עונת 2025 בפורמולה 1 תחל בסוף השבוע הקרוב עם המרוץ הראשון באוסטרליה, ולמרות שהרכבים טרם עלו על המסלול, חובבי הענף כבר עכשיו יותר נלהבים מהעתיד לבוא ביחס לשנתיים הקודמות.
יש לכך יותר מסיבה טובה אחת. מקס ורסטאפן אמנם לקח אליפות רביעית ברציפות, אך היא פחות דומיננטית מאשר השנייה והשלישית ונדמה שהעונה הזו תהיה פתוחה ולא צפויה מתמיד – וזה בדיוק מה שהצופים רוצים. סיבה נוספת לכך היא המעבר הענק של לואיס המילטון לפרארי. הבריטי שחולק עם מיכאל שומאכר את פסגת טבלת הזכיות מגיע לקבוצה המפוארת שבה הגרמני כיכב – זו שהייתה לו ליריבה כל כך הרבה שנים.
אחרי שכבר היו מי שהפרישו אותו, המילטון ממש לא חושב על הפנסיה והחיבור עם פרארי קורה בזמן הנכון ביותר לשני הצדדים. מאז שאיבד לראשונה את האליפות לוורסטאפן ב-2021, הבריטי איבד גובה ואת העונה שעברה סיים במקום השביעי בלבד. עם זאת הדבר היה נכון לגבי הקבוצה כולה. מרצדס ששלטה ביד רמה בסבב במשך שנים איבדה את הבכורה, כך שלא כל האשמה הייתה על המילטון עצמו.
פרארי, "הקבוצה של המדינה" באיטליה, חזרה בשנתיים האחרונות להיות רלוונטית במאבק על אליפות היצרנים. שארל לקלר וקרלוס סאינס (שהוחלף בהמילטון ועבר לקבוצת וויליאמס) רשמו תוצאות יפות, אך הקבוצה לא פספסה אף הזדמנות לבעוט בדלי. האם המילטון יביא איתו את השינוי המיוחל? יכול להיות, הרי בתוך תוכו הוא בטוח מכוון לאליפות שמינית שתציב אותו לבד בפסגה – אך קודם הוא יצטרך להוכיח מול לקלר שהוא הנהג הכי טוב בקבוצה.
חבר חדש לאלוף
סיפור מעניין נוסף, כאמור, הוא ורסטאפן. ההולנדי ניצח בשמונה מתוך עשרת המרוצים הראשונים של העונה שעברה, מה שהיווה המשך ישיר לשנתיים הקודמות והדי משעממות. זה אמנם יצר פער בלתי סגיר בפסגה, אבל בחצי השני של העונה הוא דעך משמעותית ונדמה היה שלנדו נוריס ממקלארן מצליח להחזיר את המאבק לחיים.
מעבר להידרדרות של ורסטאפן, רד בול איבדה את אליפות היצרנים גם בגלל הדעיכה של חברו לקבוצה - סרחיו "צ'קו" פרס. המקסיקני, שעזר למקס להשיג את האליפות במרוץ הסיום המיתולוגי ב-2021, קרס לחלוטין בעונה שעברה. עם אותו רכב כמו ורסטאפן הוא סיים במקום השמיני בלבד - תוצאה שלא התקבלה על ידי רד בול ועלתה לו בכיסאו.
רד בול, שמטפחת את הדור הבא של נהגיה דרך קבוצות אחרות, בחרה במחליף די מפתיע. ליאם לוסון הניו זילנדי הוקפץ במהלך העונה שעברה לאלפה טאורי תוך כדי העונה, ובששת המרוצים הראשונים שלו בקריירה הראה מספיק ניצוצות שישכנעו את רד בול להמר עליו.
ורסטאפן כבר לא הפייבוריט
עם כל הכבוד לפרארי ולרד בול, אלופת היצרנים המכהנת היא מקלארן. נהגיה של הקבוצה הכתומה, לנדו נוריס ואוסקר פיאסטרי, סיימו את העונה שעברה במקומות השני והרביעי בהתאמה. כשאחד בן 25 והשני בן 23 ייתכן כי זו רק התחלה ובמקרה של נוריס, העונה הוא כבר צריך לכוון לאליפות. בזכות המומנטום שצבר על ורסטאפן בסיום העונה שעברה, את העונה הנוכחית הוא פותח כפייבוריט לזכייה באליפות בסוכנויות ההימורים.
נסיים, איך לא, עם האקסית של המילטון. ג'ורג' ראסל הבריטי סיים מקום אחד לפני בן ארצו בעונה שעברה וכעת הוא יצטרך לסחוב על הגב את הקבוצה כולה. בהשוואה לרד בול, מרצדס לקחה הימור עוד יותר גדול כשציוותה לראסל את קימי אנטונלי - איטלקי בן 18 שיפתח את עונת הבכורה שלו עם ציפיות להגיע לצמרת.
אז מי ייקח אליפות? קשה לדעת, וזה בדיוק מה שיפה. אחרי שנתיים בהן התחרות הייתה נראית גמורה מראש, ורסטאפן גילה סימנים של פגיעות ושאפשר לקרוא עליו תיגר. בין אם שלטון היחיד יימשך, מקלארן שוב תציב את הרכב הטוב ביותר על המסלול או המילטון יעשה היסטוריה – עונת 2025 נפתחת עם המון שאלות בלתי פתורות.