"ראיתי כותרות כמו 'אלופה לא ראויה'. זה הצחיק אותי": גבי קניקובסקי בראיון בלעדי

הקושי לשחק לאחר נפילת חברי ילדותו במלחמה: "אמרתי לעצמי 'מה אני עושה בכדורגל?" • כישלון הנבחרת במוקדמות היורו: "לשקר אין רגליים" • הזלזול באליפות של מכבי ת"א: "היינו כל העונה במקום הראשון חוץ משני מחזורים" • והגדולה של ערן זהבי: "כל מה שהכדורגל הישראלי הוא לא" • אחרי עונה שבה הפך לאחד מהשחקנים הטובים בישראל, גבי קניקובסקי נפתח • הראיון המלא יתפרסם במוסף "שישבת" בסוף השבוע

קניקובסקי מצדיע.שלושה אחים בעזה. צילום: מאור אלקסלסי

אם אדם זר היה פוגש את גבי (גבריאל) קניקובסקי, הוא כנראה לא היה מאמין שהבחור הצנוע, עם הציצית המבצבצת והכיפה הסרוגה זכה בשבוע שעבר עם מכבי ת"א באליפות ליגת העל בכדורגל, תוך שהוא מציג את עונת השיא בקריירה שלו. זה קרה, כידוע, בשנה מאוד לא רגילה. שנה שבה נקשר עולם הספורט עם אירועי 7 באוקטובר, וקניקובסקי חווה את הכל יחד בשילוב יוצא דופן. "בבוקר שבת שמחת תורה אירחתי את המשפחה של אשתי, 11 אנשים, ומהר מאוד הבנו את גודל האירוע כי שלושה מבני משפחתה הוקפצו לעוטף, כולם אנשי מילואים. יש לי חמישה אחים, שלושה מהם הוקפצו גם הם, ואני, שחקן כדורגל, יושב בבית חסר אונים ולא יודע מה לעשות. בערב עוד אמור היה להיות לנו אימון. אמרתי לעצמי 'מה אני עושה בכדורגל?'".

ככל שהמלחמה התקדמה, גם החיים בארץ נמשכו. ליגת העל בכדורגל חודשה, הקבוצות הישראליות חזרו להתמודד גם בזירה האירופית ואירחו את משחקיהן מעבר לים. קניקובסקי הפך לבורג משמעותי במכבי ת"א והעונה הלכה לפי הציפיות, עד 26 בדצמבר. באותו יום שחור שני חברי ילדות שלו - סרן (מיל') שאולי גרינגליק ז"ל, קצין בגדוד 931 של חטיבת הנח"ל, וסרן ירון צ'יטיז ז"ל, קצין בגדוד שקד של חטיבת גבעתי - נפלו בקרב בעזה. גרינגליק זכור מהביצוע המרגש ל"עטלף עיוור" בתוכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון", כשהופיע על מדים וריגש מדינה שלמה.

קניקובסקי היה צריך לשלב בין הכדורגל לבין העצבות הגדולה שנפלה עליו בעקבות מות חבריו, ובמכבי תמכו בו בצורה מדהימה. "במועדון כמו מכבי ת"א אם אתה מפספס אפשר לאבד את המקום. רובי היה שם כל הזמן בשבילי. אמרתי לו שאני הכי לחוץ בעולם שלא נהיה אלופים, והוא אמר לי 'מזה אתה לחוץ? שני חברים שלך נהרגו. תראה מה המדינה שלכם עוברת. תעלה למגרש ותעשה מה שאתה יודע'. לשמחתי עשיתי את זה".

הלווייתו של סרן (במיל') שאול גרינגליק ז"ל, צילום: קוקו

"השנה הכל התחבר"

הילד הדתי מרעננה הוכיח לרובי קין שאכן אפשר לסמוך עליו. האירי, בתגובה, הפך אותו לשחקן מפתח בקבוצה שזכתה באליפות, וקניקובסקי פרח תחתיו עם 9 שערים ו־6 בישולים. בכל המסגרות יש לו עד היום 53 הופעות, שבהן הבקיע 11 שערים וסידר לחבריו 11 נוספים. לא מעט אוהדים בחרו בו כשחקן העונה, וגם מבחינת חבריו לחדר ההלבשה התרומה שלו היא משהו שאין דומה לה.

מעמדה הגנתית יחסית, קניקובסקי כבש ובישל כמו שחקן התקפה, אבל גם נתן את השקט לערן זהבי להתרכז בהבקעת שערים ולכבוש 20 כאלה העונה. "זה כבוד גדול, כי החלום שלי היה להיות בורג מרכזי במכבי ת"א", הוא אומר. "השנה, כשזכינו באליפות בעונה כל כך מיוחדת, זה מאוד מחמיא לשמוע דברים כאלה. זה משהו שדמיינתי ורציתי מילדות. גם בעונות עם פחות מספרים הייתי טוב, אבל השנה הכל התחבר - גם הסטטיסטיקה האישית וגם הקבוצתית, כי זכינו באליפות".

המלחמה דחתה השנה את הליגה בחודשיים, כל המשחקים נדחסו, והעובדה שקניקובסקי משחק גם בנבחרת ישראל יצרה עליו עומס יוצא דופן מבחינה גופנית, כשברמה הנפשית השילוב בין המלחמה, האובדן והצורך לספק תוצאות יצר אתגר כמעט בלתי אפשרי. בנובמבר נבחרת ישראל הגיעה למשימת העלייה לאליפות אירופה ואירחה את משחקיה מול שווייץ ורומניה בבודפשט, הנבחרת התקשתה לשחק במציאות כזאת והפסידה את שני המשחקים. בהמשך היא נכשלה גם בפלייאוף ליגת האומות, ולכן את אליפות אירופה נראה כמו תמיד בטלוויזיה.

"כל הקמפיין הזה ניצחנו משחקים בדקה ה־90, אז לבוא למשחקים כל כך קריטיים ולא לנצח? כנראה לא הגיע לנו. עם כל זה שרצינו לנצח ולעשות טוב לכל המדינה - לשקר אין רגליים בסוף. השחקנים והצוות יודעים שלא היינו מספיק טובים. מבחינה רגשית הכישלון הזה כאב מאוד. אחים שלי התקשרו אלי מעזה לפני המשחקים וביקשו ממני לתת הכל - עבורם, עבור המדינה ועבור המפונים שהגיעו לבודפשט. פשוט כאב לראות את האנשים שבאו לשם עם תקווה אחרי תקופה כזאת, כשיכולנו להביא להם חיוך ואושר. זה היה כישלון כואב".

חגיגות האליפות של מכבי ת"א, צילום: אלן שיבר

בשביל המשפחות השכולות

במכבי ת"א לקחתם אליפות עם 85 נקודות, הכי הרבה הבקעות, הכי מעט ספיגות - ובכל זאת אמרו שאתם לא מספיק טובים.

"זה מצחיק אותי. היינו כל העונה במקום הראשון חוץ משני מחזורים, ואני רואה כתבות עם הכותרת 'לא ראויה' או 'לא טובה'. זה אבסורד. הקבוצה כל השנה במקום הראשון - אז איך אומרים דבר כזה? אצלנו במועדון זה לא מעניין אף אחד. חגגנו כמו שצריך וידענו שאנחנו ראויים. זאת אליפות שמחה. עם כל הכאב, גם משפחות שכולות באו וראו את הרגע הזה, ואני יודע כמה אושר היה להם בלב כי הבנים והבנות שלהם, האבות והאימהות שלהם, או כל מי שנפל, נרצח או נשבה, אהבו את מכבי ת"א".

איך זה לשחק עם ערן זהבי?

"בשבילי זו זכות. הוא מנהיג, פייטר, כל מה שהכדורגל הישראלי הוא לא. כשמבקרים אותו - הוא מתעלה ומשתיק את זה. אני לא חושב שהוא פספס אימון אחד השנה. הוא בן 37, יש לו מספיק כסף והוא לא צריך את זה, אבל הוא לא מוותר. היו לו כאבים, פציעות, וההתעלות שלו זה משהו בלתי נתפס. למדתי ממנו שכל אימון חשוב, ושכל עוד אתה יכול - תעשה, כי הקריירה נגמרת מהר. תאמין לי שהוא יודע מה יש סביבו, אבל הוא גם יודע לשים הכל בצד ולהתרכז. הוא אחד הספורטאים הכי גדולים שהיו פה. ווינר אמיתי. אם הוא לא ימשיך - נאבד מנהיג בחדר ההלבשה. אי אפשר להביא מישהו כזה. אם אני הייתי הוא, הייתי פורש (צוחק), כי הוא עשה הכל בקריירה, אבל יש לו את השיקולים שלו. הוא ללא ספק השחקן הכי גדול ששיחקתי איתו".

זהבי. "אם הייתי הוא, הייתי פורש", צילום: עמי שומן

איזו מכבי ת"א נראה בעונה הבאה?

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

"החלום הוא להמשיך את העונה הזאת, לא לעצור פה. לעלות לליגת האלופות זה חלום. מה שמכבי חיפה עשו שם היה מדהים ומגיע להם כל הכבוד. זה מוכיח לנו שזה אפשרי. אחרי שאיבדנו את אנריק סבוריט ואת שרן ייני, שהם מנהיגים, כל אחד יצטרך לתת מעצמו יותר. באופן אישי, חשוב לי להשתפר, להתקדם, בין אם זה במכבי ת"א או בחו"ל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר