האחים יוז. צילום: Gettyimages

עידן הקרח: כך היהודים השתלטו על אחד מהענפים הפופולאריים באמריקה

האחים קווין, ג'ק ולוק יוז, שמככבים על עטיפת משחק ההוקי קרח המפורסם בפלייסטיישן, הם רק חלק מרשימת היהודים המצליחים בענף הפופולרי באמריקה • ההיבט הכלכלי, ההגירה לפרברים והריכוז באוניברסיטאות מותאמות מספרים את הסיפור המרתק

[object Object]

זאק היימן הוא שחקן הוקי מצוין, מבקיע שערים מחונן מאוד במדי אדמונטון שאליה עבר אחרי שנים די מוצלחות במדי טורונטו. והוא מוכר לכמעט כל ילד בקנדה גם אם הוא לא הכוכב הכי גדול. הסיבה? סדרת ספרי ילדים מאוד מצליחה שכתב, על ספורט וחלומות.

הראשון ביניהם דווקא עסק בבייסבול, על ילד בשנות ה־02 של המאה הקודמת שמעריץ את בייב רות'. ספר אחר עסק בחלומות, וספר שלישי בהוקי. ספריו זכו בפרסים, והוא מאותם יחידי סגולה עם חוזה מובטח מהוצאות הספרים עוד לפני שהוא כותב. זה כמובן מאוד יוצא דופן בעולם הספורט המקצועני.

מבחינה אחרת היימן, יליד טורונטו, מאוד לא יוצא דופן - הוא יהודי. כי שחקן הוקי יהודי זה עניין רגיל מאוד. כמו קבוצות ,ה-NBA גם קבוצות ההוקי קרח בליגת ה־LHN התייצבו לאימוני תחילת העונה. אבל אם דני אבדיה ממתין לסיום תהליך ההתגיירות של דומנטס סבוניס כדי להיפרד מתואר היהודי היחיד ב,NBA לא פחות מ־72 שחקנים יהודים התייצבו למחנות האימונים, ביניהם כמה שחקנים מרשימים מאוד.

אדם פוקס, שחקן ניו יורק ריינג'רס, זכה ב"נוריס־טרופי" לשחקן ההגנה המצטיין של השנה. האחים קווין )ונקובר( וג'ק )ניו ג'רזי( פתחו במשחק האולסטאר, האח השלישי לוק כבר מככב בניו ג'רסי, וכל שלושת האחים ביחד כבר מככבים על עטיפת משחק ההוקי של משחקי הפלייסטיישן. שימו לב: בין ספריו של היימן למשחק הפלייסטיישן אוהד ההוקי הצפון־אמריקני עובר את כל תהליך התבגרותו חשוף לכוכבי הוקי יהודים! מה לעזאזל קורה פה?

"יש פה צירוף של כמה סיבות מרכזיות", אומר לי גייב פולבר, אחד ממנחי פודקאסט הספורט "מנץ' וורמרס" של ה"קנדיאן ג'ואיש ניוז" היהודי. "ראשית, יש פה תופעה חברתית דמוגרפית מאוד רחבה בארצות הברית ובקנדה. ההגירה של היהודים, בעקבות התעשרותם, אל הפרברים ואפילו אל אזורי הספר. כוכבי הוקי נוטים להגיע מאזורים כאלו. היבט כלכלי נוסף הוא שהוקי, בניגוד לבייסבול או לכדורסל למשל, הוא ענף יקר למשחק בגלל הציוד".

בנוסף מסביר היימן, כי כשהילד היהודי גדל הוא מגיע פעמים רבות לקולג'ים שמתרכזים בהוקי. "הוקי הוא כמובן ענף ספורט מכללות קטן, לא קרוב לכדורסל או לפוטבול, אבל המקומות שבהם הוא כן חזק - אוניברסיטאות כמו מישיגן, בוסטון, הרווארד, ייל ודרמות' - הם עם אוכלוסיית סטודנטים יהודית גדולה מאוד".

"בגלל הקור הלבוש צנוע"

אגב, בצד השני של ההשכלה היהודית, בישיבות החרדיות בניו יורק ההוקי הוא כנראה הספורט היותר פופולרי. "מכל צורת ה'ביטול תורה' - המשחקים של הריינג'רס )קבוצת ההוקי של ניו יורק( היו כנראה הפופולריים ביותר. אולי בגלל הקור באולם הלבוש צנוע יותר", צוחק חבר של כותב שורות אלו בשם משה, שהיה כמה שנים בעיר כתלמיד "כולל" חרדי. מאז יצא לתרבות רעה והפסיק לעקוב אחרי ספורט.

קולבר אומר שצריך לציין גם שני שחקנים מעוררי השראה בשנות ה־09 ובתחילת המילניום כאחראים לתופעה. מאט שניידר, יליד מנהטן שרשם קריירה של 23 עונות ועבר תקופה משמעותית בכמעט כל קבוצה בשוק גדול - מונטריאול, טורונטו, שתי הק־ בוצות של ניו יורק ולוס אנג'לס. בכל מקום כזה יש הרבה חשיפה והרבה יהודים. גם ג'ף הלפרן, יליד מרילנד, שיחק בליגה כ־51 עונות.

את הסיבות שאותן מונה קולבר אפשר לראות בסיפורים של רבים מהכוכבים. היימן, שאת כל 12 שנות בית הספר העביר במוסדות יהודיים פרטיים, למד במישיגן והיה ספורטאי השנה בכל הענפים של אחת ממכללות הספורט העוצמתיות ביותר. הוא חתום על חוזה של כמעט 40 מיליון דולר לשבע עונות והשווה את רצף ההבקעה במדי הקבוצה של בחור בשם וויין גרצקי.

אם מדברים על אוניברסיטאות האיכות - אדם פוקס למד בהרווארד, שממעטת להעמיד כוכבים מקצוענים, ולו בגלל שהרבה מבוגריה מרוויחים לא פחות בבנקים. הוא השחקן השני בהיסטוריה להיות שחקן ההגנה של העונה באחת משלוש העונות הראשונות שלו. האחר הוא בובי אור, שכל מי שחי בבוסטון וסביבתה יודע ששמו נלחש באותה יראת כבוד כמו לארי בירד, טד וויליאמס או תום בריידי.

האחים יוז הם סיפור קצת אחר. הם אמנם אמריקנים, אבל גדלו בקנדה. אימם היהודייה אלן ויינברג היתה שחקנית נבחרת ארצות הברית וגם שדרית ספורט. היא נישאה למאמן בטורונטו שהתגייר למענה. כל הבנים חגגו ברמצווה ומקיימים את החגים היהודיים.

מורשת ארוכת שנים

וכל אלו בהחלט לא לבד. זאב באום נבחר השנה 12 בדראפט ויצטרף לאחיו שי שכבר נמצא בליגה - ילידי סן דיאגו להורים ישראלים. בילדותם נסעו 5-4 פעמים בשבוע ללוס אנג'לס להתאמן, אבל את שנות התיכון כבר העבירו על הקרח במינסוטה.

אנדרו קריסטל מוושינגטון מאוד מרשים במשחקי ההכנה לקראת העונה השנייה שלו. הוא למד בבית הספר תלמוד תורה בוונקובר. ג'רמי סוויימן, שוער נפלא בבוסטון וגם הוא אולסטאר בעברו, מייצג את הקהילה היהודית המפוארת, אבל הכמעט מולקולרית בגודלה, של אלסקה. לבר־מצווה שלו לא היה מניין, אז הוא ערך אותה עם אביו תחת כיפת השמיים.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

מפרבר דולרד־דה־אורמו - ברוקלין של מונטריאול - מגיעים עכשיו לליגה שני שוערים חברי ילדות, דבון לוי ויניב פרץ. סיפור נהדר הוא של האחים אוזי ואואזיס ווייסבלאט, שניהם מנסים להתקבל לעונה ראשונה. הם נולדו להורים חירשים וגדלו בקלגרי שבאלברטה. ג'ייקוב צ'וקרין, מגן וושינגטון) בכלל, יהודים נוטים יותר לתפקידי ההגנה (הקים ארגון לבריאות נפש בקרב צעירים בעקבות בן דוד שהתאבד. כל אלו שמחים לספר על כך שהם מייצרים את המורשת היהודית שלהם בהוקי. אבל לא פחות מכך: ההוקי מספר סיפור נפלא על יהדות אמריקה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו