35 ימים לאולימפיאדה: אורן סמדג'ה בשנה הקשה בחייו, לאחר שאיבד את אביו ושכל את בנו

חודש לפני המלחמה איבד אורן סמדג'ה את אביו מוריס, ממייסדי ענף הג'ודו התחרותי בישראל • אתמול, ביום הולדתו ה-54 השנה הזו הפכה לקשה מנשוא עם נפילת בנו עומר • עוד מוקדם לדעת, האם סמדג'ה ינסה לאגור כוחות נפשיים ולעמוד על הקווים לצד חניכיו באולימפיאדה, אבל אם הוא יהיה שם הוא יעשה הכל כדי להניף את הדגל כמה שיותר למעלה

אורן סמדג'ה ובנו עומר ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה

חודש בדיוק לפני השבעה באוקטובר, מאמן נבחרת ישראל בג'ודו אורן סמדג'ה, המדליסט האולימפי מברצלונה 1992, איבד את אביו שיאהן מוריס סמדג'ה, ג'ודוקא, מאמן וממייסדי ענף הג'ודו התחרותי בישראל שנפטר בגיל 91.

סמדג'ה עם אביו מוריס, צילום: באדיבות המשפחה

כשהחלה המלחמה, חודש מאוחר יותר, משפחת סמדג'ה התגייסה במלוא הכוח למאמץ המלחמתי ב'חרבות ברזל', כאשר בניו לקחו חלק פעיל, עם רום, חייל בסדיר, עומר שהתגייס למילואים ואשתו ליאת שמתנדבת במד"א.

מאז אותו יום נוראי בהיסטוריה של ישראל, סמדג'ה, הישראלי היחידי שזכה במדליה אולימפית כמאמן וכספורטאי, התגייס גם הוא למאמץ ההסברה הלאומי ודאג להראות לעולם ולחבריו בענף, את מה שעבר על המדינה.

20 ימים בתוך מלחמת "חרבות ברזל", מאמן נבחרת הגברים של ישראל בג'ודו סמדג'ה, והמדליסט האולימפי ואלוף העולם לשעבר - שגיא מוקי, הגיעו לקיבוץ בארי ביוזמת משרד החוץ, כדי לראות במו עיניהם את הזוועות שהתרחשו שם, באותה שבת מקוללת ב-7 באוקטובר, עם הטבח של מחבלי החמאס.

מוקי וסמדג'ה בביקור בבארי. מגויסים להסברה, צילום: פרטי

שמונה ימים מאוחר יותר, מוקי טס לייצג את ישראל באליפות אירופה במונפלייה שבצרפת, אך המאמן, החליט להישאר בארץ בעקבות הדאגה הרבה לשלום משפחתו, שלוקחים חלק פעיל במלחמה.

השנה בה שכל את אביו, הפכה אתמול לקשה מנשוא, כשקיבל את בשורת האיוב על מות בנו, רס"ל (מיל'), עומר סמדג'ה בן ה-25, לוחם בגדוד 9203, חטיבת אלכסנדרוני (3), שנהרג כתוצאה מירי פצמ״רים על הכוח ביחד עם רס"ל (מיל') סעדיה יעקב דרעי, בן 27 מתל אביב.

סמדג'ה באמצע, עם אורי ששון ושגיא מוקי ב-2016, צילום: גדעון מרקוביץ
משפחת סמדג'ה בתמונה מ-2016. עומר מימין, ליאת, אורן ורום, צילום: יהושע יוסף

בעוד 35 ימים, יפתחו המשחקים האולימפיים בפריז, שם משלחת ישראל שתמנה כ-85 ספורטאים, תרצה לשחזר את ההישג מהמשחקים האחרונים בטוקיו 2020, שבו הושגו ארבע מדליות, כולל שתים מזהב.

גם נבחרת הג'ודו, הענף שסיפק את מירב המדליות עד היום לישראל עם חמש מדליות, ירצו לעשות זאת, בנבחרת חזקה עם 12 ספורטאים, חמישה מהם, חניכיו של סמדג'ה, עם מוקי, פיטר פלצ'יק, ברוך שמאילוב, טוהר בוטבול וים וולצ'יק, ינסו לעמוד על הפודיום.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

זה עוד מוקדם לדעת, האם סמדג'ה עצמו, שעבר את השנה הקשה בחייו, ינסה לאגור כוחות נפשיים ולעמוד על הקווים, אבל אורן שידוע בפטריוטיות שלו, במידה ויהיה שם, עם דגל על החזה, יעשה הכל כדי להניף את הדגל כמה שיותר למעלה, גם למען זכר בנו שהקריב את חייו למען הדגל והמדינה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר