מאבדים את הראש: הכנסות הענק חשובות יותר ל-NFL מאשר הסכנה לבריאות השחקנים

ליגת הפוטבול האמריקנית שוב עומדת בצומת דרכים, לאחר ששחקן מיאמי דולפינס, טואה טגוביילואה, נפצע בראשו ועלול לפרוש • הדיון שהתחדש מבקר את ראשי ה-NFL, שאינם עושים את הנדרש כדי למנוע פגיעות נוירולוגיות קשות, ומעדיפים לגלגל מיליארדים

טואה טגוביילואה, רגע אחרי הפגיעה. ייאלץ לפרוש?. צילום: X

פציעת הראש שהקוורטרבאק של מיאמי דולפינס, טואה טגוביילואה (26), ספג בשבוע שעבר מול בפאלו בילס, פתחה מחדש את הדיון לגבי בטיחות השחקנים ב-NFL, ורבים אף תהו אם השחקן הצעיר יפרוש בעקבותיה.

באופן כללי מדובר באחד הענפים הפיזיים ביותר ופציעות בו הן עניין שבשגרה. ובכל זאת, הפציעה של טגוביילואה, שנגרמה באופן אירוני בעקבות התנגשות עם שחקן שחטף דום לב על המגרש לפני שנתיים והיה על סף מוות בעצמו, היא אחת שטומנת בחובה אינטריגות מכל מיני כיוונים.

פציעות ראש ב-NFL קיבלו במה מרכזית לפני כמה שנים כשיצא לאקרנים הסרט 'בלתי הפיך' (Concussion באנגלית), שתיעד את המסע של הפתולוג בנט אומאלו לחשיפת המחדל של הליגה בנושא. הוא מצא קשר ישיר בין המכות שחוטפים השחקנים בעוצמה שאינה טבעית לגוף לבין ההידרדרות שנגרמת למוח ושגרמה ללא מעט שחקנים סבל ארוך שנים. התופעה נקראת אנצפלופתיה טראומטית כרונית, שבמקרים רבים הביאה למוות או להתנהגות חריגה.

טואה טגוביילואה. האם עכשיו הפרוטוקול ישתנה?, צילום: X

 

בשנת 2012 הליגה נתבעה על ידי 4,500 שחקני עבר ומשפחותיהם שדרשו פיצויים משמעותיים. במסגרת ההסדר שהושג ב-2016, ה-NFL הסכימה לשלם פיצויים למשפחות של אלו שנמצאו שסבלו מ-CTE והעבירה יותר ממיליארד דולר לאלו שהושפעו מהנזקים.

ב-2017 הליגה חתמה על הסכם לפצות 17,200 מפורשי הליגה עבור טיפול בהפרעות נוירולוגיות מאובחנות. הקרן המוצעת הסתכמה ב-675 מיליון דולר ומכסה תביעות במשך 65 שנים כולל פיצוי לא רק עבור CTE אלא גם עבור מחלת הפרקינסון ו-ALS.

עם זאת, הליגה טענה בזמנו כי יש צורך במחקר נוסף כדי לקבוע את ההשפעות על המוח מהמשחק עצמו, לולאה שהיא יצרה לעצמה כדי לא לקחת אחריות מלאה. מאז הליגה משקיעה סכומים עצומים במחקר השפעות המשחק על פציעות ראש.

משחק ב-NFL. הפגיעות הנויורולוגיות ברורות, צילום: רויטרס

בשנה שעברה הליגה התירה את השימוש במהלך משחקים במוצר שנקרא Guardian cap, מעין כיסוי ספוג לקסדה, שמטרתו צמצום הפגיעה בעת התנגשות. נכון להיום, מתוך 1,696 שחקני הליגה - 6 בלבד בחרו לעשות בו שימוש, זאת למרות שחלק מהשחקנים מחויבים לחבוש אותו במהלך אימונים. כרגע נראה שהתרגום למגרש צולע, בין היתר מאחר והוא לא מחויב על ידי הליגה.

שחקן העבר ופרשן CBS בהווה ג'יי ג'יי וואט הגיב לאחר ששחקן חבש את המוצר תוך כדי משחק: "אם אתם רוצים ללבוש אותו תרגישו חופשי. אם זה גורם לכם להרגיש יותר בטוחים לכו על זה. האם אני הייתי לובש אותו? לא, אבל כל אחד יכול לעשות מה שירצה". זו לא אמירה מעודדת במיוחד מאחד שזכה 3 פעמים בתואר שחקן ההגנה וששיחק 12 עונות בליגה. וזה לא נגמר שם.

כשקומישינר הליגה רוג'ר גודל נשאל לגבי חיוב השחקנים ללבוש את ה-guardian cap הוא לקח את השיח למקום אחר: "יש הרבה מידע שמצביע על כך שהמוצר, כשהוא מובנה על קסדה מאיכות נמוכה יותר, סופג את הפגיעה בצורה דומה שבה קסדה איכותית סופגת אותה. יש לנו בערך 360 שחקנים שחובשים את הקסדה החדישה ואנחנו מנסים להשקיע באיכות הקסדות האלו".

בהמשך גודל הוסיף כי "יש ירידה של 20% בכמות זעזועי המוח" בגלל איכות הקסדות. כלומר, מי שמנהל את הליגה לא רץ לדרבן שחקנים לחבוש guardian cap כשהיו לו כמה הזדמנויות לעשות זאת, ולכן המספרים לא מפתיעים במיוחד.

רוג'ר גודל. הקומישינר לא לוקח אחריות מלאה, צילום: X

אחת הסיבות בגללה ב-NFL לא מחייבים זאת היא מחשש, ככל הנראה מבוסס, להודות בסכנות של משחק הפוטבול ושהמהלך עלול להוביל לתביעות נוספות. הסיבה השנייה היא אחת של אסתטיות. המשחק הנצפה הפופולרי ביותר בארצות הברית (סקר של USA Today העלה ש-35% מהנשאלים בחרו בפוטבול) הוא אחד שמבוסס גם על סגנון, והתוספת של המוצר ההגנתי עלול לפגום בתפיסה זו. עניין זה עלול להשתנות ככל והמוצר יהפוך ליותר מקובל, כשכבר עכשיו ישנם תיכונים שמחייבים את השימוש בו מכיתה ג'.

אחד מהשחקנים שבחרו ללבוש את ה-guardian cap הוא כוכב ההגנה של ניו אינגלנד פטריוטס ג'בריל פפרס, שהעביר מסר ברור בסוף אחד המשחקים: "אני מתכנן לחבוש אותו לאורך כל העונה וכל הקריירה. אני רוצה לשחק להמון זמן. יש המון מגע במשחק וכמה שיותר הגנה (לראש) יותר טוב. לפחות תחבשו אותו באימון אם אתם לא רוצים תוך כדי המשחק".

כשנשאל אם מבחינתו יהיה מקובל שהליגה תחייב את השימוש בו ענה: "כשמחייבים זו בעיה. אני אחבוש אותו אבל אני אוהב שנותנים לנו את הבחירה". במשפט אחד פשוט הוא שם אצבע על אחת הבעיות של הליגה, שנחשבת פחות ליברלית מליגת ה-NBA ונתקלה בלא מעט קשיים בגלל עניין זה במהלך תקופת הקורונה.

ג'יבריל פפרס. לא מתבייש ללבוש את תוספת ההגנה, צילום: X

בחזרה לטגוביילואה שבגללו הדיון התחדש. לא מדובר בפעם הראשונה שהוא סובל מפציעה מסוג זה. אחת הפציעות הקודמות שלו הביאו לשינוי פרוטוקל זעזועי המוח של הליגה. כדי לחפות על העניין במיאמי טענו שהנזק נגרם בגלל פציעה בגב ולא בראש. הוא חזר למגרש ארבעה ימים אחר כך למרות ספקות לגבי כשירותו ונפצע שוב.

השאלה על עתידו כשחקן בליגה אמיתית ומטרידה מאוד. צפויות לא מעט התפתחויות בנושא לנוכח החוזה המאסיבי שחתם עליו ב-2023 (212 מיליון דולר ל-4 עונות). ככל הנראה יצטרך לקרות משהו דרמטי חלילה, מול מאות אלפי צופים, כדי להביא לשינוי אמיתי.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

ככל וההכנסות ממשיכות, ליגת ה-NFL תמשיך בשלה כדי שלא לפגוע בענף ובאוהדים. בפועל, הפגיעה מחמירה ממשחק למשחק ללא שינוי משמעותי באופק

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר