ארבעה ניצחונות ודמעות: חמשת הרגעים הגדולים ביותר של רפאל נדאל בקריירה

למרות שרוב ההישגים בקריירה המופלאה שלו הושגו על משטח החימר, דווקא אלו הזכורים ביותר - לא הושגו עליו • צח כהן בחר את ארבעת הניצחונות המשמעותיים ביותר של השור ממיורקה, ועוד רגע אחד מפואר - שכולו ניצחון

רפאל נדאל בפעולה. אגדה . צילום: EPA

במשולש הטניס הנצחי רוג'ר פדרר-רפאל נדאל-נובאק ג'וקוביץ', מי שיקבל הכי מעט קולות עבור היותו השחקן הגדול בהיסטוריה הוא הספרדי. אך למרות שרוב ההישגים בקריירה המופלאה שלו הושגו על משטח החימר, דווקא אלו הזכורים ביותר - לא הושגו עליו. בחרנו את ארבעת הניצחונות המשמעותיים ביותר של השור ממיורקה, ועוד רגע אחד אייקוני - שכולו ניצחון.

גמר ווימבלדון 2008

תשאלו את האדם הממוצע מה לדעתו משחק הטניס הגדול בהיסטוריה. רוב הסיכויים שהמשחק הראשון שיקפוץ לו לראש יהיה זה. המקום ה-1 בעולם הנצחי פוגש את מקום 2 הנצחי, בקרב שהיה ידוע מראש שיתעלה לרמות על. אלא שגם הידיעה שהולך להיות פה משחק לפנתאון, לא הכינה אף אחד למה שעתיד לקרות.

הפנומן השוויצרי הגיע כמלך הדשא הבלתי מעורער. 5 זכיות רצופות בווימבלדון, ציפייה לשבור את שיא הזכיות הרצופות של ביורן בורג (5), 65 ניצחונות רצופים על המשטח ושני ניצחונות רצופים בגמר - מול נדאל. מנגד, הספרדי ידע שזה הרגע שלו להתעלות ולשבור את המחסום הבלתי שביר שנקרא פדרר על דשא - וזה עבד.

4 שעות ו-48 דקות כולל הפסקות גשם (הטורניר האחרון לפני בניית הגג באצטדיון המרכזי) וחושך במערכה החמישית והקובעת הסתיימו בחבטה לרשת של פדרר והשתטחות בלתי נשכחת של נדאל על הדשא. המשחק ששינה את חוקי המשחק, וגם הוביל את השור לנישולו של השוויצרי מפסגת הדירוג חודש לאחר מכן לראשונה אחרי 237 שבועות רצופים.

נדאל עם פדרר בסיום גמר ווימבלדון 2008. גמר לפנתיאון, צילום: רויטרס

מדליית הזהב האולימפית בבייג'ין 2008

השנה הגדולה בקריירה של נדאל (מי זוכר בכלל שהתחילה רע), בה זכה ברולאן גארוס והביס ללא רחמים את פדרר שלקח לו 4 משחקונים בלבד בגמר, זכה בווימבלדון עם המשחק ההיסטורי בין השניים ועלה למקום ה-1 בעולם לראשונה - הסתיימה בצורה הכי מרגשת שיכולה להיות.

אין טניסאי או ספורטאי בכלל שלא חולם על הזהב האולימפי (תשאלו את ג'וקוביץ') - וזו הייתה הראשונה מבין שתייים של הספרדי. בדרך לראש הפודיום גבר על הסרבי העולה בחצי הגמר בשלוש מערכות מרתקות ואז בגמר על מיודענו, פרננדו גונזאלס הצ'יליאני. נדאל הוא הטניסאי היחיד עד כה שזכה באליפות אוסטרליה, ברולאן גארוס, בווימבלדון, באליפות ארצות הברית ובמדליית זהב אולימפית - פעמיים לפחות. בזמן הזכייה בבייג'ין הוא עוד דורג במקום ה-2 בעולם אך כבש את הפסגה זמן קצר לאחר מכן.

חוגג את הזכייה בזהב בבייג'ינג 2008, צילום: EPA

הזכייה בגרנד סלאם ה-21

רפאל נדאל הגיע לאליפות אוסטרליה הפתוחה ב-2022 לא כמועמד המוביל לזכות, אך כן עם לא מעט ציפיות שהתחדשו להן עם סילוקו של ג'וקוביץ' מהמדינה בעקבות סירובו להתחסן לקורונה. שבועיים קודם לכן זכה בטורניר אחר במלבורן, וזה פתח לו את התיאבון.

נדאל הגיע לאוסטרליה כשהוא, פדרר וג'וקוביץ' מחזיקים במשותף בשיא הזכיות בגרנד סלאמים - כל אחד עם 20. לא הרבה נתנו לו סיכוי להיות זה שיעקוף את השניים האחרים ויתייצב לבד בפסגה (ועוד יגדיל את הפער לפני שהסרבי ישתלט בחזרה), ובטח ובטח לא כשבגמר מול דניל מדבדב נקלע לפיגור כמעט בלתי מחיק של 2:0 במערכות ושלוש נקודות שבירה לזכות הרוסי שיכל לעלות כבר ל-4:2 במשחקונים.

בלתי מחיק? אין דבר כזה. בקאמבק יוצא דופן, בטח במונחים של טניסאי בן 35, נדאל חזר מהקבר והלם במדבדב האומלל שלא האמין שהוא יכול להפסיד את המשחק הזה. רגע הניצחון, הפלת המחבט על הרצפה והמבט המרגש לעבר הצוות ביציע רק הוסיפו לחגיגת שבירת השיא האייקונית כל כך.

נדאל חוגג את הזכייה בגרנד סלאם ה-21 באוסטרליה, צילום: רויטרס

שבירת שיא הזכיות ברולאן גארוס

עד גמר רולאן גארוס 2012, נדאל כבר רכש את התואר המחייב "מלך החימר", כשזכה ב-6 טורנירים. אלא שזה ממש לא הספיק לו - הוא היה חייב להצדיק אותו עוד יותר. וכשנדאל רוצה לנצח ולהניף תואר על חימר, הוא עושה את זה.

נדאל סיפק עוד טורניר לפנתאון של רולאן גארוס וניצח בגמר איך לא, את ג'וקוביץ', שראה את חלום החזקת 4 תארי הגרנד סלאם במקביל - נגוז לו מול העיניים. ככה זה כשחובט אליך טניסאי החימר הטוב אי פעם, שהוסיף גביע 7 מפריז לארון העמוס שלו.

בכך, בטורניר הכי מזוהה עימו, נדאל שבר את שיאו של ביורן בורג, השווה את שיאו של פיט סמפראס למספר זכיות כללי באותו גרנד סלאם (האמריקני היה עם 7 בווימבלדון) וגם השווה את שיא הזכיות המגדרי הכללי ברולאן גארוס של כריס אוורט, שגם כן זכתה ב-7 תארים בפריז. למי שחשב אחרת - שנה בלבד הספיקה לשור ממיורקה לשבור את שיאו שוב.

נדאל חוגג ב-2012 את הזכייה השביעית ברולאן גארוס, צילום: AFP

הפרישה של רוג'ר פדרר

תחפשו יריבות ספורטיבית גדולה מזו, כנראה לא תמצאו. כמה שלא תנסו להכניס את ג'וקוביץ' למשוואה או להביא את מסי ורונאלדו כדוגמה, לא תצליחו. כי זו היריבות הכי גדולה בענף, שהולידה גם את החברות הכי גדולה בענף. ולעולם לא היה שילוב מנצח שכזה. לא בסדר גודל של שתי אגדות כאלה.

בספטמבר 2022, פדרר פרש מטניס בטורניר גביע לייבר. יחד עם נדאל, השניים שיחקו זוגות והציתו את הדמיון בפעם המשותפת האחרונה בהחלט. פדרר התייפח על הספסל בידיעה שנפרד סופית מהמחבט, ואליו הצטרך יריבו המושבע בחגיגת דמעות ומבול של רגשות שנצרבו בזיכרון הספורט לעד.

פדרר ונדאל לא השאירו את היחסים החמים על המגרש, הם הוציאו אותם החוצה כבר בשנים הראשונות של היריבות שהתחילה לפני שני עשורים בדיוק. הם צולמו לפרסומות ומגזינים יחד, ניהלו משחקי ראווה גדולים, פרגנו אחד לשני בפומבי בכל הזדמנות ולפני שנתיים גם סיפקו את הרגע שמסכם יותר מהכל עד כמה גדולה היא הייתה.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
נדאל ופדרר מתייפחים. יריבות אדירה שהפכה לחברות מרגשת, צילום: EPA
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר