2 במרץ השנה אמור היה להפוך ליום חג עבור דריה ידרניה. אחרי שמארגני מרתון טוקיו הנפיקו את הפרוטוקול הרשמי של התחרות, שמה הופיע בו בציון זמן נהדר – שעתיים 46 דקות ו-42 שניות. בצירוף המרתונים הקודמים שלה (בוסטון, ניו יורק, ברלין, לונדון ושיקגו), הרצה מרוסיה, שכלל לא נחשבה למרתוניסטית מקצוענית, עמדה להיכנס אל המועדון של סבב המרתונים הבינלאומיים, המאגד את מי שהצליחו לכבוש את ששת המרתונים היוקרתיים בעולם.
אלא שאז משהו השתבש פתאום. היפנים הקפדניים גילו שידרניה לא עברה בכמה מתחנות הביניים. בדיקה מעמיקה יותר חשפה שהיא פשוט קיצרה את המסלול. למארגנים לא הייתה ברירה: הרצה נפסלה ותוצאתה בוטלה. למרבה הפלא, זאת הייתה רק ההתחלה. הידיעה על פסילתה גרמה למביני עניין לבחון את התוצאות הקודמות שלה, ואז התברר שהסיפור בטוקיו לא היה מקרי וחד פעמי. למעשה, ידרניה פיצחה את השיטה – בכל המרתונים שלה, למעט זה של בוסטון, היא קיצרה את המסלול ב-8 עד 12 ק"מ.
ככל הנראה, הרצה ממוסקבה חקרה היטב את המסלולים מראש ותיכננה היכן יהיה קל לקצר את המסלול בלי להתגלות. כדי לנווט טוב יותר בין הקטעים שעליהם פסחה תוך כדי ריצת מרתון, היא השתמשה בתוכנות הניווט שבטלפון הנייד. באחת הפעמים היא אף הרחיקה לכת ונעזרה ברכבת תחתית, כדי לעבור בין חלקי המסלול בצורה מהירה יותר.
מסתבר שאחד ממאמניה של דריה ידרניה עלה על התרמית והבין כי היא קיצרה את המסלול במרתון ברלין. בעקבות כך הוא ויתר על התענוג לאמן אותה, אך הרוסייה לא שינתה מאומה בשיטה שלה. בפעמים הבודדות שנשאלה לפשר היעדרות המעקב אחריה בחלקים ממסלולי הריצה, הסבירה את הדבר בתקלה של צ'יפ המעקב, וההסברים התקבלו. אולי, הפרסום של מעשה הנוכלות שלה במרתון טוקיו פתח את תיבת פנדורה, ולא רק בקשר לשש המרתונים היוקרתיים מכולם: יותר ויותר מתחרות נזכרות כיצד הרצה הופיעה לפתע לפניהן – במסלול הריצה או בפרוטוקול הסופי – בלי שעקפה אותן בדרך.
ידרניה, מרצה באוניברסיטה רוסית המכשירה דיפלומטים, מינפה את הקריירה שלה כרצת מרתונים מצליחה בתחומי חיים נוספים. בין היתר, הוציאה לאור ספר הדרכה ששמו, כמה אירוני, "לרוץ לאט ובשקט: כיצד לנצח במרוץ מהמקום האחרון".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו