לשלישי שרושם טריפל דאבל בליגה. רגע לפני עונת 2024/25 במפעל, בחרנו את שחקני השנה הראשונה הטובים ביותר שיפתחו את העונה. 

קנדריק נאן, צילום: EPA

ראויים לציון

טיירון וואלאס, מאט מיטשל, מאט מורגן, טרביון וויליאמס, ג'יילן הורד, דייויד מקורמק, אנדראס פליז, רייג'ון טאקר, דייוידאס סירווידיס - כל אותם שחקנים, בנוסף לעוד נוספים שהיו חלק ביורוקאפ ובליגת האלופות של פיב"א, הצטיינו והראו שמקומם ברמות גבוהות יותר. כולם לא מגיעים כדי להיות שחקנים שוליים או לקושש דקות, אלא להיות שחקנים בכירים ברוטציה ולנסות לעזור לקבוצתם להגיע כמה שיותר למעלה, כמובן לפי שאיפותיה המקצועיות.

ג'יילן הורד, צילום: עודד קרני

מקום 6: צ'מיזי מטו - ברצלונה

כל רשימה צריכה שחקן גבוה אחד, והנה הוא מתחיל אותה. בתוך מבול הגארדים שעבר ממקום למקום ביורוליג, הפורוורד/סנטר בן ה-27 ממשיך את הקו של הקטלאנים שמחפש חיזוקים לקו הקדמי בשוק ה-NBA ומנסה להביא את אלו שהראו ניצוצות, אבל לא זכו להמשכיות.

מטו הוא אחד מהם. למרות שהיה חלק בשנתיים האחרונות מקבוצות ששואפות למעלה, וגם קיבל דקות, הוא לא נחשב שם לערך מוסף. על אף גובהו (2.08), הוא יכול לשחק גם באירופה לצד סנטר גדול ולרווח את ההתקפה. במקביל, יכולות הריבאונד שלו יכולות יותר לבוא לידי ביטוי. אולי כרגע הוא משמש כסוג של מחליף לג'בארי פארקר, אבל בקלות הוא יוכל לתפוס את מקומו בחמישייה בהמשך העונה.

צ'מיזי מטו, צילום: X

מקום 5: טי ג'יי שורטס - פריז בסקטבול

הרכז הנמוך ביורוליג הצטיין בכל ליגה אליה הגיע, לקח (כמעט) כל תואר אפשרי וכבר שנתיים שיש ציפייה לראות אותו בליגה הטובה ביבשת, והנה הוא הגיע. אחרי שזכה בתואר ה-MVP בליגה הגרמנית וב-BCL עם בון וביורוקאפ ובליגה הצרפתית עם פריז, שורטס יודע שהמשימה הפעם תהיה קשה מהרגיל.

ובכל זאת, מדובר במכונה התקפית משומנת בגובה 1.75 מ'. הוא קולע, חודר, המהירות שלו מדהימה, קורא נהדר את המגרש ולרוב גם לא כופה את המשחק עליו. יהיה מעניין לראות אם יצליח לעשות אותו דבר גם ללא תומאס איסאלו, שעזב ל-NBA ובמקומו מונה מאמן רוקי אחר ביורוליג, טיאגו ספליטר. למעשה, הוא השחקן הטוב ביותר באירופה ללא ניסיון NBA, וזאת הסיבה אולי המרכזית למקומו ברשימה.

טיי ג'יי שורטס, צילום: מתוך X

מקום 4: וויינן גבריאל - מכבי תל אביב

בכדורסל המודרני שחקנים אמורים לדעת לשחק בכל עמדה, או לפחות להבין את המשמעות של כל עמדה. באירופה, עמדת הסנטר היא מהחשובות ביותר, אולי השנייה לעמדת הרכז. מכבי ת"א החליטה להמר בקיץ הזה על העמדה הזו ולהפקיד אותה, בניגוד להרגליה, אצל שחקן שלא חווה ניסיון אירופי כלל. 

הדרום סודני הראשון ברשימה הוא כזה שמכיר את הכדורסל של פיב"א בזכות משחקי הנבחרת, אבל מגיע בפעם הראשונה לאירופה ולתפקיד של שחקן בכיר. למרות שסגנון המשחק שלו, כזה שגם מסתמך על יכולת אישית ופחות של סנטר קלאסי, פחות מתאימה לעודד קטש, ראינו במשחקי ההכנה שהסנטר מסוגל להתמודד בצורה טובה עם משימות הפיק אנד רול ואולי להתברר כהברקה של היורוליג.

וויינן גבריאל, צילום: Eurokinissi

מקום 3: ג'ורדן נווארה - אנדולו אפס

חברו לאפרו של אלייז'ה בראיינט, שחימם איתו את הספסל של מילווקי באקס באליפות של 2021, ראה אותו ואת קנדריק נאן מגיעים ליורוליג ונהנים מכדורסל למרות שהיו יכולים להישאר בשוק האמריקני והחליט לבוא גם. מדובר בפורוורד שיכול ויודע לעשות הכל בחלק ההתקפי ועצם ההגעה שלו לאירופה אולי הייתה המפתיעה ביותר הקיץ.

אנדולו אפס מנסה בשנים האחרונות לשקם את מי שהייתה פעם אימפריה ששלטה בכדורסל האירופי למשך ארבע שנים. לכאורה נווארה אמור להשלים בצורה יותר טובה את שיין לארקין מוויל קלייברן, אבל מבחן ההוכחה יהיה עליו במעבר לסוג חדש של כדורסל. הגיל הצעיר (26) אמור לעזור בכך, אבל אם הטורקים שוב יישארו מחוץ לפלייאוף, נדע שהניסוי נכשל.

ג'ורדן נווארה, צילום: X

מקום 2: קארליק ג'ונס - פרטיזן בלגרד

הרכז המלהיב של דרום סודאן הגיע בשיא הקריירה שלו ליורוליג אחרי שלא הצליח למצוא את מקומו ב-NBA, למרות שדווח על עניין בו אחרי המשחק הצמוד בהכנה מול נבחרת ארצות הברית בקיץ האחרון. הוא מסוג הרכזים שאתה סומך עליהם שיקחו את המשחק על עצמם בכל אספקט - משרה שקט, ביטחון, אחריות, יודע להפעיל את הגבוהים שלו ולמצוא את השחקן הפנוי בפינה. לא סתם הוא קבע טריפל דאבל מול האמריקנים - הוא נמצא בכל מקום.

לפי משחקי ההכנה נראה שז'ליקו אוברדוביץ' ילך עם דוויין וושינגטון ופרנק נילקינה על פניו, אבל כשחקן שישי מדובר בנכס לכל קבוצה שהיא באירופה, ובבלגרד הצליחו לשים עליו את היד. הוא גם הבטיח לעשות טריפל דאבל העונה ביורוליג, ומי אנחנו שנלך נגדו.

קארליק ג'ונס, שחקן על, צילום: FIBA

מקום 1: אוון פורנייה - אולימפיאקוס

השחקן עם הרשומה הכי מרשים שנחת ביורוליג השנה, וזה לא היה במקרה. המעמד של הקלע הצרפתי שיחגוג 32 בסוף אוקטובר ירד בהדרגה והמחשבות על אירופה החלו לצוץ עוד במהלך 2023, אז ניבא שאם ישוב ליבשת הישנה זה יהיה לאולימפיאקוס.

במשחקים האולימפיים ראינו ניצוצות ממה שהוא יודע לעשות - לקלוע מכל מקום על המגרש - והוא יחלוק את עמדת הקלע יחד עם טיילר דורסי, עוד שחקן שיכול לקלוע מכל טווח. בניגוד לאירופאיים אחרים שבשנים האחרונות שבו מה-NBA על מנת לסיים את הקריירה, לפורנייה יש עוד הרבה מה להשיג אחרי שנים לא הישגיות באמריקה. אה, ואל תגגלו את השם שלו באנגלית.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
ויקטור וומבניאמה ואוון פורנייה בטירוף, צילום: Getty Images
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר