גיל זה רק מספר: הצעירים והמבוגרים ששברו שיאים יוצאי דופן באולימפיאדה

ההיסטוריה האולימפית מלמדת ששנות החיים של הספורטאים הם לא חזות הכל, והיכולת, ההתמדה והכישרון הם שקובעים את ההצלחה • בין אם מדובר בספורטאים צעירים שמדהימים את העולם, ובין אם מדובר בספורטאים מבוגרים שממשיכים להתחרות ולהצטיין – כולם מהווים דוגמאות מרשימות לעוצמת הרוח האנושית

שרת הספורט הצרפתית אמלי אודא-קסטרה שוחה בנהר הסן / רויטרס

כמה מכם שמעו על דימיטריוס לונדרס? מתעמל המכשירים היווני שנולד ב־6 בספטמבר 1885, השתתף במשחקים האולימפיים באתונה 1896, וזכה במדליית הארד במכשיר המקבילים בתחרות הקבוצתית. לונדרס היה אז בן 10 שנים ו־216 ימים, ונשאר עד היום המדליסט הצעיר ביותר בהיסטוריה האולימפית. סביר להניח שהשיא הזה לא יישבר לעולם.

בניגוד למה שאולי ניתן לחשוב, גם היום אין גיל מינימום גורף לכל המקצועות האולימפיים. לפי כללי הוועד האולימפי הבינלאומי הענפים עצמם קובעים את גיל המינימום. לדוגמה, בהתעמלות הגיל המינימלי הוא 16, בקפיצות למים ובסייף 14, ואילו בטקוואנדו, היאבקות, אופניים והרמת משקולות הגיל המינימלי הוא 17.

במהלך השנים ניתן לראות שספורטאים צעירים מאוד יכולים להגיע להישגים מרשימים. נדיה קומנץ', המתעמלת הרומנייה, היתה בת 14 ו־8 חודשים כאשר הפכה לכוכבת אולימפיאדת מונטריאול 1976, וזכתה בציון המושלם 10.0 שש פעמים ובשלוש מדליות זהב. ההישג שלה היה יוצא דופן והפך אותה לאחת המתעמלות הגדולות בכל הזמנים.

דימיטריוס לונדרס (באמצע). שיא עתיק, צילום: מתוך X

מייקל פלפס, השחיין האמריקאי, התחרה לראשונה באולימפיאדת סידני 2000 בגיל 15, ומאז הפך לאחד הספורטאים הגדולים בהיסטוריה האולימפית עם 23 מדליות זהב אולימפיות. קייטי לדקי, חברתו לנבחרת, זכתה במדליית הזהב הראשונה שלה בלונדון 2012 בגיל 15 בלבד, וממשיכה לקבוע שיאים עולמיים.

קורנליה אנדר, השחיינית הגרמנייה, השתתפה באולימפיאדת מינכן 1972 בגיל 13 בלבד, וזכתה בשלוש מדליות. ארבע שנים לאחר מכן היא הפכה לאלופה אולימפית ארבע פעמים במונטריאול.

גם ענף הסקייטבורד הצטרף למשחקים בטוקיו 2020, שם המדליסטיות מומיג'י נישיאה וראיסה ליאל היו רק בנות 13. האבסורד הוא שנישיאה וליאל היו צעירות מכדי להשתתף במשחקים האולימפיים לנוער, שבו המשתתפים חייבים להיות בני 15 לפחות בשנה של המשחקים , אך לא מעל גיל 18.

מייקל פלפס. השחיין האגדי התחיל בגיל צעיר, צילום: X

לניסיון אין תחליף

אבל לא רק הצעירים עושים היסטוריה. ג'ורג' דנהולם ארמור היה צייר ומאייר בריטי. במהלך הקריירה הוא יצר מאות איורים עבור המגזינים הגדולים בעולם, רובם קשורים לסוסים ולרכיבה. איך הוא קשור לאולימפיאדה? עבודתו הייתה חלק מתחרויות האמנות באולימפיאדת הקיץ 1928, אולימפיאדת הקיץ 1932, ואולימפיאדת הקיץ 1948, מה שהפך אותו ל"ספורטאי" המבוגר ביותר בכל הזמנים, בגיל 84 שנים ו-197 ימים!

אוסקר גומר סוואן, הקלע השבדי, זכה במדליית הכסף ביולי 1920 כשהיה בן 72 ו־280 ימים, והפך לספורטאי המבוגר ביותר שזכה במדליה אולימפית. אוקסנה צ'וסוביטינה, מתעמלת אוזבקית, השתתפה בשמונה אולימפיאדות שונות לאורך קריירה שנמשכה מעל ל־30 שנה, כשהאחרונה הייתה בטוקיו בגיל 46 ו-43 ימים. הישגיה מעידים על התמדה ואהבה אמיתית לספורט.

אוקסנה צ'וסוביטינה. מתמידה, צילום: AFP

ומה בישראל?

אלופת ישראל ושיאנית ישראל בשחייה קרן רגאל, שייצגה את המדינה באולימפיאדת ברצלונה, מחזיקה בתואר המרשים כשחיינית והספורטאית הצעירה ביותר שייצגה את ישראל במשחקים האולימפיים, כשעשתה זאת במשחה ל־400 מטר מעורב, כשהיא בת 15 שנים ו-185 ימים.

הספורטאי הצעיר אי פעם שלקח חלק במשחקים במשלחת הישראלית הוא השחיין גרשון שפע, שסיים במקום ה-29 את המשחה ל־200 מטר חזה, באוגוסט 1960 באולימפיאדת רומא, כשהוא חוגג 17 שנים ו־100 ימים, כשאחר כך המשיך להשתתף גם בטוקיו 1964 ומקסיקו 1968.

מקסים כהן. זקן השבט מבין הישראלים, צילום: ארכיון ההגנה

בתואר זקן השבט מחזיק הקלע בירי צלחות חרס מקסים כהן שדורג 47 בטוקיו 64, כשהוא בן 46 שנים ו־266 ימים. הוא הקדים ב־131 ימים בלבד, את רץ המרתון היילה סטאין בבייג'ין 2008 שעוד ניסה בשנות ה־50 לחייו להגיע גם ללונדון 2012, אך לא עמד במשימה בסופו של דבר.

האישה המבוגרת ביותר שייצגה את ישראל עד היום, היא רוכבת אופני הכביש שני בלוך, שעלתה על המסלול בריו 2016, כשהיא בת 37 שנים ו־154 ימים, אבל במשחקים הקרובים רוכבת הסוסים אשלי בונד תעקוף אותה, כשתתחרה בפריז בגיל 39 ו־112 ימים.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
אשלי בונד, צילום: Dirk Caremans
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר