מדינה שלמה בכתה מאושר: על הפעם הראשונה שלנו בליגת האלופות

ההלם באולד טראפורד וההצגה הגדולה של איגביני יעקובו • הירוקים פרצו את הדרך כקבוצה הישראלית הראשונה בשלב הבתים של המפעל היוקרתי מכל

יניב קטן חוגג באולד טראפורד. צילום: Getty Images

הפעם הראשונה שלנו בליגת האלופות  (18.9.2002)

36 קבוצות התחילו בימים האחרונים את הופעתן בעונה החדשה ובמתכונת החדשה של ליגת האלופות, ללא נציגה אחת לרפואה מליגת העל שלנו. ועדיין, זו לא סיבה לא לחזור להופעת הבכורה של קבוצה ישראלית בשלב הבתים של המפעל הכי גדול בעולם הכדורגל, שארעה השבוע לפני 22 שנה על אדמת אנגליה. זה קרה מול יציעים מלאים בתיאטרון החלומות המוכר לנו כאיצטדיון אולד טראפורד. מנצ'סטר יונייטד, אז בימיה הגדולים ממש, התכוננה לטרוף בלי הפרעות מיוחדות את מכבי חיפה הקטנה, שאחרי שהדיחה את זלצבורג בפלייאוף, קיבלה את הזכות לעשות היסטוריה בכדורגל הכחול-לבן.

מול שמות ענק כמו דיוויד בקהאם, רוד ואן ניסטלרוי, ריאן גיגס, חואן סבסטיאן ורון, אולה גונאר סולשיאר ואחרים ששיחקו תחת המנג'ר האגדי אלכס פרגוסון, התייצבו צנועים יותר החבר'ה של יצחק שום, שהצליחו להמם את המארחת בדקה ה-7 עם שער גדול של יניב קטן. אמנם זה נגמר בתבוסה צפויה של הירוקים, 5:2 (רפי כהן כבש גם הוא), אבל האלופה הישראלית המשיכה גאה להופעה מכובדת מאוד בשלב הבתים, למרות שלא העפילה לנוקאאוט.

היא הביסה חצי הרכב של יונייטד בגומלין (חסר החשיבות) 0:3, ובאותה תוצאה את אולימפיאקוס בזכות שלושער נהדר של איגביני יעקובו. אחרי תיקו בגומלין מול היוונים ושני הפסדים לבאיירו לברקוזן, הירוקה צברה בסך הכל 7 נקודות, הישג השיא של הנציגות ישראל בשש הופעות בשלב הבתים.

שחקני חיפה חוגגים מול יונייטד ב-0:3 המפורסם, צילום: Getty Images

הקפיצה, הדרמה והשערורייה של גרג לוגאניס (19.9.1988)

במשחקים האולימפיים של סיאול 1988 לא חסרו דרמות ושערוריות, ובראשן ריצת השיא של בן ג'ונסון המסומם, אך השבוע לפני 36 שנה הצליח מדליסט הזהב האולימפי גרג לוגאניס לשלב בין שני הדברים בתחרות הקפיצה למים. האמריקני, אז בן 28, היה אחד הפייבוריטים לסיים במקום הראשון, אך באמצע סלטה ראשו פגע בקרש הקפיצה, והוא נפל מדמם למים מגובה של שלושה מטרים.

הצוות הרפואי מיהר לטפל בו ולתפור את החתך, בלי לדעת כי לוגאניס חולה באיידס, מחלה קטלנית באותם ימים. על עצם ההסתרה והמשך דרכו במשחקים ספג לוגאניס ביקורת, אבל הוא התגבר על הפציעה ועל רגשות האשם כל הדרך לזכייה בשתי מדליות זהב בסיאול.

לוגאניס, צילום: AP

הסיפור המופלא של הצוללת האנושית (21.9.1974)

קשה להשוות את ההישג שלפנינו לימינו, אבל השבוע לפני 50 שנה היה יומו הגדול של אנזו מיורקה, שהצליח לחצות עוד נקודת שיא עמוקה בצלילה חופשית. האיטלקי חסר הפחד התייצב אז לעיני המצלמות בחליפה מתאימה למשימה, וזינק מהסירה, לא לפני שהוא מבטיח כי ישבור את קו 90 המטר מתחת לפני המים.

זו לא נחשבה משימה בלתי אפשרית, אבל הפעם היה מדובר בנקודת עומק שנחשבה בעבר לדמיונית. הוא עשה זאת כמובן, לקול תשואות הממתינים לו על הסיפון, וגם 14 שנה לאחר מכן, בגיל 57! הוא ינפץ עוד תקרה כשיצלול לעומק של 101 מטרים, ויזכה במדליה הנשיאותית וגם בסרט "כחול עמוק" שנעשה בהשראת סיפורו.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
אנזו מיורקה, צילום: AP
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר