צופים זינוק בעלייה: האם נטפליקס תצליח להרים גם את ענף הרוגבי?

ענקית הסטרימינג נטפליקס עזרה לפורמולה 1 לפרוץ גבולות בשווי של מאות מיליוני דולרים • כעת היא מצלמת סדרה חדשה על טורניר "שש האומות" ברוגבי - ענף שחולם להפוך בדרך זו מאזוטרי לחובק עולם • אקשן

המסלול באבו דאבי. מאז עליית הדוקו הענף בעלייה, צילום: רויטרס

בסוף השבוע האחרון יצא לדרך טורניר "שש האומות", האירוע השני בחשיבותו ברוגבי העולמי, אחרי גביע העולם. את האצטדיונים ממלאים עשרות אלפי צופים, ומול מסכי הטלוויזיה יושבים עוד מיליונים רבים של חובבי הענף, באנגליה, בסקוטלנד, באירלנד, בוויילס, בצרפת ובאיטליה.

ההתעניינות תימשך לאורך כל הטורניר, שיגיע לסיומו בעוד חודש וחצי, אבל היא מוגבלת כמעט רק למדינות שהוזכרו. רוגבי הוא ספורט פופולרי מאוד גם בניו זילנד, באוסטרליה, בדרום אפריקה ובארגנטינה, אבל מעבר להן ולשש המשתתפות - ביתר חלקי העולם האירוע הגדול הזה בקושי מוזכר, בעיקר בגלל שהוא עדיין נחשב לספורט אזוטרי למדי.

אולם יש מקום לאופטימיות, כי יש סיכוי לא רע בכלל שבתוך שנים ספורות המצב ישתנה, והקרדיט לכך מגיע לאימפריית הסטרימינג הגדולה בעולם, נטפליקס. היא מצלמת בימים אלו סדרה דוקומנטרית שמלווה את הנבחרות שמשתתפות בטורניר "שש האומות", והעבר הוכיח שזו דרך די בטוחה להגדיל את טווח החשיפה והמעריצים.

ענף הרוגבי יתרומם בקרוב?, צילום: Getty Images

לא רק באירופה

קחו לדוגמה את מה שקרה עם פורמולה 1, תחרות המרוצים החשובה בעולם, בעקבות סדרת הדוקו Drive To Survive, שהעונה החמישית שלה תעלה לאוויר ב־24 בחודש, שבוע לפני מרוץ הפתיחה של עונת 2023. פורמולה 1 היה ענף ספורט גדול ומצליח גם לפני שנטפליקס החלה לשדר את הסדרה ב־2019, אבל מה שקרה מאז העונה הראשונה הוא מהפכה של ממש - בעיקר בארה"ב.

צריך לזכור, בארצו של הדוד סם יש מיליונים של חובבי מרוצי מכוניות, אבל במשך השנים הם התעניינו בעיקר בגרסאות המקומיות, דוגמת האינדיקאר והנסקאר. כמי שאוהבים לבדל את עצמם, האמריקנים ראו בפורמולה 1 סבב אירופי מדי, מתוחכם מדי ומכאן גם מתנשא. מה גם שעד לא מכבר לא היו בסבב קבוצות אמריקניות ונהגים מתוצרת ארה"ב.

אבל כל זה השתנה באופן דרמטי בארבע השנים האחרונות - בעיקר בזכות סדרת הדוקו, שחשפה בפני הקהל האמריקני את הדמויות הצבעוניות והגדולות מהחיים שממלאות את עולם הפורמולה 1 - הנהגים ומנהלי הקבוצות. הסיפורים הדרמטיים, קרבות האגו וכל מה שנעשה מאחורי הקלעים בספורט הנוצץ הזה, הפכו ללהיט היסטרי, ולפתע גם אנשים שלא היה להם מושג מה זה בכלל פורמולה 1 החלו לצפות. לא רק בסדרה - אלא גם במרוצים עצמם.

המותג של פורמולה 1 התחזק הרבה בזכות הדוקו בנטפליקס, צילום: רויטרס

אחוזי אמוק

והמספרים מדהימים. ב־2018 צפו בארה"ב בכל אחד ממרוצי פורמולה 1 כ־554 אלף איש בממוצע. ב־2022 המספר קפץ ל־1.21 מיליון שישבו מרותקים למסך הטלוויזיה. כשמנתחים את המספרים, מבינים שמדובר במהפכה גדולה יותר, כי הצמיחה העיקרית היא בעיקר בקרב הצעירים. רק בשנה האחרונה נרשמה בקרב בני 18 עד 49 עלייה של 29 אחוזים, ובקרב בני 12 עד 17 העלייה אפילו גדולה יותר, 49 אחוזים. ואלו המספרים החשובים ביותר, שכן זהו דור העתיד של חובבי הענף. המהפכה לא פסחה על הנשים. 28 אחוזים מכלל הצופים במרוצים היו צופות, ואצלן העלייה בשנה האחרונה היתה של 34 אחוזים.

טירוף הפורמולה 1 הביא לכך שבעונת 2023 יהיו לא פחות משלושה מרוצים בארה"ב. נוסף על מיאמי ואוסטין, יתקיים גם מרוץ בלאס וגאס, שאליו יגיעו כחצי מיליון אוהדים. ההשפעה של Drive To Survive על הקהל בארה"ב היא מדהימה, והיא שווה לפורמולה 1 מאות מיליוני דולרים נוספים בכל שנה.

התנגדות רפה

במקביל, מנהלי נטפליקס הבינו שסדרות דוקו על ספורט זה להיט מטורף. מדובר במצב שיש בו רק מנצחים. לכן לא מפתיע שענקית הסטרימינג הפיקה בשנה האחרונה סדרות דוקו על טניס וגולף, צילמה סדרה על המונדיאל בקטאר, תצלם סדרת על הטור דה פראנס - וכאמור מצלמת דוקו על טורניר הרוגבי היוקרתי.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

לא כולם אוהבים את הרעיון. וורן גאטלנד, מאמן וויילס, שחושש מכניסת המצלמות, אמר: "המילים שנשמעות, כשאתה כמאמן מנסה לדרבן את השחקנים, הן לא תמיד הכי נחמדות". אחרים חוששים מדליפה של סודות טקטיים, אבל הרוב תומכים, ומאמינים שבתוך שנים ספורות רוגבי יהפוך לספורט פופולרי הרבה יותר במדינות חדשות, ובעיקר בארה"ב, שתארח את גביע העולם ב־2031.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר