אלופים לשעבר ואקס מכבי תל אביב: המאמנים הבולטים ביורוקאפ

מול סטפנוס דדאס ויונתן אלון יתייצבו העונה על הקווים כמה תותחים כבדים • ביניהם האיש שהדיח את הפועל תל אביב אשתקד, האיש שכיכב כשחקן ביורוליג והמאמן שעשה היסטוריה בספרד

נוון ספאחיה. צילום: אלן שיבר

בעונת היורוקאפ שנפתחת השבוע ישנם כמה מאמנים בעלי שם והישגים על הקווים. שישה מהם כבר אימנו ביורוליג, אחד לפחות יחזור לשם ועוד אחד מיועד להגיע למפעל. לשישה משבעת המאמנים יש היסטוריה מוצלחת ביורוקאפ, עם זכייה או הופעה בגמר ברזומה.

מאמני הקבוצות הישראליות עדיין לא נמצאים ברשימה ויש להם כברת דרך לעבור. יונתן אלון עדיין יחסית בתחילת דרכו כמאמן, סטפנוס דדאס טרם אימן בקבוצה בסדר הגודל של הפועל תל אביב הנוכחית. בלעדיהם, לפניכם רשימת המאמנים הבולטים ביורוקאפ בעונה הקרובה.

אלימפייביץ'. הדיח את הפועל ת"א, צילום: אתר פיב"א

דושאן אלימפייביץ׳ - בשיקטאש

מלך האנדרדוג. המאמן הסרבי חם המזג רשם בשנים האחרונות הישגים עצומים ביורוקאפ נגד כל הציפיות. ב-2022 הוא הוביל את בורסאספור האלמונית עד לגמר ובעונה שעברה הוביל את בשיקטאש עד לחצי הגמר כשבדרך הוא מדיח את הפועל תל אביב.

הוא צעיר יחסית (בן 38) ויש לו כבר ניסיון יורוליג כשאימן בכוכב האדום בלגרד. הניסיון הזה לא צלח והוא לא סיים עונה, אבל כמעט בוודאות יחזור לשם בשנים הקרובות.

יאקה לאקוביץ׳ - גראן קנאריה 

הסלובני בן ה-46 היה שחקן גדול ששיחק במועדונים גדולים כמו פנאתינייקוס וברצלונה. מיד כשעבר לאמן סומן כמי שיגיע לגדולות, אבל הוא העדיף להתקדם בהדרגה.

התחנה הראשונה שלו הייתה אולם הגרמנית (בה משחק העונה בן שרף) והוא אימן שם שלוש שנים. משם עבר לאמן בגראן קנאריה, בה הוא מתחיל עונה שלישית ושאיתה ב-2023 זכה ביורוקאפ. הוא גם היה עוזר מאמן נבחרת סלובניה כשזכתה באליפות אירופה ב-2017.

יאקה לאקוביץ'. מאמנה של גראן קנאריה, צילום: מתוך טוויטר

פדרו מרטינס - ולנסיה

לא שם נוצץ, כנראה בגלל העובדה שכל הקריירה אימן רק בספרד. למרות זאת מרטינס הוא מאמן מוערך מאוד ועתיר הישגים. אחד ההישגים היה לקחת קבוצה צנועה כמו מנרסה לפיינל פור בליגת האלופות של פיב"א.

מרטינס שבקרוב יחגוג 64 חזר העונה לוולנסיה, שם הגיע להישג הכי גדול בקריירה כשזכה עם הקבוצה באליפות ספרד והגיע איתה לגמר היורוקאפ ב-2017. לקחת אליפות בספרד עם קבוצה שהיא לא ריאל מדריד או ברצלונה זה הישג על. יש לו גם ניסיון יורוליג בבאסקוניה ובגראן קנאריה. העונה כאמור שב לוולנסיה כדי לנסות לשחזר את הישגי הקדנציה הקודמת שלו שם.

ארדם צ׳אן - טורק טלקום

המאמן הטורקי בן ה-43 הוא תלמידו של ז'ליקו אוברדוביץ' כשהיה מספר שנים עוזרו בפנרבחצ'ה, ובנוסף היה גם עוזר מאמן ביוטה ג'אז מה-NBA במשך עונה אחת. לפני שנתיים היה אחראי להפתעה גדולה כשהוביל את טורק טלקום לגמר היורוקאפ ולמקום הראשון בעונה הסדירה בטורקיה. זה סידר לו חוזה באנאדולו אפס אשתקד אבל העסק לא צלח והוא פוטר במהלך העונה. הוא שב לאנקרה כדי לשחזר ההצלחות שהיו לו במועדון.

ארדם צ'אן. מאמן אנאדולו נשאר בלי הרבה כלים, צילום: אי.פי.אי

דיאן ראדוניץ׳ - בחצ׳שהיר

המאמן הסרבי בן ה-54 היה כמעט עשור ביורוליג בכוכב האדום בלגרד ובבאיירן מינכן. כשהגיע לפנתינייקוס זה לא הצליח והוא פוטר באמצע העונה.

כשלא מצא דרך לחזור למפעל הבכיר הוא הגיע במהלך העונה העונה לבחצ׳שהיר הטורקית. העונה המועדון שבו נמניה בייליצה הוא המנהל המקצועי הולך בגדול עם סדרה של החתמות משמעותיות והמטרה היא צמרת היורוקאפ והליגה הטורקית.

נוון ספאחיה - ונציה

השם הכי ממוכר לקהל הישראלי בזכות שתי קדנציות במכבי תל אביב. המאמן הקרואטי עתיר הניסיון כבר הניף את תואר אלוף היורוקאפ, עם ולנסיה ב-2010. הוא גם הגיע לגמר ב-2003 (כשמהפעל נקרא יול"ב קאפ) עם נובו מסטו.

יש לו ניסיון יורוליג משמעותי, כשהשיא שלו לא היה במכבי תל אביב אלא בהגעה עם טאו ויטוריה לפיינל פור ב-2008. היה לו גם פרק משמעותי ב-NBA שם שימש כעוזר מאמן. מתחיל כעת את עונתו השלישית בוונציה.

זבזדאן מיטרוביץ׳ - צדביטה אולימפיה לובליאנה

עוד מאמן ברשימה שזכה ביורוקאפ. המאמן המונטנגרי בן ה-54 שנחשב לקשוח מאוד הוא אחד האחראים לצמיחה הגדולה של מונאקו, שהפכה בשנים האחרונות לגורם משמעותי ביורוליג. הוא אימן שם שש עונות בשתי קדנציות, זכה עימה ביורוקאפ ב-2021 והביא לראשונה את הכרטיס ליורוליג. הוא אימן ביורוליג גם את מונאקו וגם את וילרבאן וגם היה מאמן נבחרת מונטנגרו.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
סטפנוס דדאס. עדיין לא ברשימה, צילום: אודי ציטיאט
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר