6.25 מטר מעל כל היתר: מונדו דופלנטיס ניפץ את שיא העולם בקפיצה במוט

השבדי לא התקשה מול יריביו מיוון וארה"ב, שסיפקו קרב אדיר על מדליית הכסף • דופלנטיס הפך לקופץ המוט הראשון מאז 1956 שזכה בשתי מדליות זהב רצופות • את הטוב שמר לסוף לאחר ששבר את שיא העולם של עצמו בפעם התשיעית • סנטימטר אחד ששווה תהילת עולם

דופלנטיס, היום. צילום: איי.אף.פי

ארמנד "מונדו" דופלנטיס, קופץ המוט הטוב ביותר אי פעם ואחד האתלטים הגדולים בכל הזמנים, התחרה הערב (שני) בגמר הקפיצה במוט בפריז. דופלנטיס הגיע לפריז לאחר שכבר הספיק לזכות בתואר אלוף העולם, אלוף אולימפי מאולימפיאדת טוקיו ומי ששבר לא פחות משמונה פעמים את שיא העולם בקפיצה, שעומד על 6.24 מטרים, אותו קבע במסגרת ליגת היהלום בחודש אפריל האחרון. השבדי בן ה-24 הגיע לפריז בכושר שיא כשהוא מחזיק ב"טריפל המושלם" - מדליית זהב אולימפית בטוקיו, מדליית זהב באליפות אירופה ברומא ומדליית זהב באליפות העולם בגלאזגו. 

דופלנטיס מדלג מעל הרף הראשון, צילום: אי.פי.איי

עם כניסתו לסטאד דה פראנס, התקבל דופלנטיס בן ה-24 בתשואות על ידי הרבבות שהגיעו לצפות בעיקר בו, תוך כדי שהם מקווים שהשבדי יצליח לשבור את שיא העולם בפעם התשיעית. בפתיחת התחרות, וויתר דופלנטיס על רף ה-5.50 מ'. הוא דילג בקלות מעל רף ה-5.70 מ' ועבר אותו עם עוד שמונה קופצים נוספים. לאחר שוויתר גם על רף ה-5.80 מ', עבר דופלנטיס גם את קפיצת ה-5.85 מ' בניסיון הראשון, יחד עם חמישה קופצים נוספים שהוכיחו שהקרב על מדליות הכסף והארד יהיה מתוח מתמיד. 

קנדריקס, הופעה מדהימה, צילום: אי.פי.איי

גם על רף ה-5.90 מ' בחר דופלנטיס לוותר לאכזבת הקהל, אך זה היה הזמן של סם קנדריקס להשיב לעצמו את המקום הראשון עם קפיצה מרשימה במיוחד. גם עמנואיל קראליס היווני עבר את הרף וזינק למקום הראשון שניות בודדות לאחר שהאמריקני חגג את ההישג. אוביינה הפיליפיני עבר את הרף רגע לפני המעבר ל-5.95 מ'. 

דופלנטיס, שוב מדלג מעל הרף, צילום: איי.אף.פי

גם ב-5.95 קנדריקס, אלוף העולם לשעבר הרשים ורץ לחגוג עם הקהל, אך מיד אחריו עלה דופלנטיס כדי להראות שהשיא השנתי של קנדריקס, הוא בסך הכל עוד יום במשרד עבורו. גם קראליס הצליח לעבור את הרף והבטיח מדליית ארד לאחר שאובנייה נפסל שלוש פעמים ויצא מהקרב על הפודיום. 

קראליס מאושר לאחר הבטחת המדלייה,

בעוד שקנדריקס וקראליס נפסלו ב-6.00 מ', דופלנטיס דילג בקלות גם מעל הרף הזה והשלים ארבע קפיצות ללא פסילה אחת, בדרך להפוך לקופץ המוט הראשון מאז בוב ריצ'רדס ב-1956, שמגן על תוארו האולימפי. כעת כל מה שנותר זה להתחרות מול היריב הגדול ביותר שלו - הוא עצמו בקרב על שיא עולם חדש בבמה הגדולה מכולן. 

דופלנטיס עבר את רף ה-6.10 מ' וניפץ את השיא האולימפי של בראז הברזילאי שעמד על 6.03 מ'. מלבד דופלנטיס וסרגיי בובקה (האיש שהקים את "מועדון ה-6 מטר"), שום אתלט לא צלח את רף ה-6.10 מ'. הקהל השבדי ששאג משמחה הניף שלטים שעליהם כתוב מספר אחד- 6.25. מיד לאחר ה"חימום" של שבירת השיא האולימפי, עבר דופלנטיס ל-6.25. ילד הפלא השבדי עלה בצורה טובה מאד, אך ידו נתקלה ברף והפילה אותו. בניסיון השני שוב ידו של השבדי נתקלה במוט והוא מיהר להוריו ביציע כדי לראות בטאבלט שבידיהם את השידור החוזר של הקפיצה כדי לבדוק כיצד עליו להשתפר. בניסיון השלישי זה קרה - שיא עולם חדש של האחד והיחיד, גדול קופצי המוט בכל הזמנים, מונדו דופלנטיס!

 

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר