עושים סדר: סוגיית המס שמונעת מעומר אצילי לחזור למכבי חיפה

העובדה שהקשר המצטיין שיחק בחו"ל רק שנה אחת תיאלץ אותו לשלם כ-50% מס אם ישוב לישראל • ההסבר המלא בפנים

תומאס סולטאני בראיון ראשון אחרי החתימה // באדיבות מכבי חיפה
מכבי חיפה תצא בקרוב למחנה אימונים בספרד כאשר המאמן ברק בכר והמנהל המקצועי גל אלברמן ממשיכים בבניית הסגל לעונה הבאה. בכרמל רוצים להחזיר את האליפות ולהתחזק בכמה שחקנים איכותיים, אך מבינים כי בצל המלחמה קשה להתחזק בזרים ברמה גבוהה.
 
לכן ישנו רצון להתחזק בישראלים בכירים, ובתחילת הקיץ אחד השמות שעלו הוא שמו של קשר אל עין, עומר אצילי. האחרון מחזיק בחוזה עתק של שני מיליון יורו לעונה אך לפי הדיווחים נראה כי אינו בתוכניות של המועדון מהאמירויות. 
 
במכבי חיפה כאמור מעוניינים להחזיר את השחקן המצטיין, אך אחת הסיבות המרכזיות שמקשות על אצילי לחזור לישראל היא תשלום מס גבוה לתושב שחוזר לאחר תקופה קצרה לארץ. "ישראל היום" עושה סדר בסוגיה הסבוכה.
 
עומר אצילי במדי מכבי חיפה. כנראה שכבר לא יחזור, צילום: אלן שיבר
 
עו"ד ורו"ח, אופיר לוי, שותף מוביל במחלקת מסים ממשרד ארנון, מסביר: "תושב ישראל מוגדר כמי שמרכז חייו בישראל, תוך הבאה בחשבון של מכלול הקשרים המשפחתיים, הכלכליים והחברתיים שלו. בין היתר בוחנים את מקום ביתו הקבוע, מקום מגוריו שלו או של בני משפחתו, מקום עיסוקו הרגיל, מקום האינטרסים הכלכליים שלו ועוד. מלבד זאת, קיימת חזקה שמרכז חייו של אדם תהיה בישראל אם מתקיים אחד מאלה ("חזקת הימים"):
 
1. אם שהה בישראל בשנת מס (שנה אזרחית) 183 ימים לפחות.
2. אם שהה בישראל בשנת מס ובשנתיים שקדמו לה 425 ימים או יותר, ובלבד ששהה בשנת המס הנבחנת 30 ימים לפחות. סביר להניח ששחקן ישראלי החותם בקבוצה בחו"ל, יעתיק לאותה מדינה את מרכז חייו. אם מדובר בחוזה ארוך טווח, ככל הנראה רשות המסים תתקשה לטעון שהוא נחשב כתושב ישראל בשנים בהן שיחק בחו"ל, ולכן תתקשה לגבות ממנו מס בישראל באותן שנים. 
 
וכעת לוי מתייחס למקרה הנוכחי: "המקרה של עומר אצילי מיוחד והשהות הקצרה בחו"ל עלולה להיות לו לרועץ.
 
"כפי שהסברנו, ככל הנראה מרכז חייו של עומר אצילי עבר לאיחוד האמירויות, אך הבחינה היא לשנת מס, תוך התחשבות בחזקות הימים. רוצה לומר, אף אם מרכז חייו של עומר אצילי עבר לאיחוד האמירויות, סביר להניח שבשנת 2023 הוא שהה בישראל מעל 183 ימים – הימים שקדמו למועד חתימתו (ביוני 2023) ועוד ימים שבהם שהה בישראל במהלך העונה (פגרות נבחרות, ביקורי מולדת מפעם לפעם וכדו').
 
"לכן, חזקת הימים התקיימה בעומר אצילי, ויראו בו כתושב ישראל בשנת 2023. אם הוא יחזור לשחק בישראל בשנת 2024, חזקת הימים עלולה להתקיים גם בשנה זו. במצב דברים זה, עומר אצילי יצטרך לשלם שיעור מס על הכנסת עבודה לפי מדרגות מס שולי, העשויה להגיע עד ל-50% מהכנסתו, וזאת למרות ששיחק בפועל בחו"ל".
 
עומר אצילי במדי אל עין, צילום: מתוך X
 
israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
אם אצילי, או כל ספורטאי ישראלי אחר, נשאר בחו"ל יותר שנים הוא צריך לשלם לרשות המיסים אחוז נמוך יותר של מס עם חזרתו לארץ. הסכומים הולכים ויורדים ככל שמספר השנים של הספורטאי מחוץ לישראל גבוה יותר. זו בדיוק הסיבה שמקשה על אצילי שנמצא בחו"ל רק שנה אחת לחזור למדים הירוקים ומונעת את המהלך בו כל הצדדים רוצים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר